سلام و احترام
بله دوست عزیز روایت هایی در این زمینه وجود دارد مثل:
1- از امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ روايت شده است كه: بعد از گذشت نوزده سال از قيام امام عصر ـ عج الله تعالي فرجه الشريف ـ امام حسين ـ عليه السلام ـ بيرون خواهد آمد و به خونخواهي و انتقام خون خود و اصحابش مي پردازد و دشمنانش را مي كشد و اسير مي كند تا اينكه حضرت امير مؤمنان ـ عليه السلام ـ بيرون خواهد آمد.(1)
2- اولين كسي كه رجعت مي نمايد امام حسين است.(2)
3- در حديثي كه معروف به حديث مفضل مي باشد بعد از بيان اموري كه امام عصر در تثبيت حكومتش انجام مي دهند مي فرمايد: پس حضرت امام حسين با يارانش و دوازده هزار صديق ظاهر مي شوند و رجعتي از اين خوشتر نباشد، آنگاه صديق اكبر امير المؤمنين بيرون مي آيد سپس بيرون مي آيد سيد اكبر محمد رسول اللَّه ـ صلي اله عليه و آله و سلم ـ با هر كه به اديان آورده از مهاجرو انصار و هر كه در جنگهاي ايشان به شهادت رسيده اند و....(3)
4- درباره حكومت حضرت علي ـ عليه السلام ـ در روايتي چنين آمده است كه همه انبياء و مؤمنين در حكومت او رجعت مي كنند و پيامبر اكرم ـ صلي اله عليه و آله و سلم ـ پرچم حكومت را به دست حضرت علي ـ عليه السلام ـ مي دهد و همه انبياء و مؤمنين و خلايق تحت امر او در مي آيند و او امير همه مي شود.(4)
رسول خدا(ص) کلامی به این مضمون فرمودند: به آن خدایی که جانم به دست اوست، شما مسلمانان با هر سنتی که در امت های گذشته جریان داشته رو به رو خواهيد شد و آن چه در آن امتها جریان یافته مو به مو در این امت جریان خواهد یافت به طوری که نه شما از آن سنتها منحرف می شوید و نه آن سنتها که در بنیاسرائیل بود شما را نادیده میگیرد.(5)این روایت دلالت میکند که آنچه در امتهای گذشته رخ داده در این امت نیز رخ خواهد داد و یکی از آن وقایع مساله رجعت و زنده شدن مردگانی است که اتفاق افتاده و باید در این امت نیز اتفاق بیفتد.
در برخی روایات بطور مشخص نام افرادي كه رجعت ميكنند ذکر شده است، از پیامبران، حضرت اسماعیل بن حزقیل و دانیال و یوشع و عیسی و خضر و حضرت رسول اکرم(ص) و نیز ائمه اطهار(ع) و جمعی از اصحاب چون سلمان، مقداد، جابربن عبدالله انصاری، مالکاشتر، مفضل بن عمر و حمران بن اعين و ميسر بن عبدالعزیز و نیز اصحاب کهف و .... ذکر شده اند.(6) امام صادق(ع) می فرماید: نخستین کسی که زمین برای او شکافته می شود و روی زمین باز میگردد، حسین بن علی(ع) است و به قدری حکومت می کند که از کثرت سن ابروهایش روی دیدگانش میریزد.(7)
1 . مجلسي، بحار (ط بيروت، چاپ سوم، 1403 ه ق) ج3، ص104-103.
2 . مجلسي، بحار (ط بيروت، چاپ سوم، 1403 ه ق) ج53، ص64.
3 . مجلسي، حق اليقين (انتشارات رشيدي، چاپ دوم، 1363) ص668.
4 . مجلسي، بحار (ط بيروت، چاپ سوم، 1403 ه ق) ج53، ص70.
5. صدوق، محمد بن علي بن الحسين؛ پیشین ، انتشارات جهان، 1378 هـ ق، ج 2 ،ص 200
عياشى، محمد بن مسعود ؛ پیشین، تهران، چاپخانه علميه، 1380 هـ ق، ج 1، ص 303 و قمى، على بن ابراهيم بن هاشم؛ پیشین، قم ، مؤسسه دارالكتاب، 1404 هـ ق، ج 2،ص 413
6 . مجلسي ، محمد باقر؛ پیشین ، بيروت ،موسسة الوفا ،1404 هـ ق ، ج 53،ص 61 و 105و108
7 . همان ،ص 39 و44
ممنون از پاسخگوییتون.
بعضى گفته اند: رجعت با یکی از آیات سازگار نيست، زيرا طبق اين آيه مشركان تقاضاى بازگـشت به جهان مى كنند تا شاید عمل صالح انجام دهند اما به آنها پاسخ منفى داده مى شود و گفته مى شود: هرگز این مطلبی است که خودتان می گویید.مومنون ، آيه 99 و 100
خواهش میکنم.
پـاسخ آن با توجه به اينكه اين آيه از لسان عموم مشرکین است در حالی که رجعت مخصوص افراد خاص است روشن مىگردد.
ثانیا: این آیه زبان حال مشرکین و کفار در هنگام مرگ است؛ در حالی که رجعت پس از مرگ و به فرمان خداوند است نه در حال احتضار و به درخواست مشركين.