1. پریسا
  2. مشاوره و خانواده
  3. شنبه, 22 شهریور 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
با سلام و عرض ادب.
متن سوال من طولانیه اما از اینکه حوصله می کنید و با دقت درد دلم را می خونید ازتون واقعا ممنونم.
حدود 6، 7 ماه پیش بود که دو خواستگار همزمان به فاصله یک هفته برایم آمد. اولی پسر عمه ام و دومی همکارم. تا یک ماه با خودم کلنجار می رفتم که کدامشان را انتخاب کنم . در مورد پسر عمه ام اطلاعات کامل داشتم اما در مورد همکارم نه. فقط یکی دو جلسه صحبت کردیم. نه تحقیقی نه پرس و جویی. البته لازمه یک نکته را خدمتتان عرض کنم که من وسواس دارم و خودم فکر می کنم این قضیه که می خواهم خدمتتان عرض کنم بی ارتباط با وسواسم نباشد. خلاصه من مانده بودم با دو دلی و شک و تردید که کدامشان را انتخاب کنم؟ نکند با انتخاب یکی دیگری را که شاید بهتر باشد از دست بدهم. از طرفی همکارم بسیار پیگیر بود و می خواست هرچه زودتر از من جواب بگیرد. بعد از چند روز نه اینکه بگویم خیلی به این تصمیمم اطمینان داشتم نه ، اما حدودا 55-60 درصد نظرم به سمت پسرعمه ام رفت . آن هم فقط بخاطر اینکه شناخت بیشتری داشتیم و پدر و مادرم و یکی دو نفر دیگر گفتند فامیل بهتر است. غریبه را نمی شناسیم. اما باز با این حال جرأت اینکه تصمیم نه خودم را به همکارم بگویم مردد بودم. این بود که برای همکارم استخاره کردم تا ببینم جواب استخاره چه در می آید. خودم با تسبیح استخاره کردم و بد آمد. آب سردی بود که روی من ریخته شد. اضطراب شدیدی تمام وجودم را فرا گرفت. اضطرابی که به خاطر وسواسی که دارم قبلا هم احساسش کرده بودم. اینکه بطور قطعی با حرف خدا از ازدواج با همکارم منع شده بودم دیوونم می کرد. حالم خیلی بد بود. ته قلبم به همکارم بیشتر از پسرعمه ام علاقه داشتم و انتخابی هم که کرده بودم فقط از روی عقل بود که فامیله و از بچگی می شناسیمشو ...
خلاصه به هر سختی که بود همکارم رو رد کردم به این امید که با پسر عمه ام ازدواج خواهم کرد. اما مشکلاتی پیش آمد که این قرار ازدواج از طرف او به هم خورد و بعد از 3، 4 ماه -آن هم با پیگیری هایی که من کردم- گفت که ما به درد هم نمی خوریم. واقعا احساس شکست و پوچی می کنم. نمی دانم چکار کنم؟ تو رو بخدا راهنماییم کنید. از طرفی هر روز همکارم را سر کار می بینم. احساس میکنم هنوز به من فکر میکند. همانطور که من شب و روز به او فکر میکنم اما مشکل اصلی اینجاست که من استخاره کردم و جوابش بد آمده. البته تو این مدت اینقدر مطلب درباره استخاره خواندم که یه کم آرامش گرفتم. اینکه حتی اگر شرایط موضوع تغییر نکنه بعد از گذشت یه مدت می تونی صدقه بدی و بر خلاف استخاره عمل کنی. چه برسه برای من که در حقیقت چون پای پسرعمه ام وسط بود برای همکارم استخاره کردم و الان که حدودا 5 ماه از استخاره می گذره و موضوع پسر عمه ام بکلی منتفی شده ، فکر می کنم راحت می تونم به تصمیمم عمل کنم. تصمیمم اینه که به دوستم که در جریان مسائل من و مورد اعتمادمه بگم که باهاش از طرف خودش و نه از طرف من صحبت کنه و این قضیه از سر گرفته بشه. نظر شما چیه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.
راستی من قرص برای وسواسم هم استفاده می کنم. اما خواهشی که ازتون دارم اینه که تورو خدا نگید که اصلا شما شرایط ازدواج رو ندارید تا وقتی وسواس دارید. این حرف دیگه خیلی تکراریه . خوب من وسواسی هستم ولی حق زندگی دارم. می خوام ازدواج کنم. تشکیل خانواده بدم. خواهشاً منو راهنماییم کنید. می ترسم اگر جور بشه و با همکارم ازدواج هم بکنم به خاطر همین استخاره و فکر کردن راجع بهش که بد اومده بود و ... زندگی را به کام خودم و او تلخ کنم.
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
مسئله ازدواج یکی از مهمترین مسائلی است که در زندگی انسان رخ می‏دهد و شاید بتوان گفت ازدواج پایه و اساس خوشبختی انسان در زندگی است .بنابراین شایسته است برای انجام چنین امر مهمی با چشمی باز و مطالعه و دقت کافی اقدام به چنین امری بکنید و از هر گونه تصمیم‏گیری عجولانه و برخاسته از احساسات بدون پشتوانه فکری صحیح باید اجتناب کرد. بنابراین شرط لازم برای انجام یک ازدواج موفق شناخت لازم توأم با تحقیق می‏باشد.
استخاره به معناى طلب خیر است؛ یعنى انسان از خداوند بخواهد که او را به نیکى و خیر برساند. مردم ازاستخاره، عمل تفأل را مى‌فهمند و متأسفانه بسیارى از ایشان نمى‌دانند که استخاره چیست و در چه مواقعى مى بایست استخاره کرد! آیا اگر استخاره، خوب یا بد آمد، الزام‌آور است یا خیر؟ یعنى اگر کسى برخلاف استخاره عمل کرد، باید منتظر عواقب آن باشد یا آن که عواقبى در پى نخواهد داشت؟
خداوند انسان را عاقل آفرید که با کمک عقل بتواند از گمراهى و ظلمت نجات پیدا کند.
انسان عاقل مى بایست در هنگام تصمیم بر هر کارى ابتدا عقل خود را حاکم کرده و از آن نظر بخواهد، مثلاً براى ازدواج، عقل مى گوید: فردى را براى همسرى برگزین که داراى اصالت خانوادگى بوده و از اخلاق و ایمان برخوردار باشد.
فهم این موضوع همگانى است. کیست که نداند؟ استخاره همیشه بعد از استشاره و مشورت است. حال اگر عقل راه به جایى نبرد و هنوز زاویه‌هایى وجود دارد که ناشناخته مانده است، در این صورت براى اطمینان خاطر و نجات از سردرگمى، به شخص عالمى مراجعه کرده و از او مى خواهند که به قرآن تفأل زند تا با راهنمایى این کتاب آسمانى، از حیرت و اضطراب بیرون آید.
پس انسان ابتدا به عقل مراجعه می کند. عقل آن اندازه اهمیت دارد که در شرع یکى از منابع استنباط احکام به شمار آمده است و رابطه نزدیکى با شرع و دین دارد.
عامل دیگرى که همسو با عقل است، مشورت است که مى تواند تأثیر بسیارى در رفع اضطراب و شک بگذارد.
حضرت امام (ره) در پاسخ این سؤال که وقتى در عمل چیزى استخاره کردیم، بد آمد، آیا استخاره ملاک عمل است فرمود: استخاره از اصول اعتقادی نیست که اعتقاد به آن لازم باشد.(1)
همان طور که از فتواى فوق استفاده مى شود، عمل طبق استخاره واجب شرعی نیست. در ضمن باید دانست که زمان هاتفاوت دارد; یعنى یک زمان براى استخاره مناسب نیست و در زمان دیگر مناسب است و اگر مدتی از زمان استخاره اول بگذرد و شرایط تغییر کند یا انسان احتمال دهد که شرایط تغییر کرده و به این خاطر دوباره مردد شود، می تواند استخاره کند.

پی‌نوشت‌‌ها:
1. استفتاآت، ج 2، ص28، مسئله 74.
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
استاد صادق توضیحات خوبی فرمودند که تشکر میکنم.
شما ابتدا هم نباید استخاره میکردید و بهتر بود با تحقیق و مشورت پیش میرفتید.
الان هم استخاره قبلی هیچ ربطی به ازدواجتون با همکار نخواهد داشت و غیر مستقیم واسطه ای بفرستید که به همکارتون بگند مجدد برای خواستگاری از شما اقدام کنند.
یازم سوالی بود در خدمتم.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با تشکر فراوان از پاسخ خوب شما.
التماس دعا
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با تشکر فراوان از پاسخ خوب شما.
برای خوشبختی و عاقبت بخیری همه جوانها دعا کنید.
یاعلی
نظر
There are no comments made yet.
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت