چرا زمان دقيق ظهور امام زمان(ع) مشخص نيست

پرسش:

چرا زمان دقيق ظهور امام زمان(ع) مشخص نيست و فقط نشانه ‏هاى آن آشكار است؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

زمان دقيق ظهور حضرت مهدى(ع) بر كسى معلوم نيست و از طرف پيامبر و امامان نيز تعيين نشده، بلكه هر كس وقت آن را تعيين كند، بايد مورد تكذيب قرار گيرد. فضيل مى‏ گويد: از حضرت باقر(ع) پرسيدم: آيا مهدى(ع) در وقت معلومى ظهور خواهد كرد؟ حضرت سه مرتبه فرمود: «كذب الوقاتون؛ افرادى كه وقت ظهور را معين كنند دروغ مى‏ گويند».(1)
حضرت على بن موسى الرضا(ع) فرمود: پدرم از پدران خود از حضرت رسول اكرم (ص) روايت كرده كه حضرت فرمود: «مثل مهدى موعود نظير قيامت است كه قيام نمى‏كند مگر به طور ناگهانى و دفعةً».(2) از آن جا كه وقت وقوع قيامت را كسى نمى‏ داند، مى‏ توان از روايات مذكور فهميد كه وقت ظهور حضرت را كسى نمى ‏داند. در عين حال روايات نشانه‏ ها و يا شرايطى براى ظهور بيان كرده است. وجود اين شرايط و علائم براى آن است كه در ظهور حضرت مهدى(عج) فلسفه خاصى وجود دارد و بزرگ‏ترين فلسفه آن، تحقق عدالت در تمام گيتى بوده و حكومت جهان به دست مؤمنان و مستضعفان اداره مى‏ شود، و آن زمانى است كه جهان پر از ظلم و ستم شده و مردم از ستم و ظلم به ستوه آمده و منتظر قيام قائم آل محمد(ص) باشند و از هر جهت آمادگى كسب كرده باشند.
هم چنين نشانه‏ هاى ديگرى ذكر شده كه با قيام جهانى حضرت مهدى ارتباط دارند.
اما اينكه چه وقت انسان‏ها آماده مى ‏شوند؟ چه قدر از ظلم و ستم به ستوه مى ‏آيند و از همه حكومت‏هاى ستمگر و فريبكار دست مى‏ كشند؟ بستگى به انسان‏ها و نيز تاريخ انسانى و... دارد. هم چنين جو حاكم بر جوامع و تحولات و عوامل سقوط و پيشرفت، ذلت و عزت، مجد و عظمت هر جامعه به دست انسان‏ها است. اين كه افراد و جوامع چه راهى را پيش مى‏ گيرند، به طور دقيق مشخص نيست، از اين رو قيام حضرت مهدى(ع) كه بايد در شرايط خاصى بروز كند، نامشخص است.
پى‏ نوشت‏ها:
1 - محمد جواد نجفى، ستارگان درخشان، ج 14، ص 43، به نقل از غيبت شيخ طوسى.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت