چرا آیات قرآن با عدل خداوند تناقض دارد؟

پرسش :

آیه 25 سوره انفال می‌فرماید: «و بترسید از بلایی که چون آید، تنها مخصوص ستمکاران شما نباشد (بلکه ظالمان و مظلومان همه را فرا گیرد» آیا این قضیه با عدل خداوند در تضاد نیست؟

پاسخ:

سلام دوست عزیز

در این آیه اشاره به  عواقب شوم عدم پذيرش دعوت حيات بخش خدا و پيامبر مى ‏كند و مى ‏گويد : از فتنه ‏اى بپرهيزيد كه تنها دامن ستمكاران شما را نمى ‏گيرد بلكه همه را فرا خواهد گرفت ( و اتقوا فتنة لا تصيبن الذين ظلموا منكم خاصة ) .

فتنه در قرآن مجيد در موارد متعددى بكار رفته است. گاهى به معناى آزمايش و امتحان و گاهى به معناى بلاء و مصيبت و عذاب آمده است . اين كلمه در اصل به معناى داخل كردن طلا در كوره است تا خوبى و بدى آن آشكار شود ، سپس به معنى آزمايش ها كه نشان دهنده چگونگى صفات باطنى انسان‏هاست بكار برده شده است ، و همچنين در مورد بلاها و مجازات‏ها كه باعث تصفيه روح انسان و يا تخفيف گناه اوست بكار مى‏رود .
در آيه مورد بحث فتنه به معناى بلاها و مصائب اجتماعى است كه دامن همه را مى‏گيرد و به اصطلاح خشك و تر در آن مى‏سوزند .

در حقيقت خاصيت حوادث اجتماعى چنين است هنگامى كه جامعه در اداء رسالت خود كوتاهى كند و بر اثر آن قانون‏شكنى ‏ها و هرج و مرج‏ها و ناامنى‏ها و مانند آن به بار آيد نيكان و بدان در آتش آن مى‏سوزند و اين اخطارى  است كه خداوند در اين آيه به همه جوامع اسلامى مى‏ كند و مفهوم آن اين است : افراد جامعه نه تنها موظفند وظايف خود را انجام دهند بلكه موظفند ديگران را هم به انجام وظيفه وادارند ؛ زيرا اختلاف و پراكندگى و ناهماهنگى در مسائل اجتماعى موجب شكست برنامه ‏ها خواهد شد و دود آن در چشم همه مى‏ رود ، من نمى ‏توانم بگويم چون وظيفه خود را انجام داده‏ ام از آثار شوم وظيفه‏ نشناسى‏ هاى ديگران بر كنار خواهم ماند چه اينكه آثار مسائل اجتماعى فردى و شخصى نيست .

اين درست به آن مى‏ماند كه براى جلوگيرى از هجوم دشمنى صدهزار نفر سرباز نيرومند لازم باشد . اگر عده‏ اى مثلا پنجاه هزار نفر وظيفه خود را انجام دهند مسلما كافى نخواهد بود و نتايج شوم شكست هم وظيفه‏ شناسان را مى‏ گيرد و هم وظيفه‏ نشناسان را ، و همانطور كه گفتيم خاصيت مسائل جمعى و گروهى همين است .
اين حقيقت را به بيان ديگرى نيز مى‏توان روشن ساخت و آن اينكه : نيكان جامعه وظيفه دارند كه در برابر بدان سكوت نكنند اگر سكوت اختيار كنند در سرنوشت آنها نزد خداوند سهيم و شريك خواهند بود . يا مانند سوراخ كردن كشتي توسط عده‌اي كه موجب غرق شدن تمام افراد داخل آن مي شود ، اگر چه عده اي در اين كار دخالت نداشته باشند.

چنانكه در حديث معروفى از پيامبر نقل شده كه فرمود : «خداوند عز - و جل هرگز عموم را به خاطر عمل گروهى خاص مجازات نمى ‏كند ، مگر آن زمان كه منكرات در ميان آنها آشكار گردد و توانائى بر انكار آن داشته باشند در عين حال سكوت كنند. در اين هنگام خداوند آن گروه خاص و همه توده اجتماع را مجازات خواهد كرد.»
از آنچه گفتيم روشن مى‏ شود كه اين حكم هم در زمينه مجازات‏هاى الهى در  دنيا و آخرت صادق است ، و هم در زمينه نتائج و آثار اعمال گروهى و دسته جمعى .
در پايان آيه با زبان تهديد آميز مى‏ گويد: «بدانيد خداوند مجازاتش شديد است؛ و اعلموا ان الله شديد العقاب».

تا مبادا لطف و رحمت خدا آنها را غافل كند و شدت مجازاتهاى الهى را به دست فراموشى بسپارند و آشوب‏ها و فتنه‏ها دامان آنها را بگيرد ، همان گونه كه دامان جامعه اسلامى را گرفت و بر اثر فراموش كردن اين سنن الهى آنها را به قهقرا كشانيد .

يك نگاه كوتاه به جوامع اسلامى در عصر ما و شكست ‏هاى پى در پى كه در برابر دشمنان دامن‏گيرشان مى ‏شود و فتنه‏ هاى استعمار و صهيونيسم و الحاد و مادى ‏گرى و مفاسد اخلاقى و متلاشى شدن خانواده ‏ها و سقوط جوانان در دامن فحشاء و انحطاط و عقب گرد علمى ، حقيقت و محتواى آيه را مجسم مى‏ سازد كه چگونه اين فتنه ‏ها دامن كوچك و بزرگ ، نيك و بد و عالم و جاهل را فرا گرفته است و اينها همچنان ادامه خواهد يافت تا آن زمان كه مسلمانان روح اجتماعى پيدا كنند و نظارت همگانى را در جامعه عملا بپذيرند و دو وظيفه امر به معروف و نهى از منكر به عنوان وظيفه قطعى و تخلف ‏ناپذير عملى گردد .
بنا بر این آیه هیچ گونه تضادی با عدل الهی ندارد.

برای توضیح بیشتر رک به تفسیر نمونه ج7 ص130-133

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت