فلسفه سلام نماز چيست؟

پرسش:

فلسفه سلام نماز چيست؟
پاسخ:

با سلام و عرض ادب
 آخرين مرحله نماز، سلام و درود فرستادن بر پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)، بندگان صالح و همه نماز گزاران است. «تكبيرة الاحرام» اعلان ورود به نماز و «سلام» اعلان خروج از آن است. درباره حكمت و فلسفه «سلام» مى توان به موارد زير اشاره كرد:
1. احساس يگانگى و همدلى مسلمانان؛ نمازگزار وقتى در سلام نماز به همه مؤمنان و بندگان صالح و بر خودش سلام مى دهد، احساس مى كند كه تنها نيست و يكى از آحاد امت بزرگ اسلام است و با مردان خدا، در هر جاى زمين احساس همبستگى مى كند.
2. امان خواستن از خدا؛ واژه سلام در ميان دو معنا مشترك است: الف) درود و تحيت ب) نام مقدس خداوند. طبق معناى اول، معناى سلام هاى نماز روشن است؛ ولى بر اساس معناى دوم؛اشاره به اين است كه نماز گزار به اذن پروردگار، سلامتى و امن از عذاب را براى مؤمنان مى خواهد. چنان كه امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد: «معنى سلام در آخر هر نمازى،امان است» يعنى اگر نماز را در حالى كه قلب خاضع است به جاى آورد از بلاهاى آخرت در امان خواهد بود».[1]
3. جلب رحمت الهى؛ امام على(عليه السلام) مى فرمايد: در معناى «السلام عليكم و رحمة اللّه و بركاته» از خدا ترحم خواستن براى خود و همه بندگان است، اين خود سبب ايمن شدن از عذاب قيامت است»[2]
4. ياد آورى نام الهى؛ امام صادق(عليه السلام) فرموده است: «سلام، يكى از اسم هاى خدا است و اگر مى خواهى سلام نماز را به خوبى انجام داده و معنايش را ادا كنى، پس بايد از خدا بترسى و دين و قلب و عقلت را سالم نگه دارى و آن ها را به ظلمت گناه نيالايى»[3]
5. تلقين نيكى ها و شايستگى ها؛ يكى از درس ها و ثمرات نماز اين است كه هر نمازگزارى، در هر شبانه روز پنج بار به خود تلقين مى كند كه از بندگان نيكوكار و شايسته خداوند است (السلام علينا و على عباداللّه الصالحين). كسى كه نماز مى خواند، اگر به معناى اين جمله توجه كند، وجدانش تحت تأثير قرار مى گيرد و سعى مى كند با پيام آن تلقين مخالفت نكند و اعمال خلاف مرتكب نشود و خود را هر چه بيش تر به نيكوكاران الگو نزديك سازد.
6. پيوند دوستى و محبت با ديگران؛ سلام، خواستارى سلامتى، امنيت، خير و بركت و سعادت است. نمازگزار با سلام دادن، نشان مى دهد كه دوست دار و خير خواه همه خوبان و نيكوكاران است و همواره آرزوى سلامتى آنان را دارد. اين مسأله باعث نزديكى قلب ها به هم و مستحكم تر شدن دوستى ها و برادرى ها است.


[1]. مستدرك الوسائل، ميرزا حسين نورى، ج 5، ص 25؛ مصباح الشريعة، ص 95.
[2]. همان، ج 4، ص 108؛ بحارالانوار، ج 81، ص 254.
[3]. آداب الصلاة، امام خمينى، ص 399.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت