حقيقت روح و ماهيت آن چيست و از كجا آمده و چگونه خلق شده؟

پرسش:

حقيقت روح و ماهيت آن چيست و از كجا آمده و چگونه خلق شده ؟ مي گويند روح مجرّداست يعني چه ؟ آيا روح مادي است يا غير مادي ؟ و آيا پس از مرگ باقي مي ماند؟ و رابطهء روح با خدا چيست ؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

از حقيقت روح كسي باخبر نيست در آيه 85سوره اسراء آمده : «و يسئولنك عن الروح قل الروح من امر ربّى ; از تو درباره روح سؤال مى كنند بگو روح از امر پروردگار من است .»

همين مقدار مي دانيم كه روح از خدا است و در مرحله اي از خلقت انسان در انسان دميده مي شود,«ثم سوّاه و نفخ فيه من روحه ; انسان را موزون كرد و در او از روح خود دميد.

(1) در مورد حضرت عيسي نيز نفخ روح تعبير شده :«و مريم ابنة عمران الّتى احصنت فَرْجها فنفخنا فيه من روحنا; مريم دختر عمران كه زنى پاكيزه بود از روحمان در او دميديم .

(2) كلمه روح در دو مورد به كار رفته است : 1- روح انساني 2- فرشته يا واسطه در وحي .

در هر دو صورت روح از امر خدا (من امر ربي ) يا به تعبير ديگر از خدا است (روحي ).

بنابراين , مسلماً روح مجرّد است و از ماديات نيست و انسانيت انسان به روح او است و روح موجب زنده بودن انسان است و اگر روح از انسان گرفته شود بدني مرده باقي مي ماند, جدا شدن روح از بدن دليل بر تجرّد ومادي نبودن آن است و چون مادّي نيست قابليت براي بقا و جاودانگي دارد, حال بعضي از علما گفته اند روح نيز از سنخ ماده است منتها لطيف ترين ماده , لذا در بعضي از روايات از روح به(جسم لطيف ) تعبير شده است ,ولي اين قول درست نيست ; زيرا قرآن مي فرمايد«و نفخت فيه من روحى » من از روح خودم در آدم دميدم ومسلماً روح خدايي مادّي نيست . بنابراين , روح حقيقتي است غير مادي و وجود روح از سنخ وجود بدن نيست و تركيب انسان از روح و بدن مانند تركيب چيزي از دو عنصر مادّي نمي باشد.

مسلماً روح پس از خارج شدن از بدن باقي مي ماند و جاودان است و با باقي ماندن روح انسانيت موجود درآن روح همواره باقي خواهد بود.(3)

 

 1.سجده (32) آيه 7.

 2.تحريم (66) آيه 12.

 3.مصباح يزدي , معارف قرآن , ص 349به بعد.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت