چكار كنيم كه گناه نكيم؟

گناه

پرسش:

چكار كنيم كه گناه نكيم؟

پاسخ:

با سلام و ادب

خدمت شما عرض کنم خطا و گناه انسان ريشه در دنيا دوستي و گرايش  به لذت هاي مادي و طبيعي آن دارد .

« حبّ الدّنيا راس كل خطيئه»

بنابراين اگر كسي بخواهد دلش را از گناه خالي كند ، بايد با ريشه آن بجنگد و بكوشد كه شدت محبت دنيا رادر دلش كم كند وگرايش به لذتهاي طبيعي را در نفس خويش تعديل كند . اگر چنين كند و با استعانت از خدا ، در اين كار بزرگ موفقيتي به دست آورد ، مي تواند دلش را از گناه خالي كند.(1)

حضرت امام خميني در كتاب محرم راز مي فرمايد:

آنكه سر در كوي او نگذاشته آزاد نيست            

آنكه جان نفكنده دردرگاه او دلداه نيست

تا اسير رنگ و بويي بوي دلبر نشنوي        

 هر كه اين اغلال در جانش بود آماده نيست (2)

براي اينكه بدانيم لذت دنيا چه قدر پست و بي ارزش است به حكايت ذيل توجه كنيد :

درروايتي آمده است مولاي عارفان علي (ع) جابر بن عبد الله را ديد كه آهي بركشيد ، حضرت فرمودند : اي جابر براي دنيا آه مي كشي ؟ جابر عرض كرد ، آري ، حضرت فرمودند : اي جابر! لذت هاي دنيا در هفت چيز است : خوردن ، آشاميدني ، پوشيدني ، بوئيدني و شنيدني . لذيذ ترين خوردني ها عسل است و آن آب دهان حشره اي باشد . گواراترين آشاميدني آب است كه بر خاك روان است .بهترين پوشيدني ابريشم است و آن از آب دهان كرمي باشد . برترين همبستر شدني زنانند كه از زشت ترين عضو آنان خواسته مي شود . بهترين سوار شدني اسب است و آن كشنده است . ارزشمندترين بوييدني مشك است و آن خون ناف حيواني باشد و بهترين شنيدني غناو آواز است كه آن هم گناه باشد . پس آدم خردمند براي چيزهايي با اين اوصاف هرگز آه نمي كشد . جابر بن عبد الله مي گويد ، به خدا سوگند از آن زمان به بعد هرگز دنيا بر دلم خطور نكرد.(3)

از حضرت آيت الله جوادي آملي سوال شد كه چه كار كنيم كه گناه نكنيم ؟ فرمودند:

مراقبت كنيد ، مراقبت يعني مراقب خود بودن . رقيب از رقبه به معني گردن گرفته شده است.كسي كه در امتحانات سر مي كشد تا ببيند ديگران تقلب نكنند به او مراقب مي گويند.گفته اند رقيب خود باشيد ، هميشه گردن بكشيد ببينيد چه كسي سراغ شما آمده است ، چه كسي مي خواهد به جاي شما بنشيند ، شيطان آمده است يا فرشته ، (و اين را هم بدانيم )اگر خداي ناكرده انسان لغزيد اين طور نيست كه براي هميشه محروم شود ، خدا توبه اش را مي پذيرد. (4)

مردي خدمت امام حسين (ع) رسيده ، وعرض كرده كه شخص گنه كاري هستم و نمي توانم خود را از معصيت نگه دارم ، لذا نيازمند نصايح آن حضرت مي باشم ، امام (ع) فرمودند: پنج كار را انجام بده بعد هر گناهي مايلي بكن!

1- روزي خدارا نخور ،‌ 2- از ولايت خدا خارج شو، 3- جائي را پيدا كن كه خدا تو را نبيند،4- وقتي ملك الموت براي قبض روح آمد اگر توانستي او را از خودت دور كن ، 5- وقتي مالك دوزخ تورا داخل جهنم كرد ، اگر امكان داشت داخل نشو .(5)

1. پرسش ها و پاسخ ها ج 9 ص63

2. محرم راز ص 55

3. ميزان الحكمه ج8 ص 605

4. پرسش وپاسخ دانشجوئي ش20 ص 82

5.   داستانهاي بحار ج1ص77

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام خدمت شما خیلی این رواست ها دل نشین بود.
واقعا ارزومه که گناه نکنم روزی که کمتر گناه میکنم واقعا خوشحالترم ولی امان از روز و ساعتی که شهوت بیاد سراغ ادم این لعنتی واقعا کثیف و گندترین حسی که ادم میتونه داشته باشه
برایم دعا کنید من قصد...

با سلام خدمت شما خیلی این رواست ها دل نشین بود.
واقعا ارزومه که گناه نکنم روزی که کمتر گناه میکنم واقعا خوشحالترم ولی امان از روز و ساعتی که شهوت بیاد سراغ ادم این لعنتی واقعا کثیف و گندترین حسی که ادم میتونه داشته باشه
برایم دعا کنید من قصد ازدواج دارم تا هم از لحاظ فکری به ارامش بیشتری برسم و هم از لحاظ دینی کامل تر بشم ولی خانواده ی کسی که به خاستگاریش رفتم بهانه ی سربازی رو میارن برام و میگن اول سربازی بعد بیا خواستگاری حالا من یکم برام سخت است که تحمل کنم چون یک سال هنوز مونده تا درسم تموم شه و دوسالم سربازیه کلا سه سال و از یک لحاظ چون واقعا طرف مقابل رو خیلی دوست دارم اگه میشه راهنماییم کنید که چیکار کنم ؟؟؟
===============
پاسخ:
با سلام
چند باری خواستگاری برید و واسطه ای که قبول دارند رو بفرستید تا راضی کنند.
ان شالله درست میشه.

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت