چگونه انسان شرح صدر پيدا مى ‏كند؟

پرسش:

راه‏هاى به دست آوردن شرح صدر و دريا دلى چيست؟

پاسخ:

با سلام و احترام

ابن مسعود از پيامبر(ص) پرسش: كرد: چگونه انسان شرح صدر پيدا مى‏كند؟ حضرت فرمود: «هنگامى كه نور به قلب انسان داخل شد، گسترده و باز مى‏گردد». او پرسيد: نشانه آن چيست؟ فرمود: «نشانه آن توجه به سراى جاويد و جدا شدن از سراى غرور و آماده گشتن براى استقبال از مرگ پيش از رسيدن آن است».(1) امام على(ع) شرح صدر را از نشانه‏هاى ايمان مى‏داند و مى‏فرمايد: «مؤمن چهره‏اى شاد و دل گريان دارد. پهناى سينه‏اش را با هيچ پهنه‏اى قياس نتوان كرد».(2) از دو روايت فوق مى‏توان نتيجه گرفت كه به دست آوردن شرح صدر، در گرو آخرت محورى، زهد، ايمان و عدم وابستگى به دنيا مى‏باشد.
برخى ديگر از عوامل شرح صدر چنين است:
مطالعات پى‏گير و مستمر و ارتباط مداوم با دانشمندان و علماى صالح، خودسازى و تهذيب نفس، پرهيز از گناه، مخصوصاً غذاى حرام و ياد كردن خدا از عوامل شرح صدر است.
براى به دست آوردن شرح صدر و رهايى از قساوت قلب بايد به درگاه خدا روى آورد تا آن نور الهى كه پيامبر وعده داده، در قلب بتابد. بايد آيينه قلب را از زنگار گناه صيقل داد و سراى دل را از زباله‏هاى هوا و هوس پاك كرد تا آماده پذيرايى محبوب گردد.
اشك ريختن از خوف خد و از عشق آن محبوب بى مثال تأثير عجيبى در رقت قلب و نرمش و گسترش روح دارد. جمود چشم از نشانه‏هاى سنگدلى است.(3)

1 - تفسير نمونه، ج 19، ص 426.
2 - نهج‏البلاغه فيض‏الاسلام، قصار 325.
3 - تفسير نمونه، ج 19، ص 427 و 429.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت