پیامدهای چشم چرانی و ضررهای آن

پرسش:
سلام.میشه لطف کنید در مورد پیامدهای چشم چرانی و ضررهای اون توضیح بدید؟شاید با شنیدن این حرف های شما کمی آدم بشم و کنترول کنم.با تشکر
پاسخ:
با سلام و ادب

خدمت شما عرض کنم برای چشم چرانی عواقبی هم در دنیا و هم در آخرت ذکر شده که در چند مورد خدمت شما عرض میکنم:
1. عذاب اخروي
علاوه بر ابتلا به عواقب دنيوي، «چشم ناپاک» از عذاب و شکنجه الهي نيز بي نصيب نمي ماند. رسول خدا (ص) فرمود: «مَنْ مَلَاَ عَيْنَيْهِ مِنِ امْرَأَةٍ حَراماً حَشاهُما اللهُ عَزَّ وَجَلَّ يَوْمَ القِيامَةِ بِمَساميرَ مِنْ نارٍ وَحَشاهُما ناراً حَتّي يَقْضِيَ بَيْنَ النّاسِ ثُمَّ يُؤمَرُ بِه اِلَي النّارِِ(1) »ِ؛« آن که چشمانش را از نگاه به زن نامحرم پر کند، روز قيامت، خداوند چشمانش را با ميخ هاي آتشين و از آتش پر کند، تا وقتي که به حساب مردم رسيدگي کند، سپس امر مي شود که او را به جهنم ببرند».

2. حسرت و اندوه طولاني
چه بسا نگاه هايي که غصه هاي طولاني را در پي دارد . به اين معني که چشم قوي ترين ابزار حسي است . يعني ميدان آستانه تحريک چشم از بقيه حواس بيشتر است و بيشترين تحريکات حسي را دريافت مي کند و اين دل است که بعد از نگاه به کار مي افتد يعني آنچه را ديده، مي بيند، دل طلب مي کند و چون امکان رسيدن به آنچه ديده شده فراهم نمي شود؛ افسردگي و رنجوري عايد انسان مي شود.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم ) فرمود:«کُلُّ عَيْنٍ باکِيَةٌ يَومَ القِيامَةِ اِلّا ثَلاًًثَةُ اَعيُنٍ: عَيْنٌ بَکَتْ مِنْ خَشيَةِ اللهِ وَ عَيْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ وَ عَيْنٌ باتَت ساهِرَة في سبيلِ الله(2) »؛« همه چشم ها روز قيامت گريانند جز سه چشم: چشمي که از ترس خدا بگريد، چشمي که از نامحرم فرو نهاده شود، چشمي که در راه خدا (پاسداري از کيان اسلام) شب زنده دار باشد». از اين رو فرد چشم چران علاوه بر حسرت دنيوي، در آخرت نيز از فرط حسرت و پشيماني چشماني گريان خواهد داشت.

3. عامل غفلت و فراموشي
نگاه آلوده يکي از مصاديق حب دنيا و عامل مهم براي بروز غفلت از ياد خدا و خود است. غفلت همان چالش اساسي است که انسان در سر راه رشد و سعادت خود دارد و بيداري اولين نياز او براي حرکت در مسير کمال است.
حضرت علي (ع) درباره مواظبت و حفاظت از چشم ها فرمود:« لَيْسَ فِي الْبَدَنِ شَيءٌ اَقَلَّ شٌکراً مِنَ الْعَيْنِ فَلا تُعطوها سٌؤلَها فَتَشْغَلکُم عَنْ ذِکْرِ اللهِ عَزَّ وَجَل(3)»؛« چيزي در بدن کم سپاستر از چشم نيست، خواسته اش را ندهيد که شما را از ياد خدا باز مي دارد».

4. گذرگاه ورود به فساد
نگاه شهواني به نامحرم، گذرگاه ورود به منجلاب انحرافات و فساد جنسي است. امام صادق(ع) در اين زمينه مي فرمايند: « اَلنَّظرَةُ بَعْدَ النًّظرَةِ تَزرِعُ في الْقَلبِ الشَّهْوَةَ وَ کَفي بِها لِصاحِبِها فِتْنَه(4) »؛« نگاه هاي آلوده، تخم شهوت را در دل بارور ساخته، صاحبش را به فتنه و گناه مبتلا مي کند».
نگاه کردن به ناموس ديگران، خواست شيطان است. چشمي که تيرهاي آلوده نگاه را به نامحرمان پرتاب مي کند، محل کمين شيطان است. شيطان از کمان چشم هاي او ناموس ديگران را نشانه مي گيرد.
پيامبر خدا (صلی الله علیه وآله وسلم  ) فرمود : « انَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبليسَ(5)»؛ « نگاه به نامحرم تير زهرآلودي از تيرهاي شيطاني است».
پس بايد مراقب چشمان خويش باشيم، تا شيطان از آن براي تخريب ايمان ما و ناموس مردم استفاده نکند.

5.به خطر افتادن امنيت و سلامت جامعه
نگاه هاي آلوده، مسموم و شهوت انگيز، آتش درون را شعله ور مي سازد که فرايند و محصولي جز فحشا، سياهي دل؛ مشکلات و نارسايي هايي اجتماعي، در پي نخواهد داشت. چشم چراني دام شيطاني، بذر شهوت و رويشگاه فسق و فجور است که دل را مي لرزاند، آرامش و ثبات را سلب نموده و باعث هرج و مرج و فساد در جامعه مي شود.
بنابراين چشم چراني که تير مسموم و زهرآلود شيطان اگر بدون قيد و بند، رها شود يقيناً سلامت و امنيت طرفين را به خطر مي اندازد، جوان و نوجواني که به کوچه و خيابان راه مي افتد اگر دستور اسلام را رعايت نکرده و نگاهش را کوتاه نکند و از طرف ديگر، کساني که بايد حجاب و پوشش اسلامي را رعايت کنند، رعايت نکنند، چشم جوان به صحنه هاي شهوت انگيز خواهد افتاد، و نيروي قدرتمند شهوت به جوشش و غليان آمده و تحريک خواهد شد، درچنين شرايط حساس و خطرناکي، اين جوان، يا بايد به عياشي، فساد و تجاوزگري روي آورد و به خواسته هاي قوه شهواني جواب مثبت دهد، امنيت خود و ديگران را به خطر اندازد.

6.ايجاد نگراني و اضطراب
آنچه از مجموع آيات، روايات و تجربيات کارشناسان به دست مي آيد اين است که: چشم چراني هاي هوس آلود بدحجابي و بي حجابي زنان و دختران بي بند و بار از جمله عوامل مؤثر در ايجاد اضطراب ونگراني افراد و خانواده ها و هرج و مرج و ناامني در جامعه به حساب مي آيد. در طرف مقابل اگر اصول و ارزش هاي اسلامي از جمله حجاب و پوشش اسلامي، رعايت شود از چشم چراني و نگاه هاي آلوده جلوگيري به عمل آيد وخانم ها در نشست و برخواست و صحبت ها و مکالمات روزمره، دستورات شرع مقدس را رعايت کنند يقيناً زمينه هاي فساد زدوده شده دام هاي شياطين برچيده خواهد شد. آرامش روحي و رواني براي افراد و خانواده ها، نظم، ثبات و امنيت در جامعه را پديد مي آورد از سوي ديگر نعمتي بالاتر از آرامش قلب، وجود ندارد. اين موهبت بزرگ اگر در اعضا و افراد جامعه، تجلي و تسري پيدا کند، جامعه نيز به آرامش خواهد رسيد.

1. بحار الانوار،ج73،ص366
2. الخصال،ج1،ص98
3. بحار الانوار،ج10،ص107
4. من لايحضره الفقيه،ج4،ص18
5. جامع الاخبار،ص93.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت