تفاوت معرقت و محبت چیست؟

پرسش:

چه فرقي بين محبت و معرفت است؟

پاسخ:

سلام و درود خداوند بر شما

  همان گونه كه در موجودات مادي و فاقد شعور مثل آهن و کشش، نيروي جذب و انجذاب وجود دارد، در بين موجودات صاحب عقل و شعور نيز جذب آگاهانه و نيروي كشش شعوري وجود دارد، كه "محبت" و "علاقه" است. علاقه به كمال و جمال گرايي، ريشه در سرشت و آفرينش انسان دارد، از اين رو هر چيز زيبايي را حس كند يا نسبت به زيبايي و كمالش شناخت و معرفت پيدا كند، به سوي آن تمايل پيدا مي‌كند و شوق نزديك شدن به آن در وي پديد مي‌آيد، حال موجود صاحب كمال و زيبايي ممكن است از محسوسات ظاهري باشد، مثل گلستان و بوستان زيبا، صدای دلنشين، پارچه حرير و لطيف، يا غير محسوسات باشد، نظير سخاوت، گذشت، بخشش و ايثار.

انسان تا زماني كه كمال و جمال موجودي را حس نكند و نشناسد، نسبت به آن ميل و كشش نخواهد داشت و محبتي نسبت به آن در وي ايجاد نمي‌شود. هر قدر معرفت و شناخت زيادتر باشد، محبت فزوني مي‌يابد.

انبيا و اولياي خدا چون نسبت به  پروردگار، معرفت‌شان زيادتر از ساير مردم بود، محبت‌شان بيشتر و کشش شان شديدتر، نيز عبادت و مناجات‌شان عاشقانه‌تر و گريه‌هاي آنان در شوق ديدار "محبوب" جان‌سوزتر بود. امام صادق علیه السلام مي‌فرمايد: "الحُبّ فرع المعرفة؛ محبت فرع شناخت است".

پس معرفت مقدّم بر محبت و زيربناي آن است. همان گونه كه معرفت درجات و مراتب دارد و درجات آن به لحاظ معرفت نسبت به خداوند بي‌نهايت است، محبت نيز داراي درجات و مراتب است.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت