1. علی حسن زاده
  2. احکام و فلسفه آن
  3. جمعه, 08 آذر 1392
  4.  مشترک ایمیل شوید
سلام .
خواهش می کنم شما منو درک کنید و نفرمایید : جواب این سوالات در رساله هست ، اگر هست زحمت بکشید پاسخ دهید . ممنون
به پاسخ سوالات زير نياز دارم ، لطفا پاسخ دهيد .
در مورد آب هاي کر ، جاري ، قليل ، چاه ، مضاف و باران به سوالات زير پاسخ دهيد لطفا :
تعريف هر يک چيست ؟
چگونه نجس مي شوند ؟
چگونه پاک مي شوند ؟
حکم غساله آن به هنگام برطرف کردن عين نجاست چيست ( در چيز هايي که با يک بار ، با دو بار و با سه بار شستن پاک مي شوند ) ؟
حکم غساله آن به هنگام شستن - تطهير کردن - چيز نجس در دفعات بعد از برطرف کردن عين نجاست تا دفعه آخر چيست ( در چيز هايي که با يک بار ، با دو بار و با سه بار شستن پاک مي شوند ) ؟
حکم غساله آب در آخرين بار شستن - تطهير کردن - چيز نجس چيست ( در چيز هايي که با يک بار ، با دو بار و با سه بار شستن پاک مي شوند ) ؟

سوالم را براي اين مطرح کردم تا به نظر 7 مجتهد دسترسي پيدا کنم :
امام و شش مرجع فعلي ( رهبري ، سيستاني ، وحيد ، صافي ، مکارم ، شبيري )
لطفا پاسخ دهيد .
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
آب جاری به آبی گفته می شود که از زمین بجوشد و جاری شود مثل آب چشمه و قنات. نجس شدن و پاک شدنش هم مثل اب کر می باشد و فرقی ندارد.

آب قلیل آبی است که کمتر از کر می‌باشد، و آب باران هم نیست و ماده هم ندارد یعنی وصل به منبع ریزش یا جوشش نیست.آب قلیل به مجرد رسیدن نجاست به آن نجس می‌شود مثلاً اگر قطره خونی در آن بیفتد تمام آن نجس می‌شود.
و هم چنین آب قلیل اگر روی شی نجس نیز ریخته شود، نجس می‌شود.
اگر آب قلیل متنجس، به آب جاری یا به آب کر وصل شود، یا باران بر آن ببارد پاک می‌گردد. پس اگر ظرفی، پر از آب متنجس باشد و آب جاری به آن وصل شود یا باران بر آن ببارد یا ظرف را به گونه‌ای در آب کر پاک، فرو برند که آب تمام قسمت‌های ظرف را فرا گیرد آب و ظرف هر دو پاک می‌شوند

آب چاه همه که تعریفش مشخصه
آب چاهي كه از زمين مي جوشد اگر چه كمتر از كر باشد، چنانچه نجاست به آن برسد تا وقتي بو يا رنگ و يا مزه آن بر اثر نجاست تغيير نكرده، پاك است ولي مستحب است پس از رسيدن بعضي از نجاستها به چاه به مقداري كه در الفقه بيان شده است از آب آن بكشند.
اگر نجاستي در چاه بريزد و بو يا رنگ و يا مزه آب را تغيير دهد چنانچه تغيير آب چاه از بين برود پاك مي شود اگر چه بنا براحتياط مستحب بايد با آبي كه از چاه مي جوشد مخلوط گردد.

آب مضاف آبى است كه آن را از چيزى بگيرند، مثل آب هندوانه و گلاب؛ يا با چيزى مخلوط باشد، مثل آبى كه به قدرى با گِل و مانند آن مخلوط شود، كه ديگر به آن آب نگويند
آب مضاف چيز نجس را پاك نمي كند و وضو و غسل با آن باطل است.
آب مضاف هر قدر زياد باشد ــ البته نه به اندازه چاههاي نفت و مانند آن ــ اگر ذره اي نجاست به آن برسد نجس مي شود.اگر آب مضاف نجس طوري با آب كر يا جاري مخلوط شود كه ديگر بر آن آب مضاف نگويند پاك مي شود.

ّ باران تعریفش مشخصه.
هر گاه آب باران در جايي جمع شود اگر چه كمتر از كر باشد چنانچه هنگامي كه باران مي آيد چيز نجسي را در آن بشويند و آب بو يا رنگ و يا مزه نجاست نگيرد آن نجس پاك مي شود.
اگر بر چيز نجس كه عين نجاست در آن نيست يك مرتبه باران ببارد جايي كه باران به آن برسد پاك مي شود. ولي باريدن دو سه قطره فايده ندارد بلكه بايد طوري باشد كه بگويند: باران مي آيد و بنا بر احتياط مستحب باران مقداري باشد كه بر زمين سخت جاري شود.
اگر باران بر عين نجس ببارد و به جاي ديگر ترشح كند چنانچه عين نجاست همراه آن نباشد و بو يا رنگ و يا مزه نجاست نگرفته باشد پاك است. پس اگر باران بر خون ببارد و ترشح كند چنانچه ذره اي خون در آن باشد يا بو يا رنگ و يا مزه خون گرفته باشد نجس مي شود.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام و ادب
خوب دوست عزیز تعداد سوالاتتون زیاده و ای کاش مختصرتر و یا یکی یکی مطرح میکردید تا خیلی مشکل نباشه جواب دادن از این جهت که وقت میبره.
آب کُر، مقدار آبى است که اگر در ظرفى که درازا و پهنا و گودى آن هر یک سه وجب و نیم است بریزند، آن ظرف را پر کند. و وزن آن حدود سی‌صد و هفتاد و هفت و نیم کیلوگرم مى‌شود.1 و آبی که از تصفیه‌ی خانه‌ها توسط لوله کشی به منازل و سایر مکان‌ها جاری می‌شود، در تطهیر، حکم آب کُر را دارد.
اگر عين نجس مانند بول و خون به آب كر برسد، چنانچه به واسطه آن بويا رنگ و يا مزه آب تغيير كند آب نجس مى‏شود، و اگر تغيير نكند، نجس نمى ‏شود.
اگر بوى آب كر به واسطه غير نجاست تغيير كند، نجس نمى‏ شود.
پاک شدنش هم باید اب جریان پیدا کند و این خصوصیات زائل شود.

1. امام خمینى، توضیح المسائل (محشّى)، ج ‌1، ص 38، م 16، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ هشتم، 1424ق.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت