با چه شیوه هایی میتوانیم پیرو انبیاءالهی باشیم ؟

پرسش :

چه راه و روشی را پی‌بگیریم تا به روش انبیا زندگی کنیم؟
پاسخ:‌

با سلام و عرض ادب و احترام 

راه صحيح زندگي از نظراسلام بندگي خدا و پيروي ازاولياء الهي است.
قرآن مى‏ فرمايد: "و من يطع اللَّه و الرسول، كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند (در روز رستاخيز) همنشين كسانى ‏خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آن‏ها تمام كرده(و آن‏ها عبارتند) از: پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آن‏ها رفيقان خوبى هستند"(1). اين آيه با صراحت مى‏گويد: كسانى كه در عمل از خدا و پيامبرش اطاعت كنند و واجبات الهى را انجام دهند و از محرّمات دورى كنند، سعادتمند هستند. و در قيامت و بهشت همنشين پيامبران الهى خواهند بود.
درشان نزول اين آيه آمده است: يكى از صحابه پيامبر (ص) به نام "ثوبان" كه نسبت به حضرت محبت و علاقه شديدى داشت، روزى با حال پريشان خدمتش رسيد، بر حضرت محمد(ص) از سبب ناراحتى او پرسيد، عرض كرد: زمانى كه از شما دور مى‏شوم و شما را نمى‏بينم، ناراحت مى‏ شوم. امروز در اين فكر فرو رفته بودم كه فرداى قيامت اگر اهل بهشت باشم، مسلّماً در مقام و جايگاه شما نخواهم بود، بنابراين شما را هرگز نخواهم ديد، اما اگر اهل بهشت نباشم تكليفم روشن است بنابر اين در هر حال از درك حضور شما محروم خواهم شد. با اين حال چرا افسرده نباشم. در اين حال آيه بالا نازل شد و به اين گونه اشخاص بشارت داد كه افراد مطيع پروردگار، در بهشت همنشين پيامبران و بزرگان خدا خواهند بود. (2) چنان كه امام حسين(ع) در روز عاشورإ؛ به عمرو بن قرظه فرمود: "تو پيش از من به بهشت مى‏ روى، سلامم را به رسول خدا (ص) برسان"(3)
رستگارى حقيقى و همنشينى با پيامبر اسلام (ص) براى هر كسى ميسر است و هر فرد حتى بى سواد و روستايى مى ‏تواند به اين مقام برسد، فقط يك شرط دارد و آن با تقوا شدن است. تقوا عبارت است از اين كه: انسان از گناهان دورى كند و واجبات را انجام دهد، گر چه حتى يك نماز مستحبى نخوانده باشد و يك ذكر و وِردى هم نگفته باشد. مى ‏توانيد فقط با انجام واجبات و ترك گناهان همان چيزى كه خود را بر آن قادر مى‏ دانيم به مقامات عالى دست يابيد و از افراد مورد نظر نيز بالاتر برويد، و در سراي آخرت همنشين رسول گرامى اسلام باشيد. انشاء اللَّه.
قرآن در آيه ديگر رعايت تقوا را منشأ رستگارى و فوز عظيم دانسته و فرمود: "اى مؤمنان، با تقوا باشيد و هميشه سخن حق گوييد، تا خدا اعمال شما را به لطف خود اصلاح فرمايد و از گناهان شما در گذرد و هر كه خدا و رسول را اطاعت كند، البته به سعادت و پيروزى بزرگ نايل گرديده است".(4)
تقوا مايه سعادت انسان است و قرآن و نهج البلاغه و ائمه اطهار (ع) روى آن تاكيد فروان كرده‏ اند، از حضرت صادق(ع) در مورد تقوا پرسيدند، حضرت فرمود: "تقوا و عبادت از اين است كه خداوند در جاهايى كه امر كرده، تو را گم نكند (يعنى واجبات را انجام دهى )و تو را نبيند در جاهايى كه نهى كرده (يعنى گناهان را ترك كنى).(5)
على (ع)فرمود: "المتقى من التقى الذنوب كه متقى كسى است كه از گناهان پرهيز كند."(6)

پاورقى:
1 - نساء (4)، آيه 69.
2 - تفسير نمونه، ج 3، ص 459.
3 - بحارالانوار، ج 45، ص 23.
4 - احزاب (33) آيه 71.
5 و 6 - محمد محمدى رى شهرى، ميزان الحكمه، واژه تقوا، شماره 22470 -22472.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت