1. بهاره
  2. احکام و فلسفه آن
  3. شنبه, 23 فروردين 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
سلام و تقدیم احترام خدمت حاج آقای همدانی
تو یه حدیث هست که در قیامت گفته میشه دختر پیغمبر میخواهد وارد محشر شود و همه به احترام حضرت زهرا (س) چشمای خود را میبندند علت چیه ؟؟ چرا؟؟
ببخشید آیا اونایی که سید هستند به اونا گفته نمیشه چشماتونو ببندید؟؟؟
با سپاس
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
باسلام وتشکر از طرح این پرسش .
گرچه کارشناس بزرگوار سایت نکته های مفید در باره این مسله مطرح نموده وما مثل همه کاربران استفاده نمودیم ولی برای توضیح بشتر مسله
به چند نکته در این بحث اشاره می شود توجه فرمائید:
1. بر اساس روایات اسلامی دیدن حضرت زهرا در روز قیامت اختصاصی به سادات و فرزندان و محارم ایشان ندارد و در زمانی که ایشان با مقامی خاص و حالت و کرامتی بی نظیر و شگفت با توجه و عنایت ویژه خداوند به سوی بهشت حرکت می کنند. همه خلائق به ایشان نگاه کرده و عظمت جایگاه و بزرگی و کرامت ایشان متعجب می شوند؛ « قال رسول الله (ص): تُحْشَرُ ابْنَتِي فَاطِمَةُ وَ عَلَيْهَا حُلَّةُ الْكَرَامَةِ ... فَيَنْظُرُ إِلَيْهَا الْخَلَائِقُ فَيَتَعَجَّبُونَ مِنْهَا ثُمَّ ... »(1)
2. اگر چه در ضمن همین دسته از روایات که نحوه ورود حضرت فاطمه زهرا (س) را به عرصه قیامت توصیف می نماید اشاره می شود که هنگام ورود ایشان، منادی الهی به همه حاضرین در محشر فرمان می دهد که چشمان خود را فرو اندازند.(2) ولی معنی و مفهوم این روایات بیان عظمت و کرامت این بانوی بزرگوار اسلام می باشد تا حدی که هنگام ورود همه باید خاضعانه در مقابل ایشان چشم و سر خود را پائین انداخته و منتظر اذن الهی برای رؤیت والامقامترین زن عالم هستی بمانند، این گروه از روایات هرگز منع نگاه به حضرت در بدو ورود را مساله محرم و نامحرم بودن افراد نسبت به ایشان معرفی نکرده، لذا نه در هنگام منع کسی را استثناء می نمایند و نه هنگام اجازه به خلائق برای دیدن عظمت ایشان کسی را محروم می نمایند، و هیچ اشاره ای به تفاوت بین فرزندان و محارم ایشان با دیگران نشده است.
3. اگر چه در عالم دنیا و در زمان حیات و حضور این بانوی بزرگوار مانند دیگر زنان فقط فرزندان ایشان حق داشتند به مادر خود نگاه محرمانه کنند ولی همان طور که در زمان حیات ایشان هنگام حضور این بانوی گرانقدر با حجاب کامل در اجتماع افراد نامحرم نیز توانستند به ایشان نگاه کرده و با او سخن می گفتند (3)، در قیامت نیز چه بسا چنین محدودیتی وجود نداشته باشد مگر به خاطر عظمت شان و منزلت ایشان نسبت به دیگر افراد.
پی نوشت ها:
1. علامه مجلسی، بحارالأنوار، الوفاء بیروت، 1404ق، ج 43، ص 221.
2. همان.
3. همان، ج8، ص 303.
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
تشکر از شما آقای عبادی
هر مطلب خوب و پاسخی داشتید خوشحال میشیم استفاده کنیم.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
باسلام و عرض معذرت از طلبه پاسخگو
اولا
این روایت با تعابیر مختلف در منابع شیعه و سنی آمده است از آن قبيل است:
غضوا ابصاركم حتي تجوز فاطمه الصديقه بنت محمد(ص) و من معها
غضوا ابصاركم كم لتجوز فاطمه بنت محمد(ص) سيده نساءالعالمين علي الصراط
غضوا ابصاركم و نكسوا روسكم
غضوا ابصاركم تمر فاطمه بنت رسول‏اللَّه(ص)
غضوا ابصاركم حتي تعبر فاطمه بنت محمد(ص)
غضوا ابصاركم حتي تمر فاطمه بنت حبيب اللَّه(ص)
غضوا الابصار فان هذه فاطمه تسير
غضوا ابصاركم فهذه فاطمه بنت محمد رسول‏اللَّه(ص) تمر علي الصراط
نكسوا روسكم و غضوا ابصاركم حتي تجوز فاطمه علي الصراط
طاطاوا الروس و غضوا الابصار، فان هذه فاطمه تسير الي الجنه
حاكم نيشابوري درباره‏ي روايت فوق مي‏گويد: «اين حديث- علي شرط الشيخين(يعتي بر مبناي شرط بخاري و مسلم)- صحيح است».(مستدرك حاكم ج 3/ 153).
ابن ابي‏الحديد در شرح نهج‏البلاغه ج 9/ 193 پس از نقل اين روايت چنين مي‏گويد: «و هذا من الاحاديث الصحيحه،.و ليس من الاخبار المستضعفه». يعني اين روايت از احاديث صحيحه مي‏باشد و از جمله احاديث ضعيف نيست.
بعضي از مصادر اين روايت در كتب عامه از اين قرار است: معجم كبير طبراني ج 1/ 108/ ح 180، مستدرك حاكم ج 3/ 153، 161، اسد الغابه ج 5/ 523، تلخيص المستدرك ج 3/ 153، فرائد السمطين ج 2/ 49/ ح 380، الصواعق المحرقه ص 289، كنز العمال ج 12/ ص 105، 106/ ح 34209- 34211، ص 108/ ح 34219، ص 109، 110/ ح 34229، ينابيع الموده ص 182، الاتحاف ص 46.
اين روايت در كتب شيعه نيز موجود است كه از جمله مي‏توان به مصادر ذيل مراجعه نمود: تفسير الامام العسكري- ذيل تفسير سوره‏ي البقره، آيه‏ي 93- ص 434، كنز الفوائد ص 253، 254، 355، 356، تفسير فرات ص 437، 438/ ح 578. كساني كه مايل به بررسي بيشتر روايات شيعي در اين باره هستند مراجعه بفرمايند به: بحارالانوار ج 7/ 336، ج 32/ 610، ج 37/ 70، ج 43/ 52، 53، 62، 64، 219، 220، 221، 223، 224، ج 68/ 59.
وثانیا
بحث محرم نامحرم نیست همه به صورت غیر ارادی سر را پایین آورده وچشمها را می بندندشما تصور کن به آسمان نگاه میکنی ویهو ابرها کنار رفتند و خورشید نمودار گشت ناخودآگاه و غیر اختیاری چشم بسته میشود نه ارادی چون درچشم توان رویت خورشید نیست کور میشود این مثال بود ورود حضرت زهرا س به محشر هم از این باب است امر بر تحفظ چشم امری غیرارادی و تکوینی است وسید و غیر سید نداردهمه از نگریستن به چهره خورشید وجود حضرتآن زمان عاجز خواهند بودواین مقام ملکوتی وکمال عفت و قدروقرب ایشان را به عنوان ناموس حق می رساند
همانطور که علامه جوادی حفظه الله در بخشی از سخنانشان پیرامون حدیث ( غُضّوا اَبصارکم)فرمودند:
«وَ قَالَ رسول الله ص إِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ نَادَى مُنَادٍ تَحْتَ الْحُجُبِ يَا أَهْلَ الْجَمْعِ غَضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ نَكِّسُوا رُءُوسَكُمْ فَهَذِهِ فَاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ تُرِيدُ أَنْ تَمُرَّ عَلَى الصِّرَاط.»
(إرشاد القلوب إلى الصواب، ج‏2، ص: 232)
آنچه در پی می‌خوانید بخشی از سخنان آیت الله جوادی آملی پیرامون حدیث « غُضّوا اَبصارکم» است:
اينكه گفته مي‌شود، در روز محشر وقتي فاطمه(سلام الله عليها) عبور می‌کند ندا داده می‌شود و مي‌گويند: «غُضّوا أبصاركم» ]چشمان خود را ببندید[به اين معني نیست كه چون شما نامحرميد چشمها را بپوشانيد، يا ديدها را بشكنيد كه او را نبينيد، آن روز، سخن از محرم و نامحرم نيست؛ چون قيامت ظرف تكليف نيست و لذا اين دستور هم دستور تكويني است و نه تشريعي؛ يعني شما توان آن را نداريد كه نور اين بي‌بي را ببينيد. چشمها را فرو بربنديد و ديده‌ها را بشكنيد [و] توان آن را نداريد كه نورانيّت او را ببينيد.
فاطمه زهراء(سلام الله عليها) مظهر رحمت جهان شمول خداي سبحان
و اينكه احياناً در بعضي از دعاها اين‌چنين آمده است كه خدایا دست ما را از ريشهٴ چادر بي‌بي كوتاه نکن، بر اثر يك روايتي است كه بر اساس آن روایت، وجود مبارك بي‌بي(سلام الله عليها) در قيامت چادري بر سر مي‌كنند كه ريشه‌هاي او و دامنه‌هاي آن به تمام افراد شايستهٴ اهل محشر مي‌رسد، حال طبق اين حديث، آیا منظور اين چادر ظاهري است يا پوشش رحمت است؟!
اگر كسي طبق بيان پيغمبر[صلّيٰ الله عليه و آله و سلّم] كه فرمود: «انتِ مني و انا منكِ» به منزلة پيغمبر[صلّيٰ الله عليه و آله و سلّم] شد، پيغمبر(صلّيٰ الله عليه و آله و سلّم) ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ﴾ است و نیز ﴿وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلاّ كَافَّةً لِّلنَّاسِ بَشِيراً﴾ قهراً چنين بانويي مظهر رحمتِ جهان‌شمول ذات اقدس الهي خواهد بود.
منبع:عصر شیعه به نقل از مرکز خبر حوزه
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
من متوجه علت نشدم.
با سپاس
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
بنده علت رو گفتم که شاید بخاطر غیر سادات بود که بحث بعدی هم پیش اومد.
حضرت وقتی نزدیک بهشن میشند بله شفاعت می کنند.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
حاج آقا ، (هنگامى که روز قیامت برپا شود منادى صدا مى زند: اى مردم! سرهاى خود را به زیر افکنید تا فاطمه دختر محمّد بگذرد). بنده علتش و از شما پرسیدم شما اصلا به علتش اشاره نکردید؟؟ تو این حالت حضرت زهرا شفاعت میکنه؟؟؟
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
یعنی واجب شرعی نیست بلکه اقتضای قیامت حجاب رو دارد.
و خود مومنین این پوشش رو از روی اختیار دارند نه خدا مجبور کرده باشد.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
حاج آقا ببخشید غیر تکلیفی که گفتید یعنی چی؟؟؟
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
بله تکلیف در آخرت وجود ندارد اما حجاب و محرم و نامحرم هست اما غیر تکلیفی.
عرض کردم شاید اینطور باشه و نگفتم حتما. شاید هم افراد مورد خطاب کسانی باشند گنهکار که لایق دیدن چهره حضرت نیستند.الله عالم
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
خیلی معذرت میخام حاج آقا بنده از یه طلبه ی بزرگوار شنیدم اون دنیا دیگه بحث محرم و نا محرم نیست اصلا بحث تکلیف از انسان بر داشته میشه که شما اشاره کردید چون سادات محرم هستند به حضرت زهرا میتونند نگاه کنند. منظورم این بود که نمیدونم چه طوری بگم.. یعنی اونایی که سید نیستند نمیتونند حضرت رو ببینند؟؟ و فقط سادات میبینند؟؟؟ در ثانی اون دنیا مگه به تقوا نیست؟؟ ممکنه کسی سید نباشه و مرتبه و رتبش از سادات بیشتر باشه..
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
در مورد ورود حضرت زهرا سلام الله علیها به محشر روایت های مختلفی است که در بعضی از آن روایت ها به این نکته ای که فرمودید اشاره شده است.
امام على(علیه السلام) از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) چنین نقل مى کند:
«تُحْشَرُ ابْنَتِی فاطِمَةُ یَوْمَ الْقِیامَةِ وَ عَلَیْها حُلَّةُ الْکَرامَةِ قَدْ عُجِنَتْ بِماءِ الْحَیَوانِ، فَتَنْظُرُ اِلَیْهَا الْخَلایِقُ فَیَتَعَجَّبُونَ مِنْها»؛
(دخترم فاطمه در قیامت محشور مى شود در حالى که لباس کرامتى که با آب حیات عجین شده در تن دارد، و خلایق به سوى او مى نگرند، و از مقام والاى او در شگفتى فرو مى روند!).
سپس در ذیل این حدیث مى افزاید:
«فَتُزَفُّ اِلَى الْجَنَّةِ کَالْعَرُوسِ لَها سَبْعُونَ اَلْفَ جارِیَة»(1)؛
(سرانجام او را با احترام تمام همانند عروس، در حالى که هفتاد هزار از حوریان بهشتى اطراف او را گرفته اند، به بهشت مى برند).
در حدیث دیگرى از عایشه از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در این زمینه چنین مى خوانیم: «اِذا کانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ نادى مُناد: یا مَعْشَرَ الْخَلایِقِ! طَأْطِئُوا رُؤُسَکُمْ حَتّى تَجُوزَ فاطِمَةُ بِنْتُ مُحَمَّد»(2)؛ (هنگامى که روز قیامت برپا شود منادى صدا مى زند: اى مردم! سرهاى خود را به زیر افکنید تا فاطمه دختر محمّد بگذرد).
و در حدیث دیگرى بعد از ذکر همین معنا آمده است:
«فَتَمُرُّ مَعَ سَبْعِینَ اَلْفَ جارِیَة مِنَ الْحُورِ الْعِینِ کَمَرِّ الْبُراقِ»(3)؛
(فاطمه با هفتاد هزار حورالعین به سرعت برق از آن جا عبور مى کند و به سوى بهشت مى شتابد.(4)
علت شاید همان است که نامحرم هستند و نگاه سادات مشکلی ندارد.
پی نوشت:
(1). ذخائر العقبی، صفحه48.
(2). تاریخ بغداد، جلد8، ص141.
(3). کنزالعمال، جلد6، صفحه218.
(4). گردآوری از: کتاب زهرا(س) برترین بانوی جهان، حضرت آیت الله مکارم شیرازی،ص 96.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت