سلام.
حضرت علی ع گفته که است که زن عقرب است و ما باید این حدیث و بذاریم کنار یه حدیث دیگه از پیامبر ص که گفتند شهوت مرد همچون مار است(فکر کنم این باشه دقیقا نمیدونم)
پس حضرت علی ع گفته زن عقرب است و پیامبر ص گفته شهوت مردها مثل مار است
تنها چیزی که میتونه مارو از پا در بیاره عقربه
پس زن میتونه شهوت مرد و خاموش کنه.
اللهم عجل لولیک الفرج
باسلام وتشکر از شما .
در ابتدا باید اشاره شود که بسیاری از روایات گر چه در نگاه اول تحقیر کننده زن هستند، ولی توجیه صحیح و معقول دارند.مثلا همین روایت که فرمود :
المراه عقرب حلوه اللسبه ؛(1) زن مانند عقرب انسان را می گزد اما گزیدنش شیرین است.
در این روایت که زن مانند عقرب انسان را می گزد. اما گزیدنش شیرین است حداقل می توان سه توجیه کرد:
1- این نوع سخن در واقع ضرب المثلی است که برای رساندن مفهوم خاصی در ملت ها پدید آمدند و پیام خاصی را در شرایط حاکم بر همان ملت و همان فرهنگ به همراه دارند و اگر در ترجمه ضرب المثل ها اصل پیام رسانی رعایت گردد بسیاری از اعتراضات مطرح نخواهد شد.(2) لذا منظور این نیست که زن عقرب است. بلکه ویژگی شیرین بودن نیشش هدف است
2- با توجه به وضعیت عموم زنان است که معمولا تربیت شده نیستند( مانند عموم مردان که تربیت نشده اند) و با زبان و عمل، مرد را می گزند و آزار می دهند، ولی با توجه به لذت زناشویی، گزیدن ها هم شیرین و قابل تحمل می گردد.
3- شاید ناظر به سختی های ازدواج است که انسان با ازدواج باید آن گرفتاری ها را به دوش بکشد . مانند عقرب زده باید درد و رنج زندگی و تامین هزینه زن و زندگی را تحمل کند، ولی با توجه به عمل صالح بودن ازدواج و این که مورد رضای خداست، شیرین می شود.
پی نوشت :
1. سید رضی، نهج البلاغه، ترجمه دشتی، موسسه انتشارات مشهور ، چاپخانه قلم، نوبت نهم، سال 1380ش، ص636.
2.سید رضی، نهج البلاغه، ترجمه دشتی، موسسه انتشارات مشهور ، چاپخانه قلم، نوبت نهم، سال 1380ش، ص 17
سلام
1-
این ادعا را ثابت کن
ضرب المثل ملت زمان علی ع بوده و شرایط حاکم بر همان ملت و همان فرهنگ بوده
2-
شیرین بودن نیش مراد است
این یعنی چه؟؟؟
3-
گفتید زنان مثل مردان عموما تربیت نشده اند اگر چنین است پس چرا فرمود زن چنین است نفرمود مرد هم چنین است (یعنی هردو عقربند این یعنی چه؟؟؟)
4-
فرمود زن عقرب است نیش دارد نفرمود ازدواج چنین است (مراه نه زوجه)