آيين نامه آموزشي سفیران هدایت

فصل اول

نظام آموزشي:
ماده 1: آموزش در حوزه هاي علميه سفيران هدايت مبتني بر نظام نيمسال، واحدي است.
ماده 2: هر واحد درس نظري 16 ساعت و هر واحد عملي 32 ساعت و واحدهاي نظري عملي نيمي به صورت نظري و نيم ديگر به صورت عملي برگزار مي گردد.
تبصره: مدت انتخاب واحد و امتحانات پايان نيمسال تحصيلي، جزء مدت آموزش محسوب نمي شود.
ماده 3: هر سال تحصيلي از دو نيمسال تحصيلي و عند اللزوم يک دورة تابستاني تشکيل مي شود.
ماده 4: ‌محتواي يك واحد درس نظري در هر نيمسال طي 16 هفته، (هر هفته يك ساعت)‌ تدريس مي‏شود.
تبصره 1: در موارد استثنايي و ضروري به پيشنهاد مسئول آموزش و موافقت شوراي آموزش مي‏توان يك واحد درسي را در مدت كوتاه تر از 16 هفته در طول نيمسال تدريس كرد، مشروط به اينكه مجموع ساعات هر واحد درسي از ميزان مقرر در ماده (2) اين آيين نامه كمتر نشود.
تبصره 2: تعطيلات رسمي کشور از ايام تحصيلي کسر مي شود مگر اينکه در يک ماده درسي بعلت برخورد با تعطيلات رسمي، بیش از دو جلسه در هر واحد درسی تعطیل شود، که در اين صورت آموزش موظف است اين نقيصه را با برگزار نمودن جلسات جبراني ترميم نمايد
ماده 5: سرفصل دروس و تعيين متون آموزشي با تصويب گروه علمي مربوطه و تایید مسئول مرکز مي‌باشد.
ماده 6: ترتيب دروس و پيش نيازها، با نظر گروههای علمی، توسط مسئول شورای علمی و برنامه ریزی  تنظیم می گردد.
ماده 7: برای طلاب ورودی هر سال، باید یک ماه قبل از شروع تحصیل، دوره آزمایشی تثبیتی برگزار شود.  این دوره شامل برنامه های تربیتی و 100 ساعت آموزش می باشد و کسانی که در پایان دوره موفق ارزیابی شوند با اخذ تعهد محضری رسمی شده و باید جهت صدور کد مرکز مدیریت برای آنها اقدام شود.
ماده 8: حوزه هاي علمية سفيران هدايت مي توانند در هر سال تحصيلي يک دوره تابستاني برگزار نمايند که مدت آن شش هفته آموزشي و تعداد واحدهاي ارائه شده حداکثر شش واحد درسي خواهد بود.

فصل دوم
ثبت نام و انتخاب واحد:
ماده 8: کلية پذيرفته شدگان حوزه هاي علميه سفيران هدايت در زمان اعلام شده از طرف مرکز باید به آموزش حوزه مربوطه جهت تحصیل مراجعه نمايند.
تبصره: عدم مراجعه در نيمسال اول، موجب محروميت از تحصيل است.
ماده 9: کلية طلاب موظفند در هر نيمسال، در مدت زماني­که توسط آموزش اعلام مي شود جهت انتخاب واحد به آموزش مراجعه نمايند. عدم مراجعه بدون عذر موجه، موجب محروميت از همان نيمسال مي‌گردد و در دو نيمسال موجب محروميت از تحصيل مي شود.
تبصره 1: مدت زمان محروميت، جزء مدت مجاز تحصيل محسوب مي شود.
تبصره 2: مواردی که طلبه به خاطر عذری در وقت مقرر برای انتخاب واحد مراجعه نکرده است مسئول آموزش در هفته اول و شورای آموزش در هفته دوم و سوم می تواند با انتخاب واحد وی موافقت کند ولی از متعلم باید تعهد مبنی بر رعایت نظم گرفته شود و غیبتهای قبلی، طبق ضوابط محاسبه گردد.

فصل سوم
واحدهاي درسي و طول مدت تحصيلي:
ماده10:کل واحدهاي درسي طلاب سفيران هدايت،190 واحد مي باشد که در طول 10 نيمسال ارائه مي‌گردد.
ماده 11: تعداد واحدهاي درسي انتخابي طلاب بجز دوره جديد الورود در هر نيمسال تحصيلي بين 18 الي 22 واحد مي باشد.
تبصره 1: در آخرين نيمسال تحصيلي طلاب  از رعايت ماده فوق معاف مي باشند و در موارد ضرورت برای کسانی که نمیتوانند حد اقل را انتخاب نمایند شورای آموزش تصمیم مقتضی می گیرد
تبصره 2: اگر طلبه در يک نيمسال ميانگين کل نمراتش حداقل 18 باشد، با نظر مسئول آموزش در نيمسال بعد حداکثر تا 24 واحد درسي مي تواند انتخاب کند.
ماده 12: در هر نیمسال انتخاب حداقل 8  واحد درسی پایه ای الزامی است
تبصره 1: دروس پایه ای عبارتند از: صرف، نحو، اصول، فقه، فلسفه، منطق،، بلاغت، تسلط بر استخراج نظرات فقها و بقیه دروس اصلی می باشند.
تبصره 2: انتخاب گروههای مهارتی خطابی از نیمسال چهارم تا نهم، برای همه طلاب الزامی است.
ماده 13: سقف تحصیلی برای اتمام واحدها و تحقیق پایانی طلاب سفیران هدایت 6 سال می باشد و در این مدت از شهریه و مزایا بهره مند می شوند.
تبصره: كساني كه در سقف تحصیلی (6 سال) واحد هاي درسي خود را نگذرانده باشند، مي توانند طبق ماده 2 و3 آئین نامه فارغ التحصیلان با موافقت شورای آموزش، تا يک نيمسال ديگر بدون مزايا به تحصيلات خود ادامه دهند و در صورتيکه معذور شناخته شوند درنيمسال پاياني نیز، مزايا و شهريه به آنها تعلق مي‌گيرد.
ماده 14: در صورتی که طلبه برای فراغت از تحصیل تنها هشت واحد درسی داشته باشد با موافقت شورای آموزش و عزیمت فرد به تبلیغ، می تواند آن واحدها را بصورت غیرحضوری بگذراند.
تبصره 1: حداقل نمره قبولی در این واحدها نمره 12 می باشد
تبصره 2: در صورت موافقت با غیر حضوری شدن، شورای آموزش نسبت به 8 واحد باقی مانده، می تواند با ثبت نمراتی که (بر اثر غیبت سه شانزدهم) حذف شده موافقت نماید و فرد فارغ التحصیل گردد.

فصل چهارم
حضور و غياب:
ماده 15: حضور و غياب طلاب در تمامي جلسات مربوط به هر درس الزامي و بر عهده آموزش است و هر فرد بیش از یک ساعت در هر واحد درسي نمی تواند غیبت داشته باشد مگر در موارد ضرورت با تشخیص مسئول آموزش و در هر صورت غیبتهای فرد در هر واحد درسی، نباید از 3 ساعت تجاوز کند که در این صورت طبق ماده 16 عمل خواهد شد
تبصره 1: ترک کلاس درس و عدم بازگشت ولو با اجازه استاد، در حکم غيبت مي باشد.
تبصره 2: براي حضور در کلاس از 5  الي 10 دقيقه، تأخير ثبت مي شود.
تبصره 3: تأخير در جلسات درس بيش از 10 دقيقه غيبت محسوب و تأخير کمتر از 10 دقيقه در سه جلسه يک ساعت غيبت غير موجه محسوب مي گردد.
تبصره 4: افرادي که فراموش نمايند کارت بکشند یا ليست حضور و غياب را امضا کنند و يا در امضا کردن اشتباه کنند، با مراجعه به آموزش فقط تا 24 ساعت پس از کلاس غيبت آنها تصحيح مي‌شود و در صورت تکرار مسئول آموزش می تواند نپذیرد.
ماده 16: در مواردی که غیبت فرد بیش از سه شانزدهم شود چنانچه غیبتها موجه باشد نمره آن درس حذف و در صورت غیرموجه بودن نمره صفر برای آن درس منظور می گردد.
تبصره: چنانچه طلبه اي بعد از انتخاب واحد از شركت در جلسات درس بدلائل بیماری و... معذور شود و به غيبت بيش از سه شانزدهم منجر شود و يا بر اثر عدم اطلاع از برگزاري کلاس جبراني، غيبت او بيش از سه شانزدهم شود، شوراي آموزش مي تواند دروس او را به صورت غيرحضوري با ملاک نمره قبولی 17 بپذيرد و اگر نمره اش کمتر از 17 شد درس مربوطه حذف مي گردد.
ماده 17: اگر در بین نیمسال طلبه در درسی سه شانزدهم شود حضور در ادامه کلاس الزامی نیست ولی چنانچه واحدهای باقی مانده کمتر از حداقل واحد درسی در هر نیمسال باشد کمک هزینه او قطع می‌گردد.
تبصره: در موارد خاص مثل مریضی، شورای آموزش می تواند با وصل کمک هزینه موافقت نماید.
ماده 18: کساني که نياز قطعي و شرعي به مرخصي داشته باشند در صورتی غیبت آنها موجه است که قبل از برگزاری کلاس با آموزش هماهنگ کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند در غیر این صورت غیبت آنها غیر موجه محسوب می­گردد.
ماده 19:  غيبت در جلسات درس و امتحان در موارد زير موجه مي­باشد:
الف) بيماري خود يا خانواده؛
ب) فوت بستگان درجه يک خود يا همسر؛
ج) ساير موارد به تشخيص شوراي آموزش خواهد بود.

فصل پنجم
حذف و اضافه:
ماده 20: طلبه مي تواند در هر نيمسال تحصيلي از شروع درسها تا دو هفته، حداکثر دو درس خود را حذف یا اضافه و یا حذف و اضافه نمايد، مشروط به اينکه تعداد واحدهاي انتخابي وي از حدود مقرر در    ماده (11) تجاوز نکند.
تبصره1: ساعات حضور در واحدهای حذف گردیده بمنزله حضور در واحدهای اضافه شده می باشد.
تبصره2: چنانچه حذف و اضافه یک یا دو درس، موجب تداخل با دروس انتخابی دیگر گردد با نظر مسئول آموزش جابجایی گروه درسی بلامانع است.
تبصره3: حذف و اضافه باید با رعایت ماده 12 صورت گیرد.
حذف اضطراري:
ماده 21: پس از حذف و اضافه عادی طلبه مي تواند در صورت اضطرار تا 5 هفته به پايان نيمسال تحصيلي، فقط يکي از درسهاي خود را حذف کند. مشروط به اينکه اولا غيبت او در آن درس بيش از 16/3 مجموعِ ساعاتِ آن درس نباشد و ثانياً تعداد واحدهاي باقيمانده وي، از حداقل واحد کمتر نشود.
تبصره: حذف بيش از يک درس به صورت اضطراري و يا تقاضاي حذف بعد از زمان مقرر، منوط به تشخيص اضطرار از سوي شوراي آموزش مي باشد.

فصل ششم
ارزيابي تحصيلي:
ماده 22: ارزيابي پيشرفت تحصيلي طلاب سفیران هدایت بر اساس فعاليت در کلاس، انجام تکاليف درسي  و نتايج امتحانات کتبی و شفاهی می باشد.
تبصره1: مرجع ارزیابی امتحانات، استاد مربوطه با نظارت گروههای علمی و یا مدیریت مجموعه می باشد
تبصره 2: در نحوة ارزيابي، سوالات به گونه­اي تنظيم گردد که دقت در فهم، قدرت بر نقادي، در مرحلة اول و تکيه بر قدرت حفظ و تقويت حافظه در مرحله بعد لحاظ شود.
ماده 23: امتحان پايانی در هر نیمسال براي تمام دروس الزامي است و معيار ارزيابي طلاب، نمره نهایی در امتحانات هر درس مي باشد که از صفر تا بيست تعيين مي گردد  و حداقل نمرة قبولي 12 مي‌باشد.
ماده 24: دروس سفیران به دو دسته تقسیم می شوند: اصلی و پایه ای.  کلیه دروس سفیران هدایت که کاربرد در تبلیغ دارند اصلی می باشند و دروسی که علاوه بر جنبه علمی، بعنوان ابزار فهم قرآن و روایات، آموزش داده می شود پایه ای محسوب می گردد و آنها عبارتند از: صرف، نحو، اصول، فقه، بلاغت، فلسفه، منطق، تسلط بر استخراج نظرات فقهاء؛
تبصره1: در دروس پایه ای مباحثه برای طلاب الزامی است و 2 نمره از نمره نهایی به حضور و غیاب در مباحثات تعلق می گیرد که در آیین نامه مباحثات، نحوه اجرای آن بیان شده است.
تبصره2: ارزیابی دروس پایه‌ای از طریق امتحان میا­ن‌ترم یا کارکلاسی، امتحان شفاهی و امتحان پایان­ ترم صورت  می پذیرد و ارزیابی دروس اصلی، به لحاظ نوع واحدها متفاوت می باشد که در دستورالعمل اجرایی امتحانات بیان شده است.
ماده25: واحدهای درسی سفیران هدایت به لحاظ خصوصیت‌های هر درس، به یکی از سه نوع، نظری،      نظری عملی و عملی ارائه می گردد:
دروس نظری: دروسی است که جنبه تئوریک و آموزشی آنها بر کار عملی غلبه دارد مثل فقه، اصول و...
دروس نظری عملی: دروسی است که کار عملی و توانمندی فرد در اجرا مثل فراگیری آن علم اهمیت دارد مثل تجوید قرآن، صرف، نحو و....
دروس عملی: دروسی است که جنبه کار عملی بر مسائل تئوریک و آموزشی آن غلبه دارد مثل گروههای مهارتی خطابی، صرف تحقیقی و....
تبصره: در سرفصل هر عنوان درسی، تعداد واحد و نوع آن، به همراه شیوه ارزیابی آن درس ذکر شده است.
ماده 26: در تمامی دروس، طلابی که نمره نهایی یا پایان­ترم آنها بین 12-10 باشد تجدید محسوب شده و فقط از شرکت در کلاسهای درس معاف هستند و باید در ترم های بعد بصورت غیرحضوری انتخاب واحد کرده و در تمامی امتحانات آن درس (اعم از میان­ترم، پایان­ترم و شفاهی) شرکت نمایند. فقط امتیاز مباحثات به ضریب امتحان پایان ترم اضافه می شود
تبصره: چنانچه طلبه در امتحان مجدد نمره زیر 12 بیاورد و یا در يک ترم در سه ماده درسي نمره کمتر از 12 کسب کند، آموزش باید اخطار کتبی به او بدهد و در مرحله بعد ادامه تحصيل وي با تشخيص شوراي آموزش ممکن خواهد بود.
ماده 27: غیبت غیر موجه در امتحان موجب ثبت نمره صفر برای آن درس است و در صورت موجه بودن غيبت، طلبه در مرحله بعد فقط در امتحان آن درس شرکت می نماید.
ماده 28: استاد موظف است گزارش نمرة نهايي هر درس را حداکثر ظرف 10 روز پس از تحویل برگه های امتحانی، به آموزش تسليم نمايد.
ماده 29: در پايان هر نيمسال، ميانگين کل نمرات نهایی اعم از ردّی و قبولی در کارنامه ثبت و یک نسخه آن در پرونده آموزشی و نسخه دیگر به طلبه تحویل داده می شود و در پایان دوره تحصیلی، میانگین کل نمرات محاسبه و به صورت کارنامه کلی به طلبه اعلام می گردد
تبصره: براي محاسبه معدل هر فرد، نمره هر درس بر تعداد واحدهاي آن درس، ضرب شده و مجموع امتيازات او با نمره انضباط او جمع و برتعداد کل واحدهاي انتخابي (اعم از قبولي يا ردي) بعلاوه يک (به دليل نمره انضباط)، تقسيم مي گردد و بدين ترتيب معدل نيمسال فرد بدست مي آيد.
ماده 30: ميانگين نمرات طلبه در هر نيمسال نبايد کمتر از 14 باشد در غير اين صورت فرد در آن نيمسال مشروط خواهد شد
تبصره 1: در صورت مشروط شدن طلبه با صلاحدید مدیر موضوع به خانواده وی اطلاع داده می شود و آموزش موظف است کتباً به خود طلبه اخطار دهد و يک نسخه از آن را در پرونده اش ضبط نمايد، در عین حال قصور در اخطار و یا اظهار بي اطلاعي فرد، مانع از اجراي مقررات نخواهد بود.
تبصره 2‌: متعلم مشروط در نيمسال بعد، نمي تواند بيش از 15 واحد درسی را انتخاب نمايد مگر اين که نيمسال آخر سال تحصيلي او باشد و در صورت انتخاب، واحد های اضافی حذف می گردد
ماده 31: در صورتي که ميانگين نمرات در دو نيمسال متوالي يا سه نيمسال متناوب کمتر از 14 باشد در هر     مرحله اي که باشد از ادامه تحصيل محروم مي شود.
تبصره: کارنامه تحصيلي فرد که به دليل مشروطيت از ادامه تحصيل محروم گرديده، در صورتي که در يکي از مراکز آموزشی غیر سفیران هدایت پذيرش گردد معتبر و قابل استفاده است.
 
فصل هفتم
مرخصي و انصراف از تحصيل:
ماده 33: طلبه در صورت ضرورت با موافقت شورای آموزش مي تواند براي دو نيمسال از مرخصي تحصيلي، در کل دوره استفاده نمايد.
تبصره 1: مدت مرخصي جزء حداکثر دوره تحصيلي محسوب مي شود.
تبصره 2: طلبه در زمان مرخصی از مزایای شهریه و کمک هزینه بهره ­مند نمی شود مگر آنکه به علت بیماری و یا تشخیص پزشک به استراحت، مرخصی ترمی گرفته باشد.
ماده 34: ترک تحصيل بدون کسب اجازه، و بدون عذر موجه مشمول ماده 9 مي باشد و در صورت موجه بودن عذر، با تشخیص شورای آموزش، مدت عدم حضور جزء مرخصی تحصیلی و یا ترمی وی محسوب می شود.
ماده 35: کسي که بخواهد از ادامه تحصيل انصراف دهد، بايد درخواست خود را کتباً تسليم آموزش نمايد. طلبه مجاز است فقط براي يک بار، در همان سال تحصیلی تقاضاي خود را با موافقت مدیر پس بگيرد و پس از انقضاي اين مهلت، حکم انصراف وي صادر خواهد شد.
تبصره 1: شخص منصرف از تحصيل، موظف است به کلية تعهداتي که سپرده عمل کند.
تبصره 2: تحصيل مجدد شخص منصرف از تحصيل، موکول به شرکت و قبولي در آزمون بعدي ورودي (بر اساس ضوابط مربوطه) خواهد بود.
تبصره 3: در صورتی  که طلبه در مدت مقرر، تقاضای انصراف خود را پس بگیرد چنانچه عدم حضور وی در کلاس کمتر از سه شانزدهم باشد جزء مرخصی موجه او حساب می شود در غیر این صورت حکم مرخصی نیمسالی بر آن مترتب می گردد.

فصل هشتم
 پذيرش واحدهاي درسي:
ماده 36: پذيرش دروسي که طلبه قبلاً در مراکز حوزوي و يا غير حوزوي گذرانده است تنها با رعايت شرايط زير مجاز است:
الف) مرکز آموزش قبلي او مورد تاييد شوراي علمي مرکز تخصصی تبلیغ باشد.
ب) محتواي آموزش دروس گذرانده شده با دروس سفيران هدايت به تشخيص گروه علمی مربوطه، اشتراک محتوايي داشته باشد.
ج) نمره هر يک از دروس کمتر از 12 نباشد.
تبصره: چنانچه طلبه درسي را با عنواني که در سفيران هدايت است در مرکز ديگري با همين استاد گذرانده به شرط تاييد همان استاد نمره او پذيرفته مي شود و  طلبه از شرکت در کلاس و امتحان آن درس،  معاف مي باشد.

فصل نهم
تحقيق پاياني  و فراغت از تحصيل:
ماده 37:  دو واحد به تحقيق پاياني اختصاص دارد طلاب پس از گذراندن 188 واحد درسي و تدوين تحقيق پاياني طبق ضوابط مصوب، به دريافتگواهيمدرک تحصيلي سطح2 علوم حوزوی (کارشناسی) از مرکز مديريت حوزه علميه قم نائل مي گردند.
تبصره: تمامي مراحل تحقيق پاياني، از جمله تعيين استاد راهنما، انتخاب موضوع و ارزيابي تحقيق با نظارت معاونت پژوهش مرکز آموزشهاي تخصصي تبليغ توسط خود حوزه انجام می گیرد.
تبصره: طلاب مي توانند موضوع تحقيق پاياني خود را پس از اتمام 140 واحد درسی اخذ نمايند.
ماده 38: اعزام و معرفي طلاب به نهادهاي مختلف، مشروط به گذراندن تمام واحدهاي درسي و تأييد تحقيق پاياني مي باشد.
تبصره: در صورتيکه تحقيق پاياني متعلم مورد تأييد قرار گرفته، و بيش از 182 واحد درسي را گذرانده باشد اعزام موقت او از طریق طرح هجرت و حداکثر تا شش ماه بلا مانع خواهد بود.

فصل دهم
متعلم ميهمان :
متعلم مهمان کسي است که در آزمون وروي شرکت نکرده و لکن تمايل به استفاده از دروس حوزه علميه سفيران هدايت را دارد.
ماده39: مهماناني که مي خواهند در کلاسهاي آموزشي حوزه شرکت نمايند، در صورت عدم نياز به معافيت تحصيلي و تایيد صلاحيت هاي علمي و اخلاقي پذيرش آنان بلا مانع خواهد بود.
تبصره1: متعلم مهمان بجز آزمون ورودی باید تمام مراحل گزینش را بگذراند.
تبصره 2: چنانچه طلبه ميهمان در آزمون ورودی فوق العاده و يا آزمون ورودي سال بعد شرکت کند و امتياز لازم را کسب نمايد از گذراندن دوره تثبیتی سال بعد معاف و دروسي که قبلاً خوانده، مورد پذيرش قرار مي گيرد.
ماده 40: متعلمين مهمان تنها از امکانات خوابگاهی و برنامه های آموزشی استفاده می نمایند و از سایر مزایا مثل شهریه، کمک هزینه، گواهی اشتغال به تحصیل و... بهره­مند نخواهند بود
ماده 41:پذيرش ميهمان قبل ازشروع نيمسال اول تحصيلي طبق ضوابط(ماده 40) مجاز مي باشد و در بين ترم و نيمسال دوم مجاز نمي باشد.
ماده 42: در صورتي كه شخصي بخواهد از بعض دروس حوزه استفاده نمايد عنوان متعلم ميهمان به او صدق نمي كند و مشمول آيين نامه متعلمين ميهمان نمي شود.

نظرات (5)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
بنده طلبه پایه دو دوره بلندمدت هستم وقصد تغیردوره به سفیران را دارم ولی مدرک حقیرسیکل می باشد و نیاز حوزه سفیران دیپلم هستش
بنده چگونه می توانم اقدام کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
امکانش نیست و بنده دوره بلند مدت رو توصیه میکنم تا سفیران.

This comment was minimized by the moderator on the site

سفیران نرید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
خسته نباشید
اگر طلبه به دلیل موجه نتواند در نیمسال دوم در تمام امتحانات شرکت کند و غیبت داشته باشد
برای ترم جدید میتواند دروس پیش نیاز را بردارد و امتحانات را در مرداد ماه شرکت کند؟
در غیر این صورت واحد ها کم هستند و طلبه نمیتواند در...

سلام علیکم
خسته نباشید
اگر طلبه به دلیل موجه نتواند در نیمسال دوم در تمام امتحانات شرکت کند و غیبت داشته باشد
برای ترم جدید میتواند دروس پیش نیاز را بردارد و امتحانات را در مرداد ماه شرکت کند؟
در غیر این صورت واحد ها کم هستند و طلبه نمیتواند در ترم جدید شرکت کند

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام علیکم
از برنامه های آموزشی اطلاعی ندارم متاسفانه.

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت