چگونه حق را تشخیص دهیم؟

پرسش:
آيا براي تشخيص حق در هر زمان بايد ببينيم كه اين مطلب مطابق رضاي خدا ، كلام الهي ، سنت پيامبر ( ص ) و گفتار امامان معصوم ( ع ) هست يا نه ؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
بعضي موارد حق روشن است و با كمترين توجه انسان حق را تشخيص مي دهد.اولین معیار ما برای شناخت حق از باطل کتاب خدا است و پس از آن سیره و عمل پیامبر و معصومان دین است . پس از این مرحله باید به عالمان دین مراجعه کرد . آنانکه به کتاب الهی و سنت و روایات معصومان آگاهی و تخصص بیشتر دارند. معصومان نیز در عمل و گفتار خود دیگران را به عالمان ارجاع می دادند.
در مراجعه به عالمان بايد به چند مطلب توجه داشت :
1- مراجعه به آنها با مراجعه به كتاب و سنت متفاوت است . كتاب و عترت دو اصل بنيادين هستند و در مراجعه تلاش مي كنيم كه معنا و مفهوم كلام آنها را دريابيم اما علما مجرا و كانال ارتباط مابا كتاب و عترت هستند .
شايد تعبير به ( ( روات احاديثنا ) ) و ( ( من عرف احكامنا ) ) و...، اشاره به همين معنا داشته باشد
 .2- عالمانی كه به آنان رجوع مي كنيم ، بايد در رفتار ، عمل و زندگي زاهد ، خداترس ، باتقوا واهل اجتناب از دنيا باشند .به طور خلاصه علما واسطه اي هستند بين ما وامامان معصوم كه به شرط پاك بودن و منزه بودن ، ما را به حق مي رسانند.در ارتباط با اين واسطه گفتار و احكام آنان بايد مستند به روايات معصومين ( ع ) باشد و رفتار و عمل آنان نيز مطابق با موازين شرع و رفتارامامان معصوم باشد .
در صورت تعارض بين احكام و فتاواي عالمان شيعه ، بايد نظر آن را كه فقيه تر، عادل تر،پرهيزگارتر و راستگوتر است ملاك قرار داد.;
براي آگاهي بيشتر رجوع کنيد به : اصل اجتهاد در اسلام ، شهيد مطهري .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت