1. عبادی
  2. تفسیر و علوم قرآنی
  3. پنج شنبه, 26 تیر 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
سلام
در آیه (اللَّهُ الَّذي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُن‏ )آیا مراد از زمین همین است که روی آن ایستاده ایم؟؟آنها هفت تا هستند ؟؟نام آنها چیست؟؟و کجاهستند؟؟مگر زیر کره زمین آسمان نیست ؟پس 7 زمین کجاست؟؟علم زمین شناسی تایید میکند؟؟؟
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام بر عبادی .
اعمال تان قبول باشد
اجازه دهید بحث را از این شروع نمایم :
درباره عوالم نظام هستی و گسترة جهان طبیعت و کرات گوناگون که در جهان و نظام کیهانی وجود دارد و مسایل مختلف مربوط به علم هیئت و فضاشناسی در کتاب گرانسنگ «اسلام و هیئت» تألیف مرحوم هبة‌الله شهرستانی به تفصیل بحث شده ،آیات و روایات در این باره فراوان طرح، تحلیل و بیان گردیده است.
در همان کتاب آمده: از حضرت صادق(ع) نقل شده :
«خداوند دوازده هزار عالم خلق کرده که هر یک بزرگ تر از هفت آسمان و زمین است و هیچ یک از آنها خبر از وجود عالم دیگری غیر از خود ندارند».
علامه شهرستانی در تبیین این حدیث می‌گوید: این روایت به صورت روشن با نظر علوم جدید و دیدگاه معاصرین هماهنگ است، زیرا امروزه ثابت شده که در نظام منظومه هزار عالم وجود دارد و هر کدام مشتمل بر آسمان‌ها و زمین‌های بزرگ تر از آسمان و زمین ما است.(1)
در همان کتاب از تفسیر قمی ذیل آیه «ربّ العالمین» نقل شده:
«خداوند سیصد و ده عالم در پشت کوه قاف و پشت هفت دریا خلق کرده که مردم آن عوالم به اندازه چشم بر هم زدن خدا را نافرمانی نکرده‌اند».
علامه در توضیح این حدیث می‌گوید: مراد از کوه قاف سایة زمین و هفت دریا کنایه از مجاری واقعه بین مدارات محیطه به زمین و سیارات است. مقصود از سیصد و ده عالم که در پشت کوه قاف و هفت دریا است ، نظامات شمس است که خارج از عالم ما و در فراسوی آسمان‌هاست.(2)
در روایتی آمده:
«فی البارحة سعد سبعون الف عالم و ولد فی کل عالم سبعون الفاً وللیلة یموت مثلهم؛ دیشب هفتار هزار عالم سعادتمند شد و در عالمی هفتاد هزار نفر متولد شد ،چنان که امشب هفتاد هزار نفر در هر عالمی می‌میرد».
در آموزه‌های اسلامی درباره گستره‌ای بی‌کران هستی و جهان خلقت نکته‌های زیبا، علمی و در خور تأمل بیان شده است. کره زمین در برابر آن همه کرات آسمانی و عوالم نامحدود ،کمتراز یک قطره در برابر اقیانوس بی‌کران است،:
«إنّ لله اثنى عشر الف عالم کلّ عالم منهم أکبر من سبع سماوات و سبع ارضین؛(3)
خداوند دوازده هزار عالم خالق کرده که هر عالم آن بزرگ تر از هفت آسمان و هفت زمین است».
کلمه سماء (آسمان) در لغت به معنای طرف بالا است و آن مفهوم جامعی است که مصداق‌های مختلفی دارد که در قرآن در معانی مختلف به کار رفته است، از جمله:
1- جهت بالا(4) در قسمت مجاور زمین؛
2- گاه به منطقه­ای دورتر از سطح زمین (محل ابرها) اطلاق شده است؛(5)
3- قشر متراکم هوای اطراف زمین؛(6)
4- کرات بالا.
مقصود از آسمان­های هفتگانه در قرآن، میان مفسران و دانشمندان اسلامی اختلاف نظر وجود دارد. بعضی معتقدند منظور "طبقات متراکم هوای اطراف زمین" است.
بعضی گویند منظور همان "سیارات هفتگانه" هستند.
آن چه صحیح­تر به نظر می‌رسد،‌این است که مقصود از هفت آسمان، هفت عالَم است. منتها از آیات قرآن استفاده می­شود که تمام کرات و ثوابت و سیاراتی را که ما می­بینیم، همه جزء آسمان اوّل است،‌و شش عالَم دیگر وجود دارد که از دسترس دید ما و ابزارهای علمی امروز بیرون است و مجموعاً‌هفت عالم را به عنوان هفت آسمان تشکیل می­دهند. شاهد این سخن آن است که قرآن می­گوید: "ما آسمان پایین را با چراغ­های ستارگان زینت دادیم".(7) در جای دیگر می­فرماید: "ما آسمان پایین را با کواکب و ستارگان زینت بخشیدیم".(8)
از این آیات به خوبی استفاده می­شود که همة‌آن چه می­بینیم و جهان ستارگان را تشکیل می­دهد، جزء آسمان اوّل است و در ماورای آن، شش آسمان دیگر وجود دارد که در حال حاضر اطلاع دقیقی از جزئیات آن نداریم.
این که گفتیم شش آسمان دیگر امروز برای ما مجهول است،‌ممکن است علوم بشری, روزی از روی آن در آینده پرده بردارد، به این دلیل است که علوم ناقص بشر به هر نسبت که پیش می‌رود، از عجایب آفرینش، تازه­هایی را به دست می‌آورد.
آن چه رصد خانه­های بزرگ کشف کرده­اند، فاصله­ای به اندازة هزار میلیون (یک میلیارد) سال نوری می‌باشد، و خود معترفند که تازه این آغاز جهان است،‌نه پایان آن. پس چه مانع دارد که در آینده با پیشرفت علم هیئت، آسمان­ها و کهکشان­ها و عوالم دیگری کشف گردد؟!
علم هیئت در زمان حاضر با ابزارها و تلسکوپ­های جدید، معترف است که ابزارهای کنونی به مرحله­ای رسیده که بعد از آن را در نمی­­یابد و آن عالَمی دیگر غیر از آسمان است.
بهتر است که این سخن را از زبان پژوهشگران یکی از رصدخانه‌های بزرگ جهان بشنویم.
دانشمندی از رصد خانه "پالومار" عظمت جهان بالا را چنین توصیف می‌کند:‌
"تا وقتی که دوربین رصدخانه "پالومار" را نساخته بودند، وسعت دنیایی که به نظر ما می‌رسد، بیش از پانصد سال نوری نبود،‌ولی این دوربین وسعت دنیای ما را به هزار میلیون سال نوری رساند، و در نتیجه میلیون­ها کهکشان جدید کشف شد که بعضی از آنها هزار میلیون سال نوری با ما فاصله دارند، ولی بعد از فاصله هزار میلیون سال نوری، فضایی عظیم، مهیب و تاریک به چشم می­خورد که هیچ چیز در آن دیده نمی­شود، یعنی روشنایی از آن جا عبور نمی­کند تا صفحه عکاسی دوربین رصدخانه را متأثر کند، ولی بدون تردید در آن فضای مهیب و تاریک صدها میلیون کهکشان وجود دارد که دنیایی که در سمت ما است،‌با جاذبة آن کهکشان نگهداری می‌شود. تمام این دنیای عظیمی که به نظر می­رسید و دارای صدها هزار میلیون کهکشان است، جز دره­ای کوچک و بی مقدار از یک دنیای عظیم تر نیست و هنوز اطمینان نداریم که در فراسوی آن دنیای دوم دنیای دیگری نباشد".(9)
و اما در مورد هفت زمین تنها آیه‌ای که به این موضوع اشاره کرده، آیه مورد سؤال است، همان طور که دربارة آسمان‌های هفتگانه گفته شد به طور دقیق معلوم نیست که منظور از زمین‌های هفتگانه چیست؟ ممکن است اشاره به طبقات مختلف کرة زمین باشد، زیرا در علم جدید ثابت شده که زمین از قشرهای گوناگونی تشکیل یافته و یا ممکن است اقلیم‌های هفتگانه زمین منظور باشد، زیرا در گذشته و امروز کرة زمین را به هفت منطقه تقسیم می‌کردند که عبارت بودند: دو منطقة منجمد شمالی و جنوبی و دو منطقة معتدله و دو منطقة گرم و یک منطقة استوایی؛ نیز ممکن است عدد هفت که از کلمة (مثلهنَّ) استفاده می‌شود، برای «تکثیر» و اشاره به زمین‌های متعددی باشد که در جهان هستی وجود دارد تا جایی که بعضی از دانشمندان فلکی می‌گویند: کراتی که مشابه کرة زمین برگرد ستارگان همانند خورشید در این جهان بزرگ گردش می‌کند، حداقل سیصد ملیون کره است.(10)
به هر حال با اطلاعات و آگاهی کمی که از ورای منظومة شمسی داریم، به دست آوردن عدد در این زمینه کار مشکلی است، بنابر این همچنان باید در انتظار کشف علوم در
پی‌نوشت‌ها:
1. اسلام و هیئت، ص 445، انتشارات وفا، تهران، بی‌تا.
2. همان، ص 442.
3. همان، ص 445.
4. ابراهیم( 14) آیه24.
5. ق (50 ) آیه9.
6. انبیا ( 21) آیه32.
7.. فصلت (41) آیه12.
8. صافات (37) آیه6.
9. تفسیر نمونه،‌ج 1، ص 168،‌به نقل از مجلة "فضا" شماره 56 (فروردین 1351). برای توضیح بیشتر ر.ک: تفسیر نمونه، ج 1، ص 117 و تفاسیر دیگر.
10. تفسیر نمونه، ج 24، ص 261، با اختصار.
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
سلام
شما دربیان خود برای هفتگانه بودن زمین سه احتمال نقل کردید نفرمودید کدام درست است؟ و مستند به تحقیقات امروز زمین شناسان نکردید که ببینیم آیا کدامیک از این احتمالات را علم روز تایید میکندکه این آیه بشود اعجاز علمی قرآن و به عالم بگوییم قرآن ما هفت طبقه بودن زمین را که امروزه کشف شده 1400سال قبل بیان کرده است؟؟
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
باسلام بر جناب عبادی که چند روزی غیبت داشت .
وبا کوله باری از سوال از حضور مجدد شان در سایت مارا خوش وقت نمود .
اولا قرار نیست که فرضیه های علمی معاصر به عنوان نظر نهایی فهم آموزه های وحیانی در باره نظام خلقت تلقی شود .
وگفته شود که این دقیقا همان چیزی است که قران گفته است .
چون ممکن است پس از تحولات علمی در دانش بشر برخی از این داده های علمی وتجربی دوباره باطل وکشف جدید رخ دهد .
ثانیا _ قرار نیست ما منتظر علم باشیم وبه قول شما علم زمین شناسی امروز مهر تایید بر آموزه های وحیانی بزند وآن گاه ما به عظمت علمی قران باور نمایم .
ثالثا _ اعجاز عملی قران تنها محدود به همسوی وهمسانی کشف های فعلی بشر نیست .
چه بسیا بشر کشف جدید تر داشته باشد آن وقت چه ؟؟؟
آیا شما از اعجاز علمی قران این را می فهمید که علم تجربی بشر امروز بر آن مهر صحت بزند ؟؟؟
ممکن است در پی رشد عقلی بشر درک عمیق تر نسبت به همان آیه قران رخ دهد .
مگر شما باور ندارید که در زمان ظهور مبیین ومفسر قران بشر بدرک عمیق تر از آموزه های وحیانی دست می یابد .؟؟//
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام
پس با بیان این سه مقدمه به این نتیجه میرسیم که قرآن اعجاز علمی ندارد و در مورد مسائل علمی ساکت است چوندر هر بحث علمی بخواهیم به قرآن استناد کنیم شبهات شما مطرح میشود

قرآن در این مورد مجمل است و ما به قطع برای اثبات مسائل علمی به آن نمی توانیم تمسک کنیم
قرآن فرمود آسمان هفت تاست بدون اینکه بدانیم چیه می پذیریم زمین هفت طبقه است می پذیریم
و از قرآن ،مسائل علمى مثل، اشاره به زوجيّت، عمل لقاح بادها، موزون بودن هر شى، گهواره بوده زمين، دحو الارض، رشد جنين، آب اصل حيات، حركت فلكها و ... استفاده نمی شودودر این موارد ساکت و مجمل است چون به قول شما(چه بسیا بشر کشف جدید تر داشته باشد آن وقت چه ؟؟؟ممکن است در پی رشد عقلی بشر درک عمیق تر نسبت به همان آیه قران رخ دهد .)؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و مواردی که به عنوان اعجاز علمی برای قرآن بیان شده مثل
1- حركت زمين.
2- حركت منظم ماه و خورشيد.
3- قانون زوجيت و فراگيرى آن.
4- نقش كوهها در اعتدال زمين.
5- كمبود اكسيژن در فراسوى زمين.
6- امكان پرواز به فراسوى زمين.
7- علمى بودن تحريمها و تحليلها.
8- مسأله تلقيح.
9- وجود حيات در كرات ديگر.
10- مسأله جاذبه.
11- سقف بودن آسمان.
12- خبر از ادوار جنين.
13- خاموشى خورشيد.
14- نور خواندن ماه و چراغ ناميدن خورشيد، اشاره به مستقل نبودن نور ماه است.
بی اعتبار می شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
و ما در مورد این که زمین هفتگانه چیست علم نداریم و به عالم نمیتوانیم بگوییم قرآن ما هفت طبقه بودن زمین را که مثلا امروزه کشف شده 1400سال قبل قرآن ما بیان کرده است؟؟
نظر
There are no comments made yet.
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت