1. امیر کیانی
  2. اعتقادات و کلام
  3. سه شنبه, 28 آبان 1392
  4.  مشترک ایمیل شوید
2- شبهه ای دیگر در مورد دسته های زنجیر زنی است شبهه افکنان میگویند اینکار (یعنی زنجیر زنی و سینه زنی) هم به سلامت خود فرد آسیب میزند و هم اینکه دسته های عزاداری که در خیابان راه می افتند راه را بر مردم اتومبیل ها میبندند و هم به خود آسیب میزنند (باا زنجیر زنی و سینه زنی ) و هم با راه افتادن دسته ها راه مردم و اتومبیل ها بسته میشود و مردم آزاری است و سینه زدن و زنجیر زدن به سلامت فرد آسیب میزند جواب این شبهات چیست ؟ لطفا مستدل و منطقی جواب بدهید تا بتوانیم به شبههه افکنان جواب دهیم و این شبهات در ذهن ما بر طرف شود .
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
با سلام و ادب
در ابتدا عرض کنم سینه زدن و زنجیر زدن هیچ ضرر مورد توجهی را ایجاد نمی کند.مرحوم آيه الله فاضل لنكراني در اين باره فرمود: سینه زدن و زنجیر زدن برای عزاداری گرچه جای آن سرخ شود، اشکالی ندارد . از ثواب بالایی برخوردار است، مشروط بر آن که موجب ضرر مهم و اضرار بر نفس نباشد. اما اگر به حدی که باعث ضرر عمده ای بر بدن باشد (مثلاً خون جاری شود) جایز نیست.
آیت اللّه فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج 1، ص 619،سوال 2161.
به طور کلی در مورد عزاداری سیدالشهدا سلام الله علیه از نظر شرعي اگر ضرر به بدن مهلك نباشد اشكال ندارد و اگر جنبه تعظيم شعاير داشته باشد ترجيح پيدا مي كند.اما اگر ضرر مهلك داشته باشد و يا موجب وهن و توهين به مسلمانان و يا اسلام گردد. جايز نيست.
توضیح بیشتر مساله رادرضمن بیان امورپی می گیریم:
الف) گريبان چاک زدن و لطمه زدن در صورتي که باعث جنايت بر بدن نباشد و موجب وهن اسلام و احکام اسلام نگردددر عزاداري امام حسين عليه السلام جايز است.
ب)قبل از هر چيز کل روايت را از کتاب شريف وسائل الشيعه نقل مي کنيم و در مرحله بعد به علت حرمت لطمه زدن به بدن در عزاداري مي پردازيم.
مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ دَاوُدَ الْقُمِّيِّ فِي نَوَادِرِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ أَخِيهِ جَعْفَرِ بْنِ عِيسَى عَنْ خَالِدِ بْنِ سَدِيرٍ أَخِي حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ شَقَّ ثَوْبَهُ عَلَى أَبِيهِ أَوْ عَلَى أُمِّهِ أَوْ عَلَى أَخِيهِ أَوْ عَلَى قَرِيبٍ لَهُ فَقَالَ لَا بَأْسَ بِشَقِّ الْجُيُوبِ قَدْ شَقَّ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ عَلَى أَخِيهِ هَارُونَ وَ لَا يَشُقَّ الْوَالِدُ عَلَى وَلَدِهِ وَ لَا زَوْجٌ عَلَى امْرَأَتِهِ وَ تَشُقُّ الْمَرْأَةُ عَلَى زَوْجِهَا وَ إِذَا شَقَّ زَوْجٌ عَلَى امْرَأَتِهِ أَوْ وَالِدٌ عَلَى وَلَدِهِ فَكَفَّارَتُهُ حِنْثُ يَمِينٍ وَ لَا صَلَاةَ لَهُمَا حَتَّى يُكَفِّرَا أَوْ يَتُوبَا مِنْ ذَلِكَ فَإِذَا خَدَشَتِ الْمَرْأَةُ وَجْهَهَا أَوْ جَزَّتْ شَعْرَهَا أَوْ نَتَفَتْهُ فَفِي جَزِّ الشَّعْرِ عِتْقُ رَقَبَةٍ أَوْ صِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ أَوْ إِطْعَامُ سِتِّينَ مِسْكِيناً وَ فِي الْخَدْشِ إِذَا دَمِيَتْ وَ فِي النَّتْفِ كَفَّارَةُ حِنْثِ يَمِينٍ وَ لَا شَيْ‏ءَ فِي اللَّطْمِ عَلَى الْخُدُودِ سِوَى الِاسْتِغْفَارِ وَ التَّوْبَةِ وَ لَقَدْ شَقَقْنَ الْجُيُوبَ وَ لَطَمْنَ الْخُدُودَ الْفَاطِمِيَّاتُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ عَلَى مِثْلِهِ تُلْطَمُ الْخُدُودُ وَ تُشَقُّ الْجُيُوبُ ؛ وسائل‏الشيعة ج : 22 ص : 403 روايت ِ 28894
در روايت مذکور حکم چند عمل در عزاداري بيان مي شود :
1)عدم حرمت دريدن جامه در عزا (الا در مورد پدر براي فرزند و شوهر براي همسر که عنوان شده است که دريدن جامه پدر براي فرزند و شوهر براي همسر ) که مستوجب کفاره است و بايد توبه کنند
2)لطمه زدن مطلقا در عزاداري حرام است و مستوجب کفاره و توبه و استغفار است.
3) لطمه زدن و دريدن جامه توسط زنان فاطميه در مورد حسين بن علي عليه السلام بلا اشکال است.
از اين روايت چيزي در مورد جواز لطمه زدن براي غير زنان فاطميات و آنهم صرفا در عزاداري امام حسين عليه السلام قابل برداشت نيست .ضمن آنکه نفس لطمه زدن امري قبيح و حرام است.
ج) در مورد خصوص قمه زني يا زنجير تيغ دار زدن:
با اين وجود و با توجه به ادله و روايات مفصل ديگر غير از انچه که پرسشگر محترم عنوان نمودند فقها و مراجع تقليد در مورد لطمه زدن به بدن در مورد عزاداري امام حسين از دو جهت بحث نموده اند:
1) حکم اولي:لطمه زدن در عزاداري امام حسين عليه السلام اگر موجب صدمه معتنا به نشود في حد نفسه جايز است .
2) حکم ثانوي: هرکار مباح يا حتي مستحبي که موجب وهن و توهين به اسلام و احکام اسلامي و جامعه مسلمين شود حرام است و در مورد قمه زدن و يا استفاده از زنجير تيغ دار حکم مشهور مراجع و فقهايي که متعرض اين بخش بوده اند همين است.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
در مورد مزاحمت های دسته های عزاداری ها به ماشین ها و راه مردم هم عرض کنم که اولا تعداد محدودی از خیابان های شهر فقط ممکن است دسته در آنجا باشد و آن هم روز های محدودی یعنی یک یا دو و نهایت ده روز در محرم باشد.
ثانیا این موضوع نمی تواند اصل کار که دارای ارزش زیاد می باشد را تحت تاثیر خود قرار دهد.
ثالثا در این موارد باید نیروی انتظامی و هیئت ها هماهنگ باشند و قسمتی از حاشیه جاده رفت و آمد کنند تا باعث مزاحمت نشوند.
رابعا می توانند ماشین ها رو هدایت کنند از خیابان ها اطراف رفت و آمد کنند که شاید چند دقیقه وقت گرفته شود.
لذا این اشکال قابل قبول نیست و به راحتی قابل حل است.
موفق باشید.
اللهم عجل لولیک الفرج
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت