رفع ابهام از قسمتی از کتاب امام خمینی رحمة الله

پرسش:

در كتاب معاد امام خميني (ره ) در مورد نفس و روح آمده است : نفس انسان محصول وزاييده عالم مادّه است . آيا مراد از نفس , روح است ؟ نفس امّاره در كدام مراتبي كه امام (ره ) فرموده (بدن ملكي ,بدن برزخي , نفس , قلب و روح ...) قرار دارد؟

پاسخ:

با سلام و ادب سلامتي،از ارتباطتان با سایت طلبه پاسخگو سپاسگزاریم

برادر عزيز! اوّلاً حضرت امام (ره ) كتابي به نام كتاب معاد ندارد; ثانياً خوب بود نشاني بيش تري از شمارهء صفحهء عبارتي كه ذكر كرده ايد مي نوشتيد. لطفاً اين سؤال و همين طور هر سؤالي از اين قبيل داريد, بانشاني دقيق ارسال فرماييد تا ما جوابگو باشيم . اگر جمله اي ديده باشيد, اين است كه : طبق مبناي ملاصدرانَفْس انسان در بدو امر محصول عالي ماده است و به تدريج ماديت را كنار مي گذارد و مجرد مي شود و اين همان مفهوم است . بعيد نيست امام اين عقيده را اتخاذ كرده باشد, اما اين كه نفس اماره چه مي شود, بايد گفت : وقتي روح انسان با روح حيواني اتحاد پيدا كرد, طبعاً نفس مراتبي پيدامي كند; در قدم اول الهام و خير و شر در آن هست . نفس ملهمه است ; اگر انگيزه هاي شرور غلبه كند, نفس اماره مي شود. اگر انگيزهء خيرات و شرور هر دو مساوي باشد, ولي غلبه يا گرايش هاي خود باشد, نفس لوامه مي شود.

اگر كاري كند كه هرگز نفس نتواند جز به خير دعوت كند و به مرحلهء يقين برسد, نفس مطمئنه مي شود.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت