در كدام آيه قرآن كريم اشاره شده است كه خوردن شراب حرام است؟

پرسش:
در كدام آيه قرآن كريم اشاره شده است كه خوردن شراب حرام است؟ چرا حرام است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب
 قرآن كريم، درباره شراب و قمار مى فرمايد: (يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا اِنَّمَا الخَمرُ و المَيسِرُ و الاَنصابُ و الاَزلامُ رِجسٌ مِن عَمَلِ الشَّيطانِ فَاجتَنِبوهُ لَعَلَّكُم تُفلِحون؛[1]اى كسانى كه ايمان آورده ايد شراب و قمار و بت ها و تيرهاى قرعه پليدند [و]از عمل شيطانند؛ پس، از آن ها دورى گزينيد؛ باشد كه رستگار شويد.)
اين آيه مبارك، پيام هاى فراوانى دارد از جمله:
1. ايمان و شراب خوارى با هم سازگار نيستند؛
2. شراب و قمار در رديف بت پرستى است؛
3. دستورها و نهى هاى اسلام بى حكمت نيست؛
4. نه تنهاشراب نخوريد، بلكه حتى گِرد آن هم نرويد و به آن نزديك نشويد؛
5. تغذيه سالم در سعادت انسان ها مؤثر است؛[2]
6. در اين آيه و آيه بعدى همين سوره، به برخى از زيان هاى آشكار شراب و قمار اشاره شده، مى فرمايد: «شيطان مى خواهد از طريق شراب و قمار در ميان شما بذر عداوت و دشمنى بپاشد و از نماز و ذكر خدا باز دارد، پس معلوم مى شود كه ضررهاى معنوى، مهم تر از زيان هاى جسمى و مادّى است.»
افزون بر اين، دانشمندان و محقّقان، زيان هاى فراوانى را براى نوشابه هاى الكلى ذكر كرده اند كه به برخى از اظهارات آنان اشاره مى شود:
يكى از دانشمندان مشهور غربى ثابت كرده است كه جوان هاى بيست ساله كه احتمال دارد پنجاه سال عمر كنند در اثر نوشيدن الكل بيشتر از 35 سال عمر نمى كنند. در شخص معتاد به شراب و الكل، عاطفه خانوداگى و ميزان محبّت به زن و فرزند ضعيف است؛ به گونه اى كه فراوان اتفاق افتاده است كه پدرى در حال مستى فرزندان
خود را با دست خود كشته است. مشروبات الكلى، عقل و هوش انسان را از بين مى برد. به موجب آمارى كه از تيمارستان هاى آمريكا به دست آمده است، 85 درصد از بيماران روانى آن ها، مبتلايان به الكل هستند.
يكى ديگر از دانشمندان انگليسى مى نويسد: مشروبات الكلى در كشورهاى شمالى، انسان را كودن و ابله و در كشورهاى جنوبى ديوانه مى كند؛ سپس مى گويد: آيين اسلام، تمام انواع نوشابه هاى الكلى را تحريم كرده و اين يكى از امتيازات اسلام است.[3]

[1]. مائده/90.
[2]. ر.ك: تفسير نور، محسن قرائتى، ج 3، ص 171.
[3]. ر.ك: راهنماى بشر به سوى سعادت، عزيزالله رمضانى، ص 89 ـ 110

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت