چرا در حال احرام صيد كردن حرام است؟

پرسش:
 با توجه به سوره مائده آيه 95 چرا در حال احرام صيد كردن حرام است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
يكى از دلايل حرمت صيد در حال احرام آيات قرآن كريم است. خداوند مى فرمايد: (يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تَقتُلوا الصَّيدَ و اَنتُم حُرُمٌ ... ؛[1]اى كسانى كه ايمان آورده ايد در حال احرام شكار نكنيد ... .) اين حكم در آيات 1 و 2 و 96 سوره مائده نيز آمده است. درباره حكمت اين حكم الهى مى توان گفت: حج و عمره از عباداتى است كه انسان را از جهان ماده جدا كرده، در محيطى مملو از معنويت فرو مى برد. وابستگى هاى زندگى مادى، جنگ و جدال ها، خصومت ها، هوس هاى جنسى، لذات مادى، در مراسم حج و عمره به كلى كنار مى روند و انسان به يك نوع رياضت مشروع الهى دست مى زند. تحريم صيد در حال احرام نيز به همين منظور است.
از اين گذشته اگر صيد كردن براى زوار خانه خدا كار مشروعى بود، با توجه به اين همه رفت و آمدى كه هر سال در اين سرزمين هاى مقدس مى شود، نسل بسيارى از حيوانات در آن منطقه ـ كه به علت خشكى و كم آبى، حيواناتش نيز كم است ـ برچيده مى شد، پس اين دستور يك نوع حفاظت و ضمانت براى بقاى نسل حيوانات آن منطقه است، به ويژه با توجه به اين كه در غير حال احرام نيز صيد حرم، و هم چنين كندن درختان و گياهان آن ممنوع است، روشن مى شود كه اين دستور ارتباط نزديكى با مسأله حفظ محيط زيست و نگه دارى گياهان و حيوانات آن منطقه از نابودى دارد.
اين حكم به قدرى دقيق تشريع شده كه نه تنها صيد حيوانات، بلكه كمك كردن و حتى نشان دادن صيد به صياد نيز تحريم گرديده است، چنان كه در روايات مى خوانيم امام صادق(عليه السلام) به يكى از يارانش فرمود: هرگز چيزى از صيد را در حال احرام حلال مشمر و هم چنين صيد حرم را در غير حال احرام و نيز صيد را به شخص محرم و غير محرم نشان مده تا آن را شكار كند و اشاره به آن مكن (و دستور مده) تا به خاطر تو،
صيد را حلال بشمرد؛ زيرا اين كار موجب كفاره براى كسى است كه به عمد صيد انجام داده باشد.[2]

[1]. مائده/95.
[2]. وسائل الشيعه، شيخ حرّ عاملى، ج 12، ص 415؛ تفسير نمونه، ج 5، ص 88.

منبع: maarefquran.com

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت