آیا امام زمان در دوران غیبت خمس را به شیعیان بخشیده؟

پرسش:
در داستان جزيره خضراء آمده كه امام زمان(عليه السلام)در زمان غيبت ، خمس را به شيعيان بخشيده اند و از اين رو، لازم نيست آن ها در دوران غيبت خمس بدهند. لطفاً در اين باره توضيح دهيد.
پاسخ:
با سلام  و عرض ادب
 در پاسخ به اين سؤال، ذكر چند نكته ضرورى است:
1. داستان جزيره خضراء، واقعيت ندارد و برخى مورّخان مسلمان، آن را يك افسانه دانسته اند.[1] بنابراين مطالبى را كه در اين داستان آمده ـ از جمله بخشيده شدن خمس در دوران غيبت ـ نمى توان پذيرفت.
2. گرچه در نامه اى منسوب به امام زمان(عليه السلام)، آمده است كه: أَمّا الخُمُسُ فَقَدْ اُبِيحَ لِشيعَتِنا وَ جُعِلُوا مِنْهُ فى حِلٍّ اِلى وَقْتِ ظُهُورِ اَمْرِنا[2]؛ خمس تا زمان ظهور، براى شيعيان ما مباح و حلال شده است.» امّا فقهاى شيعه، هرگز به خاطر اين حديث، به مباح شدن خمس در دوران غيبت فتوا نداده اند، زيرا:
الف) سند اين نامه صحيح نيست و در سند آن، افراد نامعلومى مانند محمّدبن محمّد بن عصام كلينى وجود دارند.
ب) مشهور فقها اين حديث را نپذيرفته و به مضمون آن فتوا نداده اند و بنابر قواعد اجتهاد، پذيرش حديثى كه مشهور بر اساس آن فتوا نداده باشند، دشوار است.
ج) در فرض صحّت حديث، نامه امام(عليه السلام)در پاسخ به پرسشى است كه متن آن پرسش به ما نرسيده است و احتمال دارد كه پرسش گر، از مورد خاصّى سؤال كرده باشد و نه همه موارد خمس. در اين صورت، پاسخ امام(عليه السلام)نيز تنها مربوط به آن موردخاص خواهد بود و ديگر موارد خمس را در بر نخواهد گرفت.
د) مباح بودن خمس در دوران غيبت، با حكمت و فلسفه تشريع خمس سازگار نيست. از آن جا كه سادات نيازمند نمى توانند از زكات استفاده كنند چون مخصوص نيازمندان غير سادات است، براى آنان خمس در نظر گرفته شده است. اگر خمس در دوران غيبت بخشيده شده باشد، هزينه زندگى سادات فقير و مستمند از كجا تأمين گردد؟
هـ) در مقابل نامه اى كه بدان اشاره شد، نامه ديگرى از امام زمان(عليه السلام)وجود دارد كه مباح بودن خمس را ردّ مى كند. امام(عليه السلام)در اين نامه مرقوم فرموده اند: امّا آنچه پرسيده اى كه كسى اموالى را كه ما در دست او داريم براى خود حلال مى شمارد، پس [بدان كه]او ملعون است و ما دشمنان او هستيم.»[3]
3. سيره و روش جامعه شيعى از زمان امامان معصوم تا امروز، پرداخت خمس بوده است. پيش از غيبت حضرت مهدى(عليه السلام)شيعيان خمس را به امامان معصوم(عليهم السلام) يا نمايندگان آنان مى پرداختند. در دوران غيبت صغرى نيز خمس، به نوّاب اربعه پرداخت مى شد. در زمان غيبت كبرى هم شيعيان، خمس را به فقيهان جامع الشرايط كه نايبان عام امام زمان(عليه السلام)هستند، مى پردازند. همين سيره و روش جامعه شيعى نشان مى دهد كه پرداخت خمس، هرگز تعطيل نشده است.

[1]. ر.ك: جزيره خضراء افسانه يا واقعيت، علاّمه سيد جعفر مرتضى عاملى، ترجمه سيد محمد سپهرى، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامى.
[2]. وسائل الشيعه، شيخ حر عاملى، ج 9، ص 549، مؤسسة آل البيت(عليهم السلام).
[3]. وسائل الشيعه، ج 9، ص 540.

نظرات (20)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام سادات در زمان غیر حکومت اسلامی گرسنه می شوند اما حالا حکومت اسلامی است واگر حکومت اسلامی است وفقها حاکم برحکومت که باید بیت المال را بین افراد نیازمند حالا سیدها درست تقسیم کنند اگر نه که نمی توانند چطور مردم مالشان را بدهند دست فقها که نمی...

سلام سادات در زمان غیر حکومت اسلامی گرسنه می شوند اما حالا حکومت اسلامی است واگر حکومت اسلامی است وفقها حاکم برحکومت که باید بیت المال را بین افراد نیازمند حالا سیدها درست تقسیم کنند اگر نه که نمی توانند چطور مردم مالشان را بدهند دست فقها که نمی توانند جامعه را اداره کنند

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
اداره جامعه به عهده مسئولین و دولت و مجلس و ... است نه فقها. اینها در مسائل خاص ارشاد می کنند حال دولت گوش بده یا نه.
سهم سادات هم به درستی بین سادات فقیر تقسیم میشه و مراجع کمال احتیاط رو در این زمینه دارند.

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام با توجه به در یافت مالیات از طرف حکومت اسلامی و اینکه این مالیات در زمان پیامبر فقط خمس و زکات بوده میشه مالیات از حقوق رو به عنوان خمس حساب کرد یا نه .

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
ماليات، غیر از خمس و زکات است و به جاي آن ها حساب نمي شود. خمس و زکات را خداوند واجب کرده است؛ ولی مالیات از طرف حکومت‌ها مقرر می گردد. (1) ماليات در كشور ما و كشورهاي ديگر، غالباً بر تمام درآمدها وضع مي شود.
بدون شك، يكي از ضروري‌ترين...

سلام علیکم
ماليات، غیر از خمس و زکات است و به جاي آن ها حساب نمي شود. خمس و زکات را خداوند واجب کرده است؛ ولی مالیات از طرف حکومت‌ها مقرر می گردد. (1) ماليات در كشور ما و كشورهاي ديگر، غالباً بر تمام درآمدها وضع مي شود.
بدون شك، يكي از ضروري‌ترين مسئله ها به هنگام تشكيل حكومت، تشكيل بيت المال و خزانه است كه به وسيله آن، نيازهاي اقتصادي ‌حكومت بر آورده می شود؛ نيازهايي كه در هر حكومتي وجود دارد.
هر جامعه اي داراي افرادي از كار افتاده، بيمار، يتيمان بي‌سرپرست، معلولان و امثال آن مي باشد كه بايد مورد حمايت قرار گيرند. نيز براي حفظ موجوديت خود در برابر هجوم دشمن، نياز به سربازان مجاهدي دارد كه هزينه آن ها توسط حكومت پرداخت مي شود. همچنين كارمندان حكومت اسلامي و نيز مجامع تبليغاتي و مراكز ديني، هر كدام نيازمند صرف هزينه هايي است كه بدون يك پشتوانه مالي منظم و مطمئن، سامان نمي پذيرد.
توضيح این که: ماليات، نوعي هزينه براي اداره مردم در يك جامعه به هم پيوسته است؛ يعني كسي كه از جاده ها استفاده مي كند، از امنيت بهره مي‌گيرد، از رسانه هاي جمعي كمك مي گيرد و از ديگر امكانات بهره مند مي گردد، اگر اين امكانات نبود، كار اقتصادي ممكن نمي شد، يا بهره كمي داشت و مشكلات ديگري براي مردم به وجود مي آمد. بنابراين، دولت اسلامي وظيفه دارد سهمي از هزينه هاي عمومي دولت را كه در انجام امور اقتصادي و رفاهي مؤثر است، بپردازد و اين، يك امر طبيعي است.
از این رو، بر مردم واجب است تا هزينه هاي زندگي اجتماعي و مدني خود را بپردازند و اين مهم، ممكن نيست؛ مگر با پرداخت ماليات. حال اگر بعد از پرداختن ماليات، چيز اضافه اي در طي يك سال باقي نماند، خمس به او تعلق نمي گيرد و اگر اضافه ماند، 80 درصد آن مال خود او است و 20 درصد اضافه، خمس است. بنابراين، اولاً خمس بر مقدار اضافه بر خرج سال، يعني بر پس انداز تعلق مي گيرد؛ در حالي كه ماليات از همان ابتدا حساب مي شود. ثانياً موارد مصرف خمس، غير از موارد مصرف ماليات است.
خمس در حال حاضر، عمدتاً صرف گسترش فرهنگ اسلامی و شیعی، تعليم و تربيت طلاب علوم ديني و حفظ عقايد و ارزش ها مي گردد. بنابراين،اساساً نبايد قلمرو ماليات را با وجوه شرعيه مخلوط كرد.

پی‌ نوشت:
1. آيت الله صانعی، مجمع المسائل، ج 1، س 1748 و 1749.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
خوب بود مینوشتید همین برداشت "فقيهان جامع الشرايط كه نايبان عام امام زمان(عليه السلام)هستند"در همان توقیعی آمده که خمس را حلال نموده اند!!!
چطور یک قسمتش سند داره و برداشت شما هم بعنوان قانون محسوب شده ولی یه قسمتش مستند نیست؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ممنون سوالی در این باره دارم;مگر نفت و معادن مس و آهن و..که تریلیاردها پول درمیاد ازش خمس نداره؟چراخمسشو نمیدن کی باید بده؟کی باید بگیره؟;مگرامام معصوم نفرمود کهچون درفشارند شیعیان خمس میبخشند خب اگز الانم خمس نفت و مس و آهن و... را بدن مردم...

سلام ممنون سوالی در این باره دارم;مگر نفت و معادن مس و آهن و..که تریلیاردها پول درمیاد ازش خمس نداره؟چراخمسشو نمیدن کی باید بده؟کی باید بگیره؟;مگرامام معصوم نفرمود کهچون درفشارند شیعیان خمس میبخشند خب اگز الانم خمس نفت و مس و آهن و... را بدن مردم نیاز نیست خمس بدن

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
خمس بخشیده نشده خیر.
معادن به طور كلي جزء انفال است و استخراج آنها در زمان كنوني ما بدون اجازه فقيه جامع الشرائط و برنامه اي كه از طرف وي مقرر مي گردد جايزنيست و لازم است در اين مورد با نظر او برنامه اي تنظيم و بر اساس آن عمل شود.

This comment was minimized by the moderator on the site

چراازیک حدیث خودت تان را نائب امام زمان ع میدانید ولی به خمس که میرسید رد میکنید؟؟راوی حدیث ازوثوق امام بوده

This comment was minimized by the moderator on the site

جوابتون رو چند نظر پایینتر دادم.

This comment was minimized by the moderator on the site

محمد بن محمد بن عصام کلینی از بهترین شاگرد های شیخ کلینی بودند ...

This comment was minimized by the moderator on the site

چه جوراست که ازهمین نامه ی امام زمان شما آخوندهاخودرانایب امام زمان می دانیداماموقع خمس صحت سندی ندارد?خیلی جالبه،هرچه به نفعتان است برداشت می کنید.

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
این دو توقیع چه ربطی به هم دارند؟ یکی ضعیف و دیگری مشکل سندی نداره این عجیبه؟؟!!

This comment was minimized by the moderator on the site

و نکته دیگر اینکه در این شبهه متهم ردیف اول مجتهدین و فقهایند پس نباید با استناد به سیره فقها به آن پاسخ دهید

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام
وجوب خمس طبق روایات امری مسلم و واضح می باشد و روایات مسلمی که برای وجوب پرداخت آن هست جای هیچ توجیهی را ندارد.
اون روایاتی که خمس را بر شیعیان مباح دانسته همگی دارای ضعیف می باشند.
این لینک رو مطالعه کنید مفصل جواب داده شده:
http://forum....

