محرمات و مکروهات و مستحبات حائض+حکم ورد به امکان مقدسه

محرمات حائض

پرسش: چه کارهایی بر زن حائض حرام است؟

 

کارهای زیر بر زن حائض حرام است

انجام عبادت هایی (مانندنماز) که باید با وضو ، غسل و تیمم به جا آورده شود.

آمیزش جنسی.

انجام کارهایی که برجنب حرام است.

گفتنی است طلاق دادن در حال حیض باطل است.

 

مکروهات حائض

پرسش:چه کارهایی بر زن حائض مکروه است؟

1- خواندن قرآن

2-همراه داشتن قرآن

3-دست زدن به حاشیه و مابین  خط های قرآن

4-خضاب کردن به حنا و مانند آن

تبصره: کراهت در انجام عبادات (مانند خواندن قرآن) برای حائض به این معنا نیست که ترک آن بهتر است بلکه انجام آن شایسته است ولی ثواب کمی دارد آری کراهت در غیر عبادات ملازم با برتری ترک آن است.


مستحبات حائض

پرسش: چه کارهایی بر زن حائض مستحب است؟

بر زن حائض مستحب است که در وقت نماز خود را از خون پاک کند و وضو بگیرد و اگر نمی تواند تیمم کند، آن گاه در جای نماز رو به قبله بنشیند و به ذکر دعا ، خواندن قرآن و   صلوات بپردازد ولی خواندن تسبیحات اربعه بهتر است.

تبصره: خواندن قرآن در وقت نماز برای زن حائض کراهت ندارد.

حرم امامان

پرسش: حکم رفتن زن حائض به حرم امامان چیست؟

همه مراجع (به جز بهجت، صافی و وحید) عبور از حرم مطهر امام معصوم برای زن حائض اشکال ندارد ولی بنابر احتیاط واجب نباید در آنجا توقف کند

آیت الله بجت: جایز نیست زن حائض به حرم امام معصوم وارد شود (هر چند از یک در وارد و از در دیگر خارج شود)

آیت الله وحید: توقف در حرم امام معصوم برای زن حائض جایز نیست و احتیاط واجب آن است که یک در وارد و از در دیگر خارج شود.

آیت الله صافی: احتیاط واجب آن است که زن حائض به حرم امام معصوم وارد نشود(هرچند از یک در وارد و از در دیگر خارج شود)

تبصره: مقصود از حرم امام(ع) که توقف زن حائض در آنجا ممنوع است همان محدوده ای است که ضریح امام (ع) در آنجا قرار دارد بنابراین حیاط صحن و خانه های  اطراف حرم را شامل نمی شود.


رواق های حرم

پرسش: آیا زن حائض می تواند بی آنکه داخل حرم شود به رواق های اطراف ضریح مطهر امام معصوم(ع) برود؟

همه مراجع (به جز بهجت) آری، اشکال ندارد ولی احتیاط مستحب (بهتر)آن است که در آنجا توقف نکند

آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب جایز نیست

تبصره: حکم یاد شده در صورتی است که رواق های حرم مسجد نباشد.

 

حرم امامزادگان

پرسش: آیا ورود زن حائض به داخل حرم امام زادگان مانند حرم حضرت معصومه (ع) جایز است؟

همه مراجع: آری جایز است

تبصره: اگر در موردی ورود به حرم باعث هتک و بی حرمتی شود جایز نیست.

 

گلزار شهدا

پرسش: آیا رفتن حائض بر سر قبر بزرگان دین و یا گلزار شهدا و یا ایستادن کنار دیوار بقیع جایز است؟

همه مراجع: آری جایز است.

 

مسجد جمکران

پرسش: شرکت در مسجد جمکران در حال حیض چه حکمی دارد؟

همه مراجع: ورود به خود مسجد جمکران برای زن حائض حرام است و ورود به صحن آن چنانچه جز مسجد نباشد اشکال ندارد

عقد و طلاق حائض

پرسش: حکم خواندن عقد ازدواج و طلاق زن در ایام عادت ماهانه چیست؟

همه مراجع: خواندن عقد ازدواج در ایام عادت اشکال ندارد، ولی طلاق زن در این ایام صحیح نیست.

 

نظر خود را اضافه کنید.

به عنوان مهمان می توانید درباره این موضوع نظر دهید.

0
نظرات شما نیاز به تایید مدیریت دارد.

نظرات (63)

  • مهمان - شادی

    سلام ببخشید اگه کسی برای اولین بار پریودبشه و دقیقا موقع اعتکاف باشه ،خیلی هم دوست داره بره،می تونه بره؟

  • مهمان - مهمان

    سپاس

  • مهمان - مهسا

    سلام خسته نباشید؟من پنجشنبه 40مادربزرگمه مراسمشم تومسجد برگزار میشه و من باید در این مراسم شرکت کنم چون اگه شرگت نکنم مادرم ماپرشوهرم بقیه ناراحت میشن من چیکار کنم؟؟؟

  • سلام
    سوال کنید ببینید بخشی به اسم حسینه دارند. یا تو راه پله باشید.

  • مهمان - مهمان

    سلام ببخشید سوالی داشتم وخجالت میکشم بپرسم ولی چاره ای ندارم من توی این ماه سابار پریود شدم الان هم هستم خواستم ببینم میتونم برم حرم امام رضا زیارت یان بیخشید شرمنده

  • با سلام
    زیر ایوان و کنار ضریح خیر اما رواق ها و حیاط حرم بشرط مسجد نبودنشون ایرادی نداره.

  • مهمان - گنهکار

    سلام. سوالی که دارم مایه خجالت است ولی چاره ای نیست. من دوره راهنمایی بودم و عادت هم بودم. از طرف مدرسه ما رو به جمکران بردند ومن که نمی خو استم دوستانم متوجه حالت من شوند چون خجالت می کشیدم رفتم. و متاسفانه وارد مسجد هم شدم. الان که بزرگتر شدم فهمیدم که کار حرامی رو انجام دادم. ان روز هم می دونستم ولی.... الان حکم کار من چیه؟ باید چیکار کنم که جبران این کار حرام رو کنم؟همیشه این خاطره مایه عذاب منه. لطفا راهنمایی ام کنید.

  • سلام و ادب
    در دین حیا بی مورد درست نیست.
    توبه کنید کافیه.خدا بخشنده است.

  • مهمان - فاطمه

    سلامم خسته نباشید
    چله جمکران گرفتم
    در ایام عادت نماز که نمیتونم بخونم چله من درسته؟

  • سلام
    چیزی به عنوان چله جمکران با اعمال خاص نداریم. فقط چهل هفته بزرگان جمکران می رفتند.
    طبیعتا با این حالت چله درست نیست چون نمی تونید وارد مسجد شوید.

  • مهمان - فاطمه

    سلام خسته نباشید
    چله رفتن به جمکران در ایام عذر شرعی که نمیشه داخل مسجد رفت و نماز خوند درسته؟
    یا باید نایب گرفت؟

  • مهمان - نیلوفر

    ایا رفتن به مهدیه موقع حیض جایز است؟؟

  • مهمان - هانیه

    سلام
    اگر در هنگام حیض بدون اینکه عمدا باشه و دست حائض به آیات قرآن بخوره چه حکمی داره میشه لطفا بگید..

  • سلام و ادب
    اگر سهوا دستتون بخوره ایرادی ندارد.

  • مهمان - مریم

    سلام.ایا میتونم وقطی که حیض هستم به مراسم های محرم برم؟ مثل سخنرانی عزاداری و...

  • با سلام
    مسجد خیر اما حیاط مسجد یا حسینه و تکیه ها ایرادی نداره.

  • مهمان - مریم

    سلام.ایا میتونم هنگامی که حیض هستم برای مراسم های محرم به مسجد برم؟ مثل سخن رانی عزاداری و...

  • با سلام
    مسجد خیر اما حیاط مسجد یا حسینه و تکیه ها ایرادی نداره.

  • مهمان - مریم

    سلام می خواستم بدونم زن باردار میتواند سر سفره نذری امام حسن مجتبی و حضرت رقیه حضور داشته باشد؟

  • با سلام
    بله مشکلی نداره و می تونه بنشینه.

  • مهمان - مهمان

    سلام میخواستم دلیل اینکه میگن ثواب خواندن قرآن در اهنگام عادت ماهیانه نصف هستش رو بدونم.مگه همون حرفارو با خدای خودش نمیزنه چرا باید نصف باشه

  • با سلام
    نه خیر نصف نیست و گفته شده نسبت به دوران غیر حیض کمتر هست و اونم شاید به این دلیل باشه که اون طهارت و وضو و ... نداره و طبیعتا آثار و ثواب هم کمتره

  • مهمان - مهمان

    سلام ایا در مدتی که حیض استم میتوانم به سر قبور اموات بروم

  • مهمان - .......

    با سلام می خواستم بدونم انجام ختم های با مدت کم مثلا 7روزه در دوران ناپاکی اشکالی داره؟

  • با سلام
    خیر ایرادی ندارد.

  • مهمان - مهمان

    سلام
    من نیت ختم چهل روزه دعای یستشیر رو کردم.
    آیا در دوران عذر شرعی دعا متوقف میشود؟

  • مهمان - مهمان

    در پاسخ به: مهمان - مهمان

    سلام اگر کسی جنب باشه میتونه برای اموات فاتحه بخونه یا سر مزار آنها میشه رفت؟؟؟(رهبر)

  • با سلام
    بله مشکلی نداره.

  • با سلام
    ان شالله به حاجتتون برسید.
    خیر توقف لازم نیست و می تونید ادامه بدید.

  • مهمان - مريم

    ببخشيد ميخواستم سوال ككنم اكه من شب قدر بدون غرض لبخند بزنم يا مثلا بدون غرض بخوام روز بدش تولد كسي رو تبريك بكم گناهه??!!

  • با سلام
    خیر ایرادی نداره و نباید انقدر سخت بگیرید.

  • مهمان - سوزان

    من قرلره حدیث کسا بخونم به مدت چهل روز یعنی چند روزه که شروع کردم ولی گفتن که اگه چله رو بشکنی کارت به تاخیر میفته ومن نمیدونم باید در مواقع پریودمم حدیث کسا رو بخونم که اگه ن.نم چله شکسته میشه لطفا راهنماییم کنین

  • با سلام
    در این ایام هم بخونید ایرادی نداره.

  • مهمان - مرجان

    سلام،خسته نباشید، مسجد نور تهران حسینیه هم برای خانم ها برای مجالس ختم دارد؟

  • سلام
    دقیق اطلاع ندارم اما به نظرم داره که می تونید رفتید از خادم اونجا سوال کنید.

  • مهمان - خانم آ

    سلام بی نهایت ممنون هستم از ملب مفیدتان. مخصوصا که فتوای حاج آقا بحجت هم نوشته بودید.

  • مهمان - حبیب

    سلام آیا بدون غسل می توان رفت سر قبر اموات و یا شهداء ؟!!

  • با سلام
    حرام نیست اما بهتره پاک بر قبور این ها حاضر شوید.

  • مهمان - مهمان

    سلام مرجع تقلید من آیت اله وحید هستن میخواستم بدونم که اگه عدت ماهیانه داشته باشم و مشهد برم کدوم قسمتاش رو نباید برم لطفا راهنماییم کنید.

  • سلام
    مسجد و زیر گنبد اصلی ضریح. بقیه جاها مثل صحن ها و رواق ها ایرادی ندارد. التماس دعا

  • مهمان - الناز

    خيلي جامع و عالي بود ممنونم

  • مهمان - مهمان

    سلام منم میخواستم بدونم که چهلم مادربزرگ من میافته به عادت ماهانه ام چهلم هم درحسینیه مسجد هستش که میگن صیغه مسجد هستش که اونم جز مسجد حساب میشهمن چیکار میتونم بکنم

  • سلام
    اگر صیغه مسجد خوندن نمیشه وارد بشید ولی غالبا قسمت خانم ها حسینه داره.
    از خادم مسجد حتما سوال کنید.

  • مهمان - unknown

    حکم ورود زن حائض به حسینیه ها و تکایا چیست؟

  • سلام
    شرعا ایرادی ندارد.

  • مهمان - فاطمه

    بسم الله
    سلام
    لطفا ممنون میشم پاورپوینت هارو برا منم ارسال کنید خداخیرتون بده;)

  • با سلام
    دانلود کنید خودتون.

  • مهمان - ماندگار

    با عرض سلام و خسته نباشيد
    در صورتيكه خانمي تحت شرايط بدي قرار داشته باشه و با وجود حيض مجبور به داخل مسجد بشود مشخصا حرام است، ولي براي گناه كرده چه حكمي وجود دارد؟ خيلي ذهنمو درگير كرده لطفا زودتر پاسخ بديد. مرجع تقليدم هم: آيت الله خامنه اي هستن.

  • با سلام
    توبه کنید کافیه و ان شالله دقت کنید تکرار نشه.

  • مهمان - ریحانه

    حاجی آقا دمتون گرم مطالبتون خیییییییلی به دردم خورد

  • مهمان - فرزانه

    سلام ببخشید بنده جهت تبلیغ به پاورپونت های احکام شرعی نیاز دارم اگه ممکنه به ایمیلم ارسال کنید ممنون از لطفتون
    =====================
    پاسخ:
    با سلام
    منظورتون از پاورپوینت های احکام شرعی کدومه؟
    کل پاورپوینت ها اگه منظورتون باشه که با ایمیل نمیشه چون هم تعداد بسیار زیاد هست و هم حجم بالاست و نمیشه دانلود کرد.
    در خدمتم

  • مهمان - مهمان

    با سلام و احترام
    من دیروز بدون اینکه یادم باشه حیض هستم که ناشی از استرسم بود برای مراسم ختمی وارد مسجد شدم و نشستم و وقتی خواستم بیام بیرون یادم افتاد بیام بیرون و فورا خارج شدم. میخام بدونم من چکاری باید انجام بدم تا این اشتباهم جبران شود با تشکر
    =====================
    پاسخ:
    با سلام
    چون سهوی بوده ایرادی ندارد و گناهی مرتکب نشدید و لازم به جبران نیست.
    خوبه که به مسائل دینی حساس هستید آفرین.

  • مهمان - بنده خدا

    اگر زن حائضی نداند جایی مسجد است و وارد ان شود حکمش چیست؟
    ==================
    پاسخ:
    با سلام
    باید قبل از ورود تحقیق کند و اگر به اشتباهی وارد شد بعد از فهمیدن سریع باید خارج شود و کلا نفهمد ایرادی ندارد.

  • مهمان - کهلیک

    سلام ی مدتیه این سوال ذهنم رو به خودش مشغول کرده که چرا زمان پریود خانم ها ورود به اماکن مقدسه ممنوعه و یا خواندن قران ثواب کمتری داره مگه توی این زمان چیزی از ارزش انسانی زن کم میشه؟راستش ی جورایی به آدم بر میخوره خیلی به دنبال جواب قانع کننده گشتم اما اکثرا نتونستن قانعم کنن برام عجیبه که این دین به این خوبی که مساوات زن و مرد به این خوبی توش رعایت شده چنین حکمی بده!!!
    ================
    پاسخ:
    با سلام
    در این رابطه دو لینک میدم مطالعه کنید .قبلا پاسخ دادم:
    http://www.t-pasokhgoo.ir/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85-%D9%87%D8%A7/532-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%DB%8C%D8%B6-%D9%86%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%9F.html

    http://www.t-pasokhgoo.ir/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%B9%DB%8C/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85-%D9%87%D8%A7/464-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%86%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AD%DB%8C%D8%B6%D8%9F.html

  • مهمان - طلبه

    سلام.ببخشید مساله اختلاف امامیه معتزله اشاعره میگن از این سوال شروع شد که: سه برادر هستند که یکی در کودکی می میرد یکی عالم میشود و دیگری کافر. این با عدل خدا منافات دارد. ممنون میشم پاسخ این سوال را بگید.تشکر
    =================
    پاسخ:
    با سلام
    اون که مرد یا اجلش رسیده بوده و خدا جان داده و خودش گرفته به دلایلی که حکیم است.
    اون که عالم شده خودش این راه رو انتخاب کرده و اونی هم کافر شده خودش این راه رو انتخاب کرده و به عدل خدا ربطی نداره.
    خدا زمینه هدایت رو برای همه قرار داده به هر دو برادر هم قرار داده.

  • سلام استفاده کردم از پاسخ هاتون.
    میخواستم ببینم کجا میتونم پاورپونتهاتون رو ببینم اینجا که گشتم نیافتم.

    ====================
    پاسخ:
    با سلام
    به ایمیلتون ارسال میکنم.

  • مهمان - نگين رحيم پور

    باعرض سلام وتشكر از مطالب شما ميخواستم بپرسم ورود زن حائض به مسجد چه حكمي دارد ؟در همه ي مساجد مثلادر مساجد جامع ،كوچك وبزرگ ومسجد نبي ومسجد شجره چه حكمي دارد؟

    پاسخ طلبه پاسخگو:
    سلام و عرض ادب
    ۱٫ «داخل شدن جنب و حائض در مسجد به قصد این­که چیزی را از مسجد بردارد، اشکالی ندارد. ولی داخل شدن به قصد این­که چیزی را در مسجد قرار دهد، بلکه اساساً این­که جنب یا حائض بخواهد چیزی را در مسجد قرار دهد، هر چند مستلزم وارد شدن به مسجد نباشد، (مثل این­که چیزی را از خارج و یا در حال عبور به مسجد بیندازد)، جایز نیست».[۱]
    عبدالله بن سنان می گوید: «از امام صادق (ع) در مورد جنب و حائض سؤال کردم: آیا می توانند چیزی را از مسجد بردارند؟ فرمود: آری، ولی نمی‌توانند چیزی را در مسجد بگذارند».[۲]
    ۲٫ «اگر شخص جنب متوجّه شود مسجد به نجاست آلوده شده است، چنانچه بتواند بدون توقّف کردن در مسجد و در حال عبور، نجاست را برطرف کند بایستی فوراً اقدام به تطهیر مسجد نماید. ولی اگر تطهیر مسجد بدون مکث و توقّف ممکن نباشد، بایستی ابتدا غسل کرده و سپس اقدام به تطهیر مسجد نماید و غسل را حتی الامکان باید بدون تأخیر انجام دهد. ولی اگر تطهیر مسجد جز به این­که با حالت جنابت داخل مسجد شود، ممکن نباشد و شخص دیگری هم نباشد که عهده ­دار تطهیر مسجد شود، جایز، بلکه واجب است داخل شود و بدون غسل، مسجد را تطهیر نماید. همچنین اگر تأخیر انداختن تطهیر به بعد از غسل، باعث هتک حرمت مسجد باشد، بایستی سریعاً و بدون غسل اقدام به تطهیر مسجد کند».[۳]
    البتّه این حکم شامل مسجدالحرام و مسجد پیامبر (ص) نمی شود؛ چرا که در مورد این دو مسجد با عظمت، عبور جنب حتّی بدون توقّف هم جایز نیست.
    ۳٫ «اگر کسی در یکی از دو مسجد (مسجدالحرام و مسجد النبیّ (ص) که عبور کردن با حالت جنابت و حیض و نفاس از آن جایز نیست)، بخوابد و محتلم شود و یا در خارج جنب شود و عمداً یا سهواً یا از روی جهالت در این دو مسجد داخل شود، برای خارج شدن واجب است، تیمّم نماید و اگر زمان خارج شدن بدون تیمّم کوتاه­تر از زمان توقف برای تیمّم یا مساوی با آن باشد، بایستی بدون تیمّم خارج شود. همچنان که اگر وضع به گونه­ای باشد که زمان غسل کردن در این دو مسجد، کوتاه­تر از زمان تیمّم باشد، بایستی غسل کند.[۴] در صورتی که مقدار زمان لازم برای غسل و تیمّم یکسان باشد، میان این دو مخیّر است.
    حکم حائض و نفساء نیز در صورتی که ابتلا به این مسئله پس از انقطاع خون باشد، همان چیزی است که در مورد جنب بیان شد. ولی چنانچه ابتلا به این امر قبل از انقطاع خون باشد، تیمّم برای آنان مجاز نیست و بایستی سریعاً از مسجدالحرام و یا مسجد النبیّ (ص) خارج شوند».[۵]
    ۴٫ «در حرمت داخل شدن جنب به مساجد، فرقی میان مساجد آباد و مساجد خراب هر چند که هیچ کس در آن نماز نخواند، نیست».[۶]
    ۵٫ «بنابر احتیاط باید از وارد کردن شخص جنب به مسجد اجتناب نمود. هر چند که جنب، صبیّ، مجنون و یا شخص جاهل به جنابت خود باشد».[۷]
    ۶٫ «حائض در تمام احکام، مانند جنب است و زن نفساء نیز حکم حائض را دارد».[۸]
    ۷٫ «اقوی آن است که توقّف زن مستحاضه در مساجد و داخل شدن او در مسجدالحرام و مسجد النبّی (ص) بدون غسل کردن جایز است، هر چند احوط آن است که بدون غسل اجتناب نماید».[۹]
    ۸٫ «بنابر احتیاط، مشاهد مشرّفه از نظر حکم (عدم جواز ورود جنب، حائض و نفساء به آن)، به مساجد ملحق می شوند و بهتر آن است که آنها را (از نظر حکم) به مسجدالحرام و مسجد النبّی (ص) ملحق نماییم. همچنانکه احوط آن است که رواق­ها نیز حکم روضه مشرّفه را دارند».[۱۰]
    [1]. یزدى طباطبایى، سید محمد کاظم، العروة الوثقى مع تعالیق الإمام الخمینی‌، ‌ص ۱۴۱، م ۷٫‌
    [۲]. کلینى، محمد بن یعقوب‏، کافی، محقق و مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ج ۳، ص ۵۱٫
    [۳]. عروة الوثقی، همان، ص ۴۸، م ۱۴٫
    [۴]. به طور کلّی در تمام مواردی که سخن از جواز غسل کردن در مسجد، به میان می آید، مراد آن حالتی است که علاوه بر وجود امکانات برای غسل کردن، محظور دیگری مانند تنجیس مسجد، به هدر دادن آب مسجد و مسائلی از این قبیل وجود نداشته باشد؛ یزدى طباطبایى‌، سید محمد کاظم، العروة الوثقى فیما تعم به البلوى( المحشّٰى)، محقق و مصحح: محسنى سبزوارى‌، احمد، ج ۱، ص ۴۸۳٫
    [۵]. همان.
    [۶]. همان، ص ۴۸۴، م ۲٫
    [۷]. همان، ص ۴۸۶، م ۶٫
    [۸]. موسوى‌ خمینى، سید روح اللّٰه، تحریر الوسیلة‌، ج ۱، ص ۵۲ و ۶۵٫‌
    [۹]. تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۶۰، م ۸٫
    [۱۰]. همان، ص ۳۸٫

  • مهمان - نگين رحيم پور

    باعرض سلام وتشكر از مطالب شما ميخواستم بپرسم ورود زن حائض به مسجد چه حكمي دارد ؟در همه ي مساجد مثلادر مساجد جامع ،كوچك وبزرگ ومسجد نبي ومسجد شجره چه حكمي دارد؟

    پاسخ مدیر سایت :
    سلام و عرض ادب
    ۱٫ «داخل شدن جنب و حائض در مسجد به قصد این­که چیزی را از مسجد بردارد، اشکالی ندارد. ولی داخل شدن به قصد این­که چیزی را در مسجد قرار دهد، بلکه اساساً این­که جنب یا حائض بخواهد چیزی را در مسجد قرار دهد، هر چند مستلزم وارد شدن به مسجد نباشد، (مثل این­که چیزی را از خارج و یا در حال عبور به مسجد بیندازد)، جایز نیست».[۱]
    عبدالله بن سنان می گوید: «از امام صادق (ع) در مورد جنب و حائض سؤال کردم: آیا می توانند چیزی را از مسجد بردارند؟ فرمود: آری، ولی نمی‌توانند چیزی را در مسجد بگذارند».[۲]
    ۲٫ «اگر شخص جنب متوجّه شود مسجد به نجاست آلوده شده است، چنانچه بتواند بدون توقّف کردن در مسجد و در حال عبور، نجاست را برطرف کند بایستی فوراً اقدام به تطهیر مسجد نماید. ولی اگر تطهیر مسجد بدون مکث و توقّف ممکن نباشد، بایستی ابتدا غسل کرده و سپس اقدام به تطهیر مسجد نماید و غسل را حتی الامکان باید بدون تأخیر انجام دهد. ولی اگر تطهیر مسجد جز به این­که با حالت جنابت داخل مسجد شود، ممکن نباشد و شخص دیگری هم نباشد که عهده ­دار تطهیر مسجد شود، جایز، بلکه واجب است داخل شود و بدون غسل، مسجد را تطهیر نماید. همچنین اگر تأخیر انداختن تطهیر به بعد از غسل، باعث هتک حرمت مسجد باشد، بایستی سریعاً و بدون غسل اقدام به تطهیر مسجد کند».[۳]
    البتّه این حکم شامل مسجدالحرام و مسجد پیامبر (ص) نمی شود؛ چرا که در مورد این دو مسجد با عظمت، عبور جنب حتّی بدون توقّف هم جایز نیست.
    ۳٫ «اگر کسی در یکی از دو مسجد (مسجدالحرام و مسجد النبیّ (ص) که عبور کردن با حالت جنابت و حیض و نفاس از آن جایز نیست)، بخوابد و محتلم شود و یا در خارج جنب شود و عمداً یا سهواً یا از روی جهالت در این دو مسجد داخل شود، برای خارج شدن واجب است، تیمّم نماید و اگر زمان خارج شدن بدون تیمّم کوتاه­تر از زمان توقف برای تیمّم یا مساوی با آن باشد، بایستی بدون تیمّم خارج شود. همچنان که اگر وضع به گونه­ای باشد که زمان غسل کردن در این دو مسجد، کوتاه­تر از زمان تیمّم باشد، بایستی غسل کند.[۴] در صورتی که مقدار زمان لازم برای غسل و تیمّم یکسان باشد، میان این دو مخیّر است.
    حکم حائض و نفساء نیز در صورتی که ابتلا به این مسئله پس از انقطاع خون باشد، همان چیزی است که در مورد جنب بیان شد. ولی چنانچه ابتلا به این امر قبل از انقطاع خون باشد، تیمّم برای آنان مجاز نیست و بایستی سریعاً از مسجدالحرام و یا مسجد النبیّ (ص) خارج شوند».[۵]
    ۴٫ «در حرمت داخل شدن جنب به مساجد، فرقی میان مساجد آباد و مساجد خراب هر چند که هیچ کس در آن نماز نخواند، نیست».[۶]
    ۵٫ «بنابر احتیاط باید از وارد کردن شخص جنب به مسجد اجتناب نمود. هر چند که جنب، صبیّ، مجنون و یا شخص جاهل به جنابت خود باشد».[۷]
    ۶٫ «حائض در تمام احکام، مانند جنب است و زن نفساء نیز حکم حائض را دارد».[۸]
    ۷٫ «اقوی آن است که توقّف زن مستحاضه در مساجد و داخل شدن او در مسجدالحرام و مسجد النبّی (ص) بدون غسل کردن جایز است، هر چند احوط آن است که بدون غسل اجتناب نماید».[۹]
    ۸٫ «بنابر احتیاط، مشاهد مشرّفه از نظر حکم (عدم جواز ورود جنب، حائض و نفساء به آن)، به مساجد ملحق می شوند و بهتر آن است که آنها را (از نظر حکم) به مسجدالحرام و مسجد النبّی (ص) ملحق نماییم. همچنانکه احوط آن است که رواق­ها نیز حکم روضه مشرّفه را دارند».[۱۰]
    [1]. یزدى طباطبایى، سید محمد کاظم، العروة الوثقى مع تعالیق الإمام الخمینی‌، ‌ص ۱۴۱، م ۷٫‌
    [۲]. کلینى، محمد بن یعقوب‏، کافی، محقق و مصحح: غفارى على اکبر و آخوندى، محمد، ج ۳، ص ۵۱٫
    [۳]. عروة الوثقی، همان، ص ۴۸، م ۱۴٫
    [۴]. به طور کلّی در تمام مواردی که سخن از جواز غسل کردن در مسجد، به میان می آید، مراد آن حالتی است که علاوه بر وجود امکانات برای غسل کردن، محظور دیگری مانند تنجیس مسجد، به هدر دادن آب مسجد و مسائلی از این قبیل وجود نداشته باشد؛ یزدى طباطبایى‌، سید محمد کاظم، العروة الوثقى فیما تعم به البلوى( المحشّٰى)، محقق و مصحح: محسنى سبزوارى‌، احمد، ج ۱، ص ۴۸۳٫
    [۵]. همان.
    [۶]. همان، ص ۴۸۴، م ۲٫
    [۷]. همان، ص ۴۸۶، م ۶٫
    [۸]. موسوى‌ خمینى، سید روح اللّٰه، تحریر الوسیلة‌، ج ۱، ص ۵۲ و ۶۵٫‌
    [۹]. تحریر الوسیله، ج ۱، ص ۶۰، م ۸٫
    [۱۰]. همان، ص ۳۸٫

  • مهمان - ناشناس

    در پاسخ به: مهمان - نگين رحيم پور

    سلام در روزهای حیض به شاه عبدالعظیم میشه رفت؟برای زیارت

  • با سلام
    بله مشکلی نداره.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

آخرین ارسال های انجمن

خبرخوان یافت نشد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.