پدر دختر مورد علاقه ام راضی به ازدواجمان نمی شود؟

پرسش:

اگر كسي يكي را دوست داشته باشد و پدر دختر ناراضي باشد چه بايد كرد؟ و اگر اصرار زياد كند باز هم پدر دختر راضي نشود چه بايد كرد؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از مکاتبه ی جنابعالی

در ابتدا از نظر فقهي و وظيفه شرعي موضوع و مسأله را مورد بررسي قرار مي دهيم و سپس توضيحي در اين باره عرض مي كنيم:
بنا بر فتواي اكثر مراجع، اجازه پدر يا پدربزرگ پدري براي دختر بكر شرط صحت عقد ازدواج (دائم يا موقت) است و بدون اجازه آنها عقد صحيح نيست؛ مگر در مورد خاصي مثل اين كه دختر بالغ و رشيد بوده و نياز به ازدواج داشته باشد و همسري مناسب و هم كفو خود پيدا كند كه در اين صورت اگر پدر و يا جد پدري بدون دليل اذن ندهند، مي‏تواند خودش ازدواج كند و همين‏طور در صورتي كه پدر يا جد پدري غايب بوده و دسترسي به آنها نباشد و دختر هم نياز به ازدواج فوري داشته باشد كه در اين صورت هم اگر شوهر مناسب و متدين باشد اجازه لازم نيست ، (توضيح‏المسائل مراجع، ج 2، ص 387).
حضرت آيت الله بهجت مي فرمايند: دختري كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است؛ يعني مصلحت خود را تشخيص مي دهد اگر بخواهد شوهر كند چنانچه باكره باشد بنا بر احتياط تكليفا بايد از پدر يا جد پدري خود اجازه بگيرد (توضيح المسائل ، مسأله 1891).
توضيح آن كه: ازدواج دختر و پسر پيوند دو فرد نيست بلكه پيوند دو خانواده است. بنابراين نظرات خانواده هاي دو طرف در موفقيت و خوشبختي زوج جوان بسيار مؤثر است و حتي المقدور سعي شود نقطه نظرات آنها مورد توجه جوانان قرار گيرد. علاقه و دوستي ايجاد شده معلوم نيست از كجا و چگونه به وجود آمده است. چه بسا اين دوستي ناشي از احساسات زودگذر است و پس از مدت زمان كوتاهي از بين خواهند رفت. بنابراين ملاك و معيار انتخاب همسر را كه نقش اساسي در خوشبختي آينده تان دارد، مبتني بر چنين محبت هاي احساسي و غير عقلاني قرار داد. هر چند عشق و علاقه بين دختر و پسر پس از ازدواج لازم و ضروري است و نقش مثبت و مهمي در تداوم زندگي مشترك دارد ولي قبل از ازدواج و قبل از پيوند چنين عشق هايي رهزن است. مطمئنا پدر دختر دليل يا دلائلي براي عدم رضايت خود دارد. چه خوب است دلائل وي را جويا شويد كه اگر دلائل وي منطقي و قابل قبول است جايي براي اصرار شما باقي نخواهند ماند و بهتر آن است شما نيز خود را كوچك نكنيد. بدانيد دختري كه بتواند شما را خوشبخت كند و زندگي سعادتمندانه اي داشته باشيد و از كمالات كافي و لازم برخوردرا باشد، در جامعه زياد است و اين دختر مورد نظرتان تنها دختري نيست كه معيارهاي شايسته و بايسته را دارا باشد. دختران با كمال فراواني در جامعه هست كه مي توانيد با وي تشكيل خانواده بدهيد. بنابراين اصرار ورزيدن تان بيشتر مايه شكست و احساس حقارت شما خواهد شد. علاقه به وجود آمده نيز مطمئنا پس از مدتي به خصوص پس از ازدواج با فرد شايسته ديگري از بين خواهد رفت.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت