در عصر تكنولوژى و صنعت، چه نيازى به تهذيب نفس مى ‏باشد؟

پرسش:

در اين برهه از زمان كه عصر تكنولوژى و صنعت است، چه نيازى به تهذيب نفس مى ‏باشد؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از ارتباط جنابعالی

الكسيس كارل در كتاب »راه و رسم زندگى« با استدلال متين پاسخ سؤال مذكور را داده، مى‏گويد: تمدن جديد مغز را كاملاً تقويت كرده است و پيشرفت‏هاى علمى و صنعتى، نتيجه آن است، ولى قلب را كه از نيرومند ساختنش، اخلاق و مذهب پايدار مى‏گردد، رها كرده، بلكه آن را تضعيف نموده است.(1)
تمام تلاش‏هاى علمى و عملى انسان براى رسيدن به سعادت و خوشبختى است. انسان هر طرح و انديشه‏اى براى مصداق در سعادت را داشته باشد، نياز اصلى براى دستيابى به آن، امنيّت اجتماعى و آرامش روحى است. تا امنيت و آرامش نباشد، نه نيل به اهداف معنوى ممكن است و نه دسترسى به مقاصد مادى.
به بيان ديگر: اگر علم با تزكيه و تهذيب نفس همراه نباشد، نه تنها براى بشريت امنيت و آرامش روانى و خوشبختى ايجاد نمى‏شود، نيز موجب رفع فقر و تبعيض و ظلم و جنايت نمى‏گردد، بلكه باعث افزايش آن مى‏شود. مشاهده مى‏كنيد كه بشر در هيچ دوره‏اى به اندازه امروز در علوم و فنون و صنايع پيشرفت نداشته، از طرفى، هيچ گاه به اندازه زمان ما گرفتار فساد و جنايت و بدبختى و بى رحمى نبوده است. در حقيقت بايد گفت علم و هنر، عجز و ناتوانى خود را از اصلاح حال بشر عملاً اعلام كرده است و جز بازگشت به دين و تهذيب نفس، راهى اميد بخش وجود ندارد.(2)
قرآن كريم نيز بر اين نكته تأكيد دارد كه: آرامش دل‏ها و امنيت فردى و اجتماعى تنها با ذكر و ياد (قولى و عملى) خدا تحقق مى‏يابد.(3)
آرتور كستلر، پس از بيان تكامل علم و عقل بشر در دو قرن 19 و 20 و تنزل سريع و سرسام آور سجايا و اخلاق انسانى مى‏نويسد: بحران عصر ما ناشى از اين است كه علم جاى مذهب را گرفته و قادر به انجام تمام وظايف نيست.(4)
نياز انسان جديد به آموزش‏هاى اخلاقى نه تنها كم‏تر از انسان اعصار و قرون گذشته نيست، بلكه بيش‏تر و عميق‏تر است. در زمان‏هاى گذشته آدمى از امكاناتى كه امروزه در اختيار دارد، بى بهره بود، از اين رو در صورت سقوط و تباهى، دامنه تأثيرش محدود بود اما امكاناتى از قبيل دسترسى به وسايل ارتباط جمعى، ماهواره‏ها، تكنولوژى، سلاح‏هاى پيشرفته و مخرّب سبب شده است كه تباهى آدمى دامنه‏اى نامحدود پيدا كند. همچنان كه قدرت و امكانات او در جهت گسترش فساد اخلاق بيشتر شده، قدرت روحى و اخلاقى او جهت مهار نفس بايد افزون‏تر شود، از اين رو نياز جهان معاصر به اخلاق، يك نياز حياتى و درجه اوّل است.(5)
بر اساس همين نياز است كه اخيراً تلاش هايى از سوى يونسكو و كشورهاى عضو در جهت همراه ساختن آموزش‏هاى اخلاقى با آموزش‏هاى علمى صورت گرفته است.(6)
خودخواهى كه سرچشمه انحطاط بشرى و رذايل اخلاقى است و به صورت‏هاى مختلف ظهور و بروز دارد، در همه زمان‏ها و از جمله عصر تكنولوژى و صنعت با اوضاع گوناگون همواره انسان را تهديد مى‏كند. اگر انسان از سيطره خودخواهى رها نشود، عقل و علم را به كار مى‏گيرد و از علم و هوش و ذكاوت جهت منافع شخصى و پايمال كردن حقوق ديگران استفاده مى‏كند.
اى بسا علم و ذكاوت و فطن
گشته رهرو را چو غول راهزن
تهذيب نفس جز اين نيست كه انسان، خود را از اسارت خودخواهى و خواهش‏هاى نفسانى رها سازد و غرائز درونى را كنترل نمايد. بر اين اساس قرآن مجيد پس از يازده سوگند تأكيد مى‏كند: »رستگار كسى است كه روحش را از آلودگى‏هاى اخلاقى پاك نمايد و بدبخت كسى است كه آن را آلوده سازد«.(7)

1. محمد تقى شريعتى، فايده و لزوم دين، ص ده.
2. جهت آگاهى بيشتر به كتاب ارزشمند »فايده و لزوم دين« تأليف محمد تقى شريعتى مراجعه شود.
3. الا بذكراللَّه تطمئن القلوب.
4. فايده و لزوم دين، ص يازده.
5. محمد على سادات، اخلاق اسلامى، ص 13.
6. همان.
7. شمس (91) آيه 9.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت