سلام
آزادی عقیده با حکم ارتداد چطور جمع می شود؟؟کسی رسید به این که دین مسیح مثلا حق است چرا نباید به همه بگوید چرا نمی تواند تبلیغ و تبیین حقی که به آن رسیده بکند؟؟
باسلام وتشکر از شما . در این باره به دو نکته باید اشاره شود :
الف_مرتد از نظر اسلام کسی است که به مبارزه با عقیده و ایمان و باور مردم در جامعه روی آورده ، به این جهت یک مجرم اجتماعی شناخته میشود، نه مجرم اعتقادی. زیرا اعتقاد، جرم نیست . این که آیا در باور خود صداقت دارد یا نه و از روی تحقیق از دین خارج شده، یا از روی هوا و هوس و با انگیزههای دیگر، تنها خداوند میداند و در قیامت به حکم عقل و انصاف خودش هم با او احتجاج می شود، اما قصد تخریب و ایجاد تزلزل در باور انسانها در جامعه اسلامی، امری است مربوط به جنبه اجتماعی و مصلحت عمومی جامعه که طبعا حکومت دینی با آن برخورد خواهد کرد.
در واقع حکم ارتداد، یک حکم اجتماعی و سیاسی است، هم چنین آنچه در روایات در مورد حکم ارتداد بیان شده، در زمانی است که انکار دین اسلام جاحدانه باشد، یعنی شخصی به رغم درک حقانیت دین اسلام ،به جهت انگیزههای نادرست از دین اسلام خارج شده ، در مقابل آن موضعگیری نماید . برای تخریب عقیده توده جامعه تلاش نماید . این رفتار می تواند عامل بی ثباتی در روابط جامعه که بر اساس باورهای دینی شکل گرفته گردد . در توده جامعه که امکان درک کامل و برهانی حقایق را ندارند، اثرات مخربی به جای بگذارد .
در واقع در جامعه ای که براساس اعتقادات و باورهای دینی، قوانین، رفتارهای اجتماعی و فردی، امیال و آرزوهای انسانها و ارزشهای اخلاقی شان شکل گرفته که هر یک از این موارد کارکردهای بسیاری در زندگی فردی و اجتماعی دارد،هیچ کس حق ندارد در برابر دین و اعتقادات عمومی موضعگیری نموده و درصدد تخریب آن ها باشد، زیرا این امرآثار نامطلوبی در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد خواهد کرد . باعث تزلزل ارکان اجتماعی خواهد شد .
ب_ اسلام دین برتر و کاملترین دین میباشد، از این رو لازم است که از آن تبلیغ شود تا انسان ها از میان ادیان متعدد بهترین و کامل ترین دین را انتخاب نمایند. عقل نیز حکم میکند دین برتر که سعادت دنیا و آخرت انسان ها را تامین کند معرفی شود تا از اصول و آموزههای آن پیروی کنند. بر همین اساس بود که در هنگام ظهور اسلام رسول خدا (ص) مامور شد اسلام را معرفی نمایند اما انسان ها در پذیرش و عدم پذیرش آن آزاد می باشند. امروزه نیز بایسته است اسلام معرