فرقه قادریه چه نوع فرقه ای است؟

پرسش:

در مورد فرقه قادریه که مدتی است در منطقه ما فعالیت می کند و افعال آنهه چندان با اسلام سنخیت ندارد اطلاعاتی را خواستارم

پاسخ:

با سلام و ادب

 قادریه سلسله‌ای از صوفیه، منسوب به عبدالقادر گیلانی (وفات  561 ه .ق) . طریقه‌ این سلسله نخست در عراق که محل سکونت عبدالقادر  بود به وجود آمد. و سپس به وسیله‌ شاگردان و بازماندگان اين فرقه در مراکش، اندلس، آسیای صغیر،‌و هند انتشار و رواج یافت. گذشته از این ها ، در سایر مناطق اسلامی نیز فعالیت این سلسله کمابیش قابل ملاحظه است.
 قادریه هم اکنون در ممالک و بلاد مختلف اسلامی دارای خانقاه ها و تشکیلات می باشد، و با متولی مقبره‌ عبدالقادرکه از اخلاف شیخ و در بغداد است، ارتباط دارند، چنان که از هند غالباً هدایا نزد وی میفرستند. در مکه، مصر،‌و افریقای شمالی نیز قادریه تشکیلات مرتب دارند. افراد سلسله در ریاضت و خلوت و زیارت مقابر و اماکن مشایخ  ، سلسله آداب و ترتیبات خاص دارند. قادریه در استیلای فرانسویان بر الجزایز و صحرا دولت فرانسه را یاری کردند.(1)
 اعمال و رفتار هاي آنها متناسب با اسلام اصيل نيست و مانند فرقه هاي اهل حق يا علي اللهي و مانند آن انحراف از اسلام و‌آموزه هاي آن محسوب مي شود. نيز برخي كارها را مانند مرتاضان انجام مي دهند كه از نظر شرعي صحيح نمي باشد.
به طور كلي اگر با موازين ديني و اسلامي مطابق باشند ، مورد قبول خواهند بود و در غير اين صورت  رفتار ها و اعمال و افكارشان مردود مي باشد.
در زمينه دين و باورهاي آن و اعمال و رفتار هاي ديني بهترين الگو و معيار ، رفتار هاي پيامبر اسلام و ائمه معصومين مي باشد.

 

 1- دایره المعارف فارسی ،ج2ص،1984

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت