با سلام و ادب
اگر نام مرجع را ذکر میکردید عالی بود.
عرض کنم که امام راحل ره می فرمایند: اگر در بین غسل حَدَث اصغر[1] از او سر زند، مثلاً بول کند، غسل باطل نمىشود [2
ولی باید توجه داشت: برای انجامی اعمالی که در آنها داشتن وضوء شرط است باید وضوء بگیرد ولی احتیاط آن است به قصد تکلیفی که بر عهده اش است (تمام یا اتمام) غسل را از اول شروع کند و بعدش هم وضوء بگیرد.[3]
نظر سایر مراجع عظام تقلید به قرار زیر است:
اراکى: ولى اگر غسل جنابت باشد باید مانند سایر غسل ها براى نماز وضو هم بگیرد.
خوئى: باید غسل را رها کرده و غسل دیگرى بنماید و چنانچه بخواهد غسل ترتیبى نماید بنا بر احتیاط مستحبّى وضو هم بگیرد.
گلپایگانى، فاضل، صافى: مىتواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد؛ و بهتر آن است که غسل را احتیاطاً از سر بگیرد به قصد آن چه بر ذمّه او است از اتمام یا اعاده؛ لکن وضو بعد از غسل در این صورت هم واجب است.
نورى: ولى بعد از غسل براى نماز وضو بگیرد.
زنجانى: غسل او صحیح است، ولى باید پس از غسل وضو هم بگیرد و احتیاط مستحب آن است که غسل را نیز مجدداً اعاده کند.
سیستانى: لازم نیست غسل را رها کرده و غسل دیگرى بنماید بلکه مىتواند غسل خود را تمام نماید و بنا بر احتیاط لازم باید وضو هم بگیرد، ولى اگر از غسل ترتیبى به ارتماسى و یا از ارتماسى به ترتیبى عدول نماید، لازم نیست وضو هم بگیرد.
بهجت: اتمام غسل لازم نیست، بلکه کافى است که به قصد وظیفه واقعیّه (اعم از تمام یا اتمام) غسل را دوباره از سر شروع کند و بنا بر احتیاط براى نماز و کارى که وضو لازم دارد وضو بگیرد.
مکارم: بنا بر احتیاط واجب باید غسل را از سر گیرد و براى نماز و مانند آن، وضو نیز بگیرد.
تبریزى: بنا بر احتیاط باید غسل را از سر بگیرد و براى نماز وضو هم بگیرد.[4]
[1] خروج باد معده، از حدث اصغر محسوب می شود.
[2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 225، م 386، نرم افزار جامع فقه نور.
[3] امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 1، م 19، ص 43.
[4] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 225، م 386.