با سلام
وجوب خمس طبق روایات امری مسلم و واضح می باشد و روایات مسلمی که برای وجوب پرداخت آن هست جای هیچ توجیهی را ندارد.
اون روایاتی که خمس را بر شیعیان مباح دانسته همگی دارای ضعیف می باشند.
این لینک رو مطالعه کنید مفصل جواب داده شده:
http://forum.t-pasokhgoo.ir/index.php?/topic/1501-%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%B7%D8%A8%D9%82-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%85%D8%B3-%D8%A8%D8%B1-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AD-%D9%88-%D8%A8%D8%AE%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87%D8%9F/#entry4407

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

استدلال شما هم ضعیف است چراکه اولا نه فقط در روایت جزیره خضرا بلکه در روایات بسیاری مباح شدن خمس آمده ثانیا روایت فاما الخمس ابیح لشیعتنا همان توقیعی است که آمده فاما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها رواة حدیثنا و یک بام و دو هواست که بخشی از روایت...

استدلال شما هم ضعیف است چراکه اولا نه فقط در روایت جزیره خضرا بلکه در روایات بسیاری مباح شدن خمس آمده ثانیا روایت فاما الخمس ابیح لشیعتنا همان توقیعی است که آمده فاما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها رواة حدیثنا و یک بام و دو هواست که بخشی از روایت را قبول و بخش دیگر را رد کنید

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
جواب شما رو بالا عرض کردیم. روایات مباح بودن خمس دارای اشکال می باشند.
این دو توقیع چه ربطی به هم دارند؟ یکی ضعیف و دیگری مشکل سندی نداره این عجیبه؟؟!!

This comment was minimized by the moderator on the site

گرفتن خمس و اختصاص آن به سادات بزرگترین توهین به پیامبر و مخالف قرآن است که گفته بود بگو مزد رسالت نمی خواهم.اینکه 20درصد درآمد و سرمایه ی مردم را به ... سید ... بدهند با هیچ عقل و دینی سازگار نیست.علامه برقعی و مصطفی طباطبایی احمدمقدس اردبیلی...

گرفتن خمس و اختصاص آن به سادات بزرگترین توهین به پیامبر و مخالف قرآن است که گفته بود بگو مزد رسالت نمی خواهم.اینکه 20درصد درآمد و سرمایه ی مردم را به ... سید ... بدهند با هیچ عقل و دینی سازگار نیست.علامه برقعی و مصطفی طباطبایی احمدمقدس اردبیلی خمس را فقط مخصوص غنایم وگنج هامی دانند.ثانیا چرا باید خمس به آخوند داده بشه تا طلبه ... برای درس خواندن پول مفت بگیرند.مگه دانشجودانشگاه دولتی پول میگیره.?چه کسی گفته که آخوندجانشین امام زمان است.خودامام به آخرین نایب خوددستوردادکه بعدازخودکسی راتعین نکن.منتظر جواب هستم.باتشکر
======================
پاسخ:
با سلام
پاسخ سوال شما کامل در این لینک هست:
http://www.forum.t-pasokhgoo.ir/thread1394.html
هر نقدی بود همون جا عضو و پاسخ بدید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام .با توجه به این دلایل چرا مقدس اردبیلی دریافت خمس را در زمان غیبت تحریم نموده است؟!!
====================
پاسخ:
با سلام
علما در استدالال و بیان فتوی اختلاف نظر دارند و شما باید به مرجع خودت عمل کنی. هر چند مشهور هم دادن خمس را واجب می دانند.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خلاصه بحث همین روایت که اومده (فان من علما اخر الزمان لااخطر علا شیعتنا من جیش یزید ابن معاویه عله الحسین واصحابه)وهمچون از علما اخر الزمان بسیار خطرناکتر از ارتش یزید بر علیه حسین وهمیارانش اینان همان علما سوء هرچه پول توجیب خودشون میزارن...

سلام خلاصه بحث همین روایت که اومده (فان من علما اخر الزمان لااخطر علا شیعتنا من جیش یزید ابن معاویه عله الحسین واصحابه)وهمچون از علما اخر الزمان بسیار خطرناکتر از ارتش یزید بر علیه حسین وهمیارانش اینان همان علما سوء هرچه پول توجیب خودشون میزارن خدا لعنتشون کنه همین اینها که فردا بر علیه امام زمان قیام میکنن

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
بله عالمی که خلاف امر امام زمان عمل کند و احکام دین را تغییر دهد شامل روایت است.علما دلسوز هستند غالبا و کم توشون نامناسب پیدا میشه.

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت