در روایات آمده که مردگان گاهی به خانواده و بازماندگانش سر میزنند .امام صادق(ع) فرمود:
أنّ المؤمن لیزور أهله فیرى ما یحبّ و یستر عنه ما یکره و أنّ الکافر لیزور أهله فیرى ما یکره و یستر عنه ما یحبّ، قال: و منهم من یزور کلّ جمعةٍ و منهم من یزور على قدر عمله؛(1)
مؤمن خانواده خود را میبیند. آنچه را که موجب محبت اوست میبیند، لیکن چیزهایی که موجب ناخشنودی او میگردد، از نظر او پوشیده میشود. کافر نیز اهل خود را میبیند . آنچه موجب ناراحتی اوست، مشاهده میکند، لیکن چیزهایی که موجب محبت اوست، از نظرش پوشیده میگردد.
بعضی از مؤمنان در هر هفته یک بار در روز جمعه به ملاقات اهل خود میرسند . بعضی دیگر بر حسب مقدار عمل خود میتوانند آنان را ملاقات کنند.
مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله» (2) را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند . در روایات آمده است که اموات، اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند . هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد ،اجازه این کار را پیدا میکند.
بعضی از اموات هر روز ، بعضی دیگر هر هفته و برخی هر سال و بعضی هر چند سال یکبار. حداقل اجازهای که مؤمنان دارند، هر جمعه است که میتوانند به دیدار آشنایان خود در دنیا بیایند. مؤمنان وقتی به دیدار اقوام خود میآیند، اگر آن ها را مشغول اعمال صالح ببینند ، خوشحال شده و خدا را شکر میکنند. کافران وقتی به دیدار اقوام خود میآیند و آن ها را مشغول انجام اعمال صالح میبینند، حسرت میخورند.
همچنين در حدیثی که در کتاب جامع الاخبار آمده، (3) بیان شده که اموات مومنان در شب جمعه به كنار خانه هاي خود مي آيند. با التماس و تضرع از خویشاوندان انتظار دارند کار خیری و صدقهای برای آن ها انجام داده شود .
ميزان ملاقات و سر زدن اموات به خانواده هاي شان بسته به ميزان آزادي عملي است كه در برزخ براي ايشان در نظر گرفته مي شود كه اين امر هم تابع اعمال و رفتارهاي آنان در دنياست .
از امام کاظم علیه السلام روایت شده که روح اموات به بازماندگان سر میزند. اگر از آنان کردار خوب و عمل صالح ببینند، خوشحال میشوند و از آنان راضی میگردند . (4)
اسحاق بن عمار میگوید: از امام موسی بن جعفر (علیهما السلام ) پرسیدم:
آیا میّت از خانوادهاش دیدار میکند؟ فرمود: بله .(5)
از مجموع روايات به دست مي آيد كه اموات از احوالات زندگان و برخي امور دنيا به نحوي خبردار مي شوند، ولي اين امر كليت نداشته و به طور مطلق نيست .
پینوشت ها:
1. محمد باقر مجلسی ، بحار الانوار،دار الاحیا التراث العربی، بیروت، 1403ق ج 6، ص 256، باب 8، احوال البرزخ و القبر و عذابه.
2. شيخ محمد بن یعقوب كليني ، فروع کافی، دارالکتب الاسلامیه، تهران 1388ق. ج3 ، ص 230 ،
3. تاج الدين شعيرى ، جامع الاخبار ، انتشارات رضى ، قم ، 1405 ق .ص169،
4. بحار الانوار، ج 6، ص 257 .
5. همان ،ج 58 ،ص 52.
سلام
سوال پا برجاست
اینکه گفته میشود پنجشنبه ها ارواح مومنین آزاد است سندی دارد؟؟؟؟
روایاتی که نقل کردید همه روز جمعه را بیان میکنند نه پنجشنبه!!!!!!
روایتی که از جامع الخبار نقل کردید شب جمعه نیست روز جمعه را فرموده است لطفا تصحیح فرمایید
إِنَّ أَرْوَاحَ الْمُؤْمِنِينَ تَأْتِي كُلَّ جُمُعَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا......
سلام
1-
عین عبارت معاد شناسی را لطف کن بنویس
2-
این کتاب جزء منابع روایی است یا جوامع یا هیچ کدام؟؟؟؟؟؟؟؟
3-
آنچه که در آن کتاب یافتیم نقل روایتی بی سند از طریق یکی از علماء است به نظرتان این برای حجیت روایت کافی است؟؟