علت چشم چرانی و راه درمان آن؟

پرسش:
سلام و خدا قوت
ببخشید خواستم ببینم علت اینکه چشم چرانی زیاد شده چیه؟ و راه درمان چشم چرانی رو هم بنویسید؟ممنون
پاسخ:
با سلام و احترام

خدمت شما عرض کنم که چشم چرانی علت های مختلفی دارد که عرض میکنم:

1..خودنمايي زنان
زناني كه عفت و حياي خود را از دست داده و با بي حجابي، تجمل، آرايش هاي كاذب و لباس هاي تنگ و نازك مد روز خيابان ها و بازارها را زينت بخشيده و به رونق هر چه بيشتر آنها مي افزايند و جوانان را به نظاره و تماشاي مفاتن و برجستگي هاي اندام هاي خود فرا مي خوانند و هرزگي را رواج مي دهند اين گونه زنان با عرض اندام و بي بند و باري باعث مي شوند جوانان خويشتن داري نكرده و در دام فساد گرفتار آيند.

2. به تأخير انداختن ازدواج
بالا رفتن سن ازدواج و تماشاي فيلم هاي مهيج و شهوت انگيز و ديدن زنان بد حجاب و نيمه عريان در كوچه و خيابان كه خود از ارمغان هاي زيانبار تمدن غرب بوده بر فشار طبيعي جنسي جوانان افزوده و آتش غريزه آنان را شعله ور كرده و منجر به تضعيف عفت و اخلاق گرديده، چه بسا كه تمام ارزش هاي اخلاقي و اسلامي و اجتماعي را ناديده مي گيرند.
ويل دورانت مي نويسد: « تحديد شهوات در جامعه صنعتي كه ازدواج را تا سي سالگي به تاخير مي اندازد، امري دشوار و غير طبيعي مي نمايد، شهوت ناگزير سر بر مي آورد و كف نفس مشكل مي گردد عفت كه وقتي جزو فضايل بود و مردود مي شود و حجاب و حيا از ميان مي رود، مردان به كثرت گناهان افتخار مي كنند و زنان مي خواهند در لجام گسيختگي با مردان همقدم شوند، عشق بازي امري عادي مي شود و فحشا رسمي[6]». آري، مبارزه با شهوات و دوري از چشم چراني براي هر كس ساده نيست، فقط آن دسته از جوانان مي توانند از فساد و گمراهي در امان بمانند كه پايبند سنن اسلامي و وظايف انساني بوده و در اين راه مجاهد كنند و بر شهوات و تمايلات نامشروع جنسي خود مسلط باشند و هويت و شخصيت اسلامي را از دست نداده خود را نبازند و عنان نفس سركش را هرگز از دست ندهند، و اين كار با استمداد از خداوند بسيار ساده است.
قرآن مجيد مي فرمايد: « وَ الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا [7]» ؛«كساني كه براي (رضايت) ما به تلاش ايستند و در راه (پيروزي دين) ما جهاد كنند، آنان را در راههاي منتهي به خود رهنمود (و مشمول حمايت و هدايت خويش) مي گردانيم.

3. کم رنگ شدن حياء در جامعه
زماني كه زن فاقد حشمت و حيا باشد و آن را از دست بدهد به بي حجابي و به بيراهه كشاندن مردان روي مي آورد و اسرار زنانگي و جسماني خود را در معرض ديد عموم قرار مي دهد و شوخ چشم مي شود كه اين همه دلالت بر كمال زيبايي و ظرافت و متمدن بودن او نمي كند بلكه بيانگر بي حيايي و سبك سري اوست. زنان در درون خود فقط در برابر يكي از دو چيز تسليم مي شوند: 1. حياء 2. غريزه جنسي
اگر تابع غريزه خود باشد بي شرم خواهد بود؟ اگر تابع حيا باشد و در برابر آن كرنش نشان دهد غريزه خود را كنترل كرده باشد كه اين زن، همان زن واقعي است كه سرمايه انسان است و شايسته شوهر و نسل و انتقال اخلاق كريمانه مي باشد. زيرا زن نزد اهل فضل و دانش سنگ بناي كانون خانواده، و داراي مقام و حقوق و احترام خاصي است به شرطي كه زينت بخش بازار و خيابان ها و اماكن عمومي و مرتع چشمان هوس بازان نباشد وگرنه خداي نكرده سمبل تحريك غريزه جنسي و هوس هوس بازان خواهد شد و مقصود و هدف مطلوب شيطان از طريق چنين زناني تامين مي شود كه نه شايستگي كانون گرم خانواده و تربيت اولاد را خواهند داشت و نه آن جايگاه ويژه اجتماعي را براي خود حفاظت خواهند كرد.
راهکارهاي عملي درمان چشم چراني

1. ازدواج
يكي از راههاي علاج چشم چراني ازدواج در سايه تفاهم و شناخت بين همسران جوان و گردن نهادن به سنن اسلامي است.
حضرت رسول اكرم(ص) فرموده اند: « يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاهَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَ أَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَلْيُدْمِنِ الصَّوْمَ فَإِنَّ [الصَّوْمَ لَهُ وِجَاء[8]» ؛ اي جوانان، هر يك از شما توان ازدواج دارد بايد ازدواج بكند، چون ازدواج چشم را بيشتر از هر چيز نگه مي دارد و شرمگاه را بيشتر محافظت مي كند، و هر كه اين توان را ندارد به او روزه پيشنهاد مي شود، چون روزه قاطع غريزه است.

2. تزكيه نفس
تزكيه نفس يكي از راههاي علاج است كه بر اثر ممارست و تمرين براي انسان امري عادي مي شود كه با پايبندي و مداومت بر احكام اسلامي عايد انسان مي شود و به راهنمايي هاي مربيان ديني و اخلاقي گوش فرا دهد و سيرت علماي رباني و مربيان اخلاق را مطالعه نمايد و سعي كند آنها را در زندگي خود پياده كند، و قرآن و سنت سر لوحه اين برنامه اصلاحي است كه انسان را تزكيه كرده و از عواقب و كيفر خصايل بد بويژه چشم چراني بر حذر مي دارد.
« قد افلح من زكاها، و قد خاب من دساها» به يقين رستگار شد كسي كه نفس خود را پاك و صاف كرد، و به يقين زيان ديد كسي كه نفس خود را آلوده كرد. «يَعْلَمُ خائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَ ما تُخْفِي الصُّدُورُ[9]»  خداوند چشم هاي خائن را مي داند و آنچه در سينه هاي پنهان است.

3. عادت به فرو انداختن چشم
خداوند در آیه ۳0 و ۳1 سوره نور می فرماید: «قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُونَ *وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها» ؛« به مؤمنان بگو چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند و عفاف خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزه تر است. خداوند از آن چه انجام می دهند آگاه است و به زنان باایمان بگو چشم های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را، جز آن مقدار که نمایان است آشکار ننمایند». در این آیه به صراحت دستور داده شده که زن و مرد از نگاه های هوس آلود پرهیز نمایند.
از امیرمومنان علی(ع) نیز روایت شده که فرمود:« نِعْمَ صَارِفُ الشَّهَوَاتِ غَضُّ الْأَبْصَارِ[10]»؛« چشم پوشی از نگاه، بهترین عامل بازداری از شهوت است».
هم چنین توجه به فوائد ترک گناه و رسیدن به کمالات، خود عامل دیگری برای ترک گناه است. علی(ع) فرمود: «غضوا أبصاركم ترون العجائب[11]» ؛« چشم های خود را (از حرام) فرو بندید تا عجائب (عالم معنی) را مشاهده کنید». و حضرت امام صادق(ع) نیز فرمود: « مَنْ تَرَكَهَا لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَا لِغَيْرِهِ أَعْقَبَهُ اللَّهُ إِيمَاناً يَجِدُ طَعْمَه[12]»؛ « کسی که نگاه (به نامحرم) را برای خدا نه غیر خدا، ترک گوید، بدنبالش خدا شیرینی ایمان را به او می چشاند».
4.حاظر و ناظر دانستن خداوند
اگر انسان خود را در محضر خدا بداند و بر این باور باشد که عالم محضر خداوند است و او هر آنچه در درون شخص مي گذرد آگاه است در آن صورت رفتار خویش را تغییر داده و از گناه در برابر دیدگان حضرت حق شرم و حياء می کند.
از امام علی(ع) سؤال شد که چگونه می توان از حرام چشم فروبست؟ در پاسخ فرمود: « بالخمود تحت سلطان المطلع على سرك[13]» ؛« با اطاعت و فرمان برداری از سلطانی که مطلع بر اعمال مخفی توست».
از بهترین راه های چشم بستن از حرام، حاضر و ناظر دانستن ناظر آگاهی است که بر همه اعمال آشکار و نهان ما احاطه دارد و از باطن ضمیر، مطلع است و هم اوست که فردای قیامت حسابرس و حاکم است.

1. ويل دورانت،لذات فلسفه،ص91
2.  عنکبوت،69
3. مکارم اخلاق،ص197
4. غافر،19
5. تصنيف غرر الحکم و درر الکلم،ص260
6. مصباح الشريعه، ص173
7. من لا يحضره الفقيه، ج4، ص18
8. مصباح الشريعه، ص173

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
اصلا مطالبی که شما نوشتید رو نخوندم ، خدا حجت و الاسلام حاج آقای برادران را حفظ کند دو سه تا جمله گفت در مورد نگاه به نامحرم در برنامه یاد خدا ، شکر خدا بنده دیگه تا حد امکان نگاه به نامحرم رو کنار گذاشتم ( سه ماه قبل)، برادر پاسخگو این همه...

سلام
اصلا مطالبی که شما نوشتید رو نخوندم ، خدا حجت و الاسلام حاج آقای برادران را حفظ کند دو سه تا جمله گفت در مورد نگاه به نامحرم در برنامه یاد خدا ، شکر خدا بنده دیگه تا حد امکان نگاه به نامحرم رو کنار گذاشتم ( سه ماه قبل)، برادر پاسخگو این همه توضیح نوشتن به نظر بنده برا مخاطب خسته کننده ست دو جمله ی خوب و تاثیر گذار بگید مثل حاج آقای برادران باور کنید خیلی ها این گناهو کنار میذارن، امتحان کنید...

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت