داستان طالوت و جالوت در کدام آیه آمده است؟

پرسش:

در مورد آيات 247 ـ‌ 248 سوره بقره توضيح دهيد و شأن نزول آنها را بيان كنيد.

پاسخ:

با سلام و تشکر از حسن نظر و اعتماد شما
 اين آيات داستان طالوت، جالوت و داوود را بازگو مي‌كند تا مايه پند و عبرت مؤمنان قرار گيرد كه مأمور به جنگ با دشمنان دين هستند و بدانند كه حكومت و غلبه همواره از آنِ ايمان و تقوا است، هرچند تعداد مؤمنان كم باشد، چنان كه خواري و نابودي از آنِ نفاق و فسق است، هرچند كه شمار اهل آن زياد باشد، زيرا بني اسرائيل (كه اين داستان مربوط به آنان است) تا وقتي كه در كنج خمود و سستي خزيده بودند، مردمي ذليل و توسري خور بودند، اما به محض اين كه قيام كرده و در راه خدا جنگيدند و مبارزه كردند، با پشتيباني كلمه حق، خداياري‌شان كرد، گرچه افراد صادقشان در اين ادعا اندك بودند، و اكثرشان هنگام قطعي شدن جنگ فرار كردند. از سوي ديگر به فرماندهي طالوت اعتراض كردند، نيز از نهري كه مأمور بودند از آن ننوشند، نوشيدند و با ديدن سپاه فراوان جالوت به طالوت گفتند: ما حريف جالوت و لشكريانش نمي‌شويم! خدا ياريشان كرد و بر دشمن پيروزشان ساخت. اينان دشمن را به اذن خدا خوار ساختند و داود، جالوت را كشت و مُلك وسلطنت در بني اسرائيل استقرار يافت، چنان كه حيات سياسي و اجتماعي از دست رفته آنان دوباره برگشت و سيادت و قوّت خود را باز يافتند. همه اين موفقيت‌ها در سايه ايمان بود كه وقتي با لشكريان جالوت رو به رو شدند گفتند: "پروردگارا به ما صبر و استواري ببخش و ما را ثابت قدم بداري و بر شكست كافران ياري فرما".

اين ماجرا عبرت و الگويي است براي مؤمنان هر عصري كه اگر راه گذشتگان صالح را در پيش گيرند، بر دشمنان غلبه خواهند كرد، البته تا وقتي كه مؤمن و به شرايط ايمان وفادار باشند(1).

جهت آشنايي بيشتر با مضامين اين داستان، تفسير آيات 246 ـ 242 را كه مربوط به همين داستان است، از تفسير الميزان و نمونه مطالعه فرماييد.

پي‌نوشت‌ها:
1. ترجمه تفسير الميزان، ج 2ن ص 430.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت