1. مریم
  2. احکام و فلسفه آن
  3. یکشنبه, 05 مرداد 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
چند ساعت قبل اذان نیت وضو میشه به قصد طهارت اگر 2 سا عت قبل اذان وضو بگیرم ایا اشکال دارد و حتما باید به نیت طهارت وضو گرفت.وسوال بعدی اینکه تا چند دقیقه بعد از اذان میشه گفت نماز اول وقته.؟یکربع تا یکساعت یا کمتر.:)
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
بله اگر قبل از اذان نمازی، بخواهید وضو بگیرید باید به نیت طهارت باشد نه آن نماز مخصوص که در این صورت اشکال دارد.
برای گرفتن پاسخ پرسش دوم به این سوال و جواب عنایت داشته باشید:
نماز اول وقت یعنی چی؟ ایا مثلا یعنی همون لحظه یا 10 دقیقه اول یا نیم ساعت؟آیا وقت فضیلت همون اول وقت حساب میشه

آیت الله خامنه ای: منظور وقت فضیلت آن مى‌باشد.

آیت الله مکارم شیرازی: اول وقت یعنی از زمانی که اذان می گویند به مقداری که برای مستحبات و مقدمات نماز فرصت لازم است اما در مورد اوقات فضیلت بدانید مستحب است پنج نماز را در پنج وقت به جا آورد، یعنی هرکدام را در وقت فضیلت خود انجام دهد و تنها فاصله دادن به مقدار نافله یا تعقیبات کافی نیست، بلکه معیار همان وقت فضیلت است .

آیت الله وحید خراسانی: مستحبّ است انسان نماز را در اوّل وقت آن بخواند ، و راجع به آن خیلى سفارش شده است ، و هر چه به اوّل وقت نزدیک تر باشد بهتر است ، مگر آن که تأخیر آن از جهتى بهتر باشد ، مثل آن که صبر کند که نماز را به جماعت بخواند.

ـ مستحبّ است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند ، و نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادى خوانده شود بهتر است تا وقتى که وقت فضیلت فوت نشود ، و نیز جماعتى را که مختصر بخوانند از نماز فرادایى که آن را طول بدهند افضل است.

اگر چوب یا چیزی مانند آن را (که به آن شاخص می گویند) به صورت عمود در زمین هموار فرو برند وقت فضیلت نماز ظهر از زوال شمس (ظهر) شروع میشود تا زمانی که سایه پدید آمده به وسیله زوال به اندازه خود شاخص شود و وقت فضیلت نماز عصر از زوال شروع می شود تا زمانی که این سایه اندازه آن دو برابر شاخص شود . بنابراین چون شروع وقت فضیلت نماز ظهر و عصر از زوال است چنانچه بعد از نماز ظهر بلافاصله نماز عصر را بخوانید نماز عصر را در وقت فضیلت آن بجا آورده اید بلکه افضل آن است که نماز را در نزدیکترین زمان به اول وقت فضیلت بخوانند بنابر این جمع بین نماز ظهر و عصر افضل است. وقت فضیلت نماز مغرب از مغرب شروع می شود (مغرب بنابراحتیاط واجب زمانی است که سرخی طرف مشرق که بعد از غروب آفتاب پیدا می شود از بالای سر انسان بگذرد) و تا رفتن شفق یعنی قرمزی طرف مغرب ادامه دارد و فضیلت نماز عشا از رفتن شفق شروع می شود و تا یک سوم اول شب امتداد دارد که معمولا نماز عشا اگر بعد از مختصری تعقیب و خواندن نافله مغرب باشد در وقت فضیلت آن می باشد و وقت فضیلت نماز صبح از فجر صادق (یعنی زمانی که سفیده ای که از طرف مشرق رو به بالا حرکت کرده، پهن شود) شروع می شود تا زمانی که حمره مشرقیه ظاهر گردد یعنی قرمزی که از طرف مشرق هویدا می شود.

مستحبّ است انسان صبر کند که نماز را با جماعت بخواند ، و نماز جماعت از نماز اوّل وقت که فرادى خوانده شود بهتر است تا وقتى که وقت فضیلت فوت نشود ، و نیز جماعتى را که مختصر بخوانند از نماز فرادایى که آن را طول بدهند افضل است.
استغفار در دل در هنگام نماز اشکالی ندارد.
انسان مواظب باشد که به عجله و شتاب زدگى نماز نخواند ، و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خشوع و وقار باشد ، و متوجّه باشد که با چه کسى سخن مى گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگى خداوند عالم ناچیز ببیند.
و نیز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید و گناهانى را که مانع قبول شدن نماز است مانند حسد ، کبر ، غیبت ، خوردن حرام ، آشامیدن مسکرات ، ندادن خمس و زکاة و بلکه هر معصیتى را ترک کند.

و همچنین سزاوار است کارهایى را که ثواب نماز را کم مى کند به جا نیاورد ، مثلا در حال خواب آلودگى و خوددارى از بول به نماز نایستد و در موقع نماز به آسمان نگاه نکند ، و کارهایى را که ثواب نماز را زیاد مى کند به جا آورد ، مثلا انگشتر عقیق به دست کند و لباس پاکیزه بپوشد و شانه و مسواک کند و خود را خوشبو نماید.

آیت الله فاضل لنکرانی:اول وقت امر عرفی است و بعد از دخول وقت وشروع اذان اول وقت حساب می شود و بعد از اذان به مقداری که وضو بگیرد و شروع به نماز کند اول وقت است و هم چنین تا 20 دقیقه یا نیم ساعت مثلا عرفا اول وقت حساب می شود وهر مقداری که وقت اذان و اول داخل شدن وقت نماز نزدیک تر باشد فضیلتش بیشتر است.

آیت الله سیستانی:‌ وقت فضیلت ظهر از اول وقت است تا تقریبا سه ساعت ووقت فضیلت عصر از یک ونیم ساعت بعد از اذان ظهر شروع می شود تا تقریبا سه ساعت ووقت فضیلت مغرب از اول اذان است تا یک ساعت تقریبا واز همان وقت فضیلت نماز عشا است تا یک سوم شب.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. احکام و فلسفه آن
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت