1. آرش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. جمعه, 25 بهمن 1392
  4.  مشترک ایمیل شوید
با سلام و احترام خدمت حاج اقا فلاح همدانی عزیز و دوست داشتنی
در مورد عقد موقت سوالاتی ساده دارم شاید حجم نامه و سوالات زیاد باشد اما برای رساندن منظورم تا پاسخ ام رو بدید لازم و ضروری... خدانگهدارتون

فرض سوال یک و دوم:
اگر زنی شرایط عقد موقت دارا بوده باشد و نیز فرض کنیم زن و مرد عربی بلد نباشند و با اجازه مرجع تقلید شون بتوانند عقد رو به زبان فارسی و یا زبان غیر عربی جاری کنند با این فرض به دو سوال بر می خوریم به قرار زیر:
سوال یک: بعد اینکه زن و مرد به زبان فارسی یا ترکی یا هر زبان دیگر غیر عربی، طی حرف زد و تصمیم و توافق دوطرفه مقدار مهریه و مدت عقد رو تعیین کردند، مثلا تعیین کردن مهریه پنجاه هزار تومن باشه، و مدت عقد یک روز باشه؛ لذا بلافاصله بعد تعیین اینها، اگر زن بگه باقصد انشاء: من خودم را به همسری تو در آوردم با مدت معین و با مهر معین. مرد بگه باقصد انشاء: قبول کردم. بفرماید؛ این عقد موقت به طور صحیح و درست جاری شده وخوانده؟ یا خیر به طور غلط...
سوال دو: بعد اینکه زن و مرد به زبان فارسی یا ترکی یا هر زبان دیگر غیر عربی، طی حرف زد و تصمیم و توافق دوطرفه مقدار مهریه و مدت عقد رو تعیین کردند، مثلا تعیین کردن مهریه پنجاه هزار تومن باشه، و مدت عقد یک روز باشه؛ لذا بلافاصله بعد تعیین اینها بلافاصله بعد تعیین... اگر زن باقصد انشاء: دقیق بگه: من خودم را به همسری تو در آوردم با مدت یک روز و با مهر پنجاه هزار تومن. مرد بگه باقصد انشاء: دقیق: قبول کردم. بفرماید؛ این عقد موقت به طور صحیح و درست جاری شده وخوانده؟ یا خیر به طور غلط...
(اگر دقت کنید ما به جای دو معین متن عقد موقت اومدیم به جای معین اولی مدت عقد، یعنی یک روز و به جای معین دومی پنجاه هزار تومن رو گذاشتیمآ یک تغییر جزئی دادیم در متن عقد موقت که زن میگه)
فرض سوال سوم و چهارم : اگر زنی شرایط عقد موقت دارا بوده باشد و نیز فرض کنیم زن و مرد عربی بلد باشند و عملا عقد رو به زبان عربی جاری کنند . باز دو سوال قابل طرح هست. به قرار زیر:
سوال سوم: بعد اینکه زن و مرد به زبان فارسی یا ترکی یا هر زبان دیگر غیر عربی، طی حرف زد و تصمیم و توافق دوطرفه مقدار مهریه و مدت عقد رو تعیین کردند، مثلا تعیین کردن مهریه پنجاه هزار تومن باشه، و مدت عقد یک روز باشه؛ لذا بلافاصله بعد تعیین اینهااگر زن به زبان عربی بدون اینه به جای المعلومه اول، عربی یک روز رو بزاره و بجای المعلوم دوم عربی پنجاه هزار تومن بزاره بلکه دقیق این عبارت رو به عربی بگه باقصد انشاء:
زوّجتُکَ نفسی فی المّدت المعلومۀِ علی المهرِ المعلوم؛
؛
و مرد ام به عربی بگه باقصد انشاء: قَبِلتُ
این عقد موقت به طور صحیح و درست جاری شده وخوانده؟ یا خیر به طور غلط...
سوال چهارم: بعد اینکه زن و مرد به زبان فارسی یا ترکی یا هر زبان دیگر غیر عربی، طی حرف زد و تصمیم و توافق دوطرفه مقدار مهریه و مدت عقد رو تعیین کردند، مثلا تعیین کردن مهریه پنجاه هزار تومن باشه، و مدت عقد یک روز باشه؛ لذا بلافاصله بعد تعیین اینها، اگر زن وقت گفتن و خواندن عبارت عقد موقت به عربی ، به جای کلمه المعلومه، عربی یک روز رو بزاره و به جای المعلوم دوم عربی پنجاه هزار تومن رو بزاره. یعنی زن دقیق به عربی بگه باقصد انشاء:
زوّجتُکَ نفسی فی المّدت(عربی یک روز )علی المهرِ (عربی پنجاه هزار تومن )
( البته من عربی ام ضعیف هستش و بلد نیستم یک روز و پنجاه هزار تومن رو به زبان عربی تبدیل کنم چی میشه) و مرد به عربی بگه باقصد انشاء: قَبِلتُ
این عقد موقت به طور صحیح و درست جاری شده وخوانده؟ یا خیر به طور غلط...
سوال پنج: قبل از خواندن و جاری کردن عقد موقت به زبانی عربی و فارسی، فرقی نداره دقت بشه، همان طور که در سوالاتم نیز گفتم، ما یک کار می کنیم میایم، زن و مرد مدت عقد و مقدار مهریه عقد موقت رو طی حرف زدن و توافق و رضایت هردو مون به زبان ترکی یا فارسی یا هر زبانی غیر عربی تعین میکنیم، میگم، مثلا به مدت عقد یک روز باشه و مقدار مهریه ام فلان پنجاه هزار تومن باشه. بعد خانم میگه : زوّجتُکَ... و من مرد میگم: قَبِلتُ(قبول دارم) ( البته هر دو با قصد انشاء) و در نهایت صیغه جاری میشه. حال این کارم درسته و اشکالی به صحت عقد نمی رسونه؟ یا کارم درست نیست و لازم هست، قبل از خواندن و جاری کردن عقد موقت مقدار مهریه و مدت اون رو ، علاوه بر توافق و رضایت مون، به زبان عربی تعیین کنیم و بگیم ريال لکن به گویش و زبان عربی بگیم ، مهریه شد فلان قدر و مدت عقدام شد فلان مقدار و بعد گفتن اینها به زبان عربی!، صیغه عقد موقت رو جاری کنیم و بخوانیم.
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
در فرض سوال اول و دوم اگر مرجع اجازه خواندن صیغه به غیر عربی را داده باشد بله صحیح است. اما دقت کنید غالب مراجع اجازه ندادند.
جواب سه سوال بعدی هم درسته و صیغه صحیح است.
موفق باشید
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت