چرا سقط جنین حرام است؟ اگر پزشک دستور دهد تکلیف چیست؟

پرسش:

 الف- فلسفه عدم حق سقط جنین؟
ب- آیا هستند مراجعی که قایل به این حق در بعد از 4 ماه باشند؟
ج- آیا درست است اگر حتی بعد از دارای روح شدن فرزند، در صورتی که طفل به تشخیص قطعی عالمان پزشکی دچار عیب و نقص اعم از جسمی و عقلی شدید باشد ، باز هم جوازبه سقط وی ندهیم؟

 پاسخ: 

با سلام و عرض ادب و احترام

سقط جنین بر طبق روایات حرام دانسته شده حکمت آن در برخی روایات قتل نفس محترم بیان شده است . این موضوع اگر چه حکمت حکم دانسته شده ، اما به معنای علیت آن برای حکم نیست و ممکن است حکمت های دیگری وجودداشته باشد که از آنها آگاهی نداریم.
فتوای برخی از فقها چنین است :
اسقاط جنين چون قتل نفس محترمه است جايز نيست ، مگر اين كه جان مادر در معرض خطر باشد يا بقاي جنين منجر به بيماري غير قابل تحمل مادر شود كه با احراز يكي از اين دو امر اسقاط مانعي ندارد 0 (1)
وبه فتواي آيت الله تبريزي چنانچه مادر خوف داشته باشد كه وجود حمل براي جان او خطر دارد خود مادر مي تواند باخوردن دوا ومثل آن ، اسقاط كند 0(2)
چنانچه در این دو فتوا بیان شده ، ضرر جنین برای مادر ، استثنای حکم بیان شده است و اگر چه این دو حکم مطلق است ، اما غالبا آن را قبل از چهار ماهگی (حلول روح) می دانند.
در استفتایی از آیت الله خامنه ای این مسئله صریحا آمده است : اگر استمرار حاملگی برای حیات مادر خترناک  باشد ، در این صورت سقط جنین قبل از دمیدن روح اشکال ندارد ، ولی بعد از دمیدن روح جایز نیست  ، حتی اگر ادامه آن برای حیات مادر اشکال داشته باشد ، مگر این که استمرار بارداری ، حیات مادر و جنین هر دو را تهدید کند و نجات طفل به هیچ وجه ممکن نباشد.(3)
بنابراین این که گفتید بعد از دمیدن روح به هیچ صورتی امکان سقط جنین نیست ، حد اقل به فتوای برخی از فقها صحیح نمی باشد.
اما چنانچه برای مادر ضرر نداشته باشد ، ولی جنین به بیماری سخت و شدید و غیر قابل درمان مبتلا باشد که حتی منجر به مرگ اونیز می شود ، در چنین صورتی نیز به فتوای آیت الله خامنه ای :
اگر تشخیص بیماری در جنین قطعی باشد و داشتن و نگهداشتن چنین فرزندی موجب عسر و حرج باشد ، در این صورت قبل از دمیدن روح سقط آن جایز است. (4)
به طور کلی فقهای عظام در مورد فتوا به جواز سقط بسیار محتاطانه برخورد کرده اند و با قاطعیت آن را مجاز ندانسته اند در این زمینه برای تحقیق بیشتر می توانید به استفتائاتی که از مراجع چاپ شده مراجعه نمایید .
موفق باشید.
پـاورقى ها :
1 آيت الله فاضل لنكراني جامع المسائل ج1 ص490 س1752 0
2 استفتاآت جديد ص476 س2097 و2099 0
3و4 آیت الله خامنه ای ، اجوبه الا ستفتائات ، ص280 ،س 1264و 1265

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت