نسل حضرت مهدی(عج) چگونه از مادر به حضرت داوود(ع) میرسد؟

پرسش:

نسل حضرت مهدی(عج) چگونه از مادر به حضرت داوود(ع) میرسد! مگر مادرش یهودی بود؟ اینكه بفرمائید .... چگونه سادات را ذریه حضرت زهرا(س) مینامند ... در حالی كه لقب از پدر به فرزندان منتقل میشود ...؟؟

پاسخ:

با سلام و آرزوی موفقیت برای شما دوست عزیز

از بررسی روایات و تاریخ به دست می‌آید، مادر حضرت (نرجس خاتون) از نسل یکی از حواریون حضرت عیسی(ع) می‌باشد، که به صورت اسیر به بغداد آورده شد و  توسط فرستاده امام هادی(ع) خریداری گردید و به عنوان همسر امام عسکری(ع) برگزیده شده،(1) ولی مدرک و دلیلی که نشان دهد نسبت ایشان به داوود پیامبر(ع) می‌رسد، به دست نیامده است.
در آیه 105 انبیا می‌خوانیم: «در زبور، بعد از ذکر نوشتیم که بندگان صالح من، وارث و حاکم زمین خواهند شد» این آیه به دوران حضرت مهدی و نزول حضرت عیسی(2) و اصحاب حضرت مهدی(عج) (3) تعبیر شده است.

پرسش 2 :
 در انتساب فرزند به پدر و مادر اختلافي نيست ؛ بنابراين مي توان گفت سادات همان گونه كه فرزندان و ذريه حضرت علي (ع) هستند ، فرزندان و ذريه حضرت فاطمه (س) نيز هستند . مادران و زنان چون در جامعه غالبا ناشناخته هستند ، در فرهنگ عمومي به پدران منتسب مي شوند ، اما شخصيت بزرگي مانند حضرت فاطمه چنين نيست . در عين حال اين كه در فرهنگ عمومي جامعه ، فرزندان به پدر منتسب مي شوند و القاب نيز به تبع آن ساخته مي شود ، مانع از آن نيست كه كه فرزند يا ذريه مادر نباشند . در عين حال حضرت فاطمه به جهت مقام بلندي كه داشت و يگانه يادگار پيامبر كه تنها از او نسل پيامبر گسترش يافت و تفسير سوره كوثر هم او است ، پس مي توان سادات را به او نيز نسبت داد و ذريه او دانست.
اما اين كه چرا سادات ذريه پيامبر دانسته مي شوند و به فرزندان فاطمه سيد گفته مي شود ، بايد گفت :
 سيد به معناى آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئيس و بزرگ آمده است.
 سيادت عنوانى است براى مردان و زنانى كه در طول نسب خويش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ دوم رسول خدا) مى‏رسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف يا فرزندان او برسد، سيد محسوب مى‏شود.(1)
 اين ها بر دو دسته اند
1-    برخى از اينان از ذريه حضرت زهرا هستند  و اين ها از نسل پيامبر(ص) محسوب مي شوند چون كه اسلام مي گويد فرزند دختر نيز فرزند است .وپيامبر  فرزندان زهرا را فرزند خود مي دانست. بر خلاف عرب هاي جاهلي كه فرزندان دختر را فرزند خود نمي دانستند.سادات بني حسن و بني حسين هم فرزندان علي و ابو طالب هستند و هم فرزندان زهرا و پيامبر. چرا كه فرزند هم به پدر تعلق دارد و هم به مادر.
   برخي از اين ها  به عموهاى پيامبر مثل ابوطالب ، عباس و حمزه مى‏رسند. بنابراين فرزندان عباس عموى پيامبر كه اصطلاحاً به آنان بنى عباس مى‏گويند، سيد محسوب مى‏شوند. فرزندان ابوطالب به نام‏هاى طالب و عقيل و جعفر طيار و على(ع) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سيدند.   
2-    پيامبر اسلام از جهت پسرانش (طيب و طاهر و قاسم و ابراهيم) چون در كودكى از دنيا رفتند، نسلى ندارد و فقط از طريق حضرت فاطمه زهرا(س) نسلش ادامه پيدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا به نام‏هاى حسن و حسين و زينب و ام كلثوم از طريق پدرشان على(ع) سيد بودند.
تمامى ائمه معصومين و فرزندانشان از طريق على(ع) به هاشم مى‏رسند و سيد هستند.
 بنابراين سيادت تنها انتساب به پيامبر نيست، بلكه از جهت انتساب به طالب و على و عقيل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهاى پيامبر نيز سيادت حاصل شده و حضرت على(ع) سيد بوده است و فرزندان او نيز سيد هسيتند.
 چون نسل پيامبر بيش تر مورد توجه مسلمانان بود و نسل حضرت از دخترش فاطمه(س)و على(ع)مى باشند, بيش تر مورد توجه و احترام هستند . لذا آنان از بين بقيهء سادات معروف تر ومشخص تر هستند.

1. عروة الوثقى، ج 2، كتاب الخمسك فصل 2، مسئله 3.

1 – مهدی موعود، ص 190 – 198.
2 – موعود ادیان، ص 68.
3 – مجمع البیان، ج7، ص 66.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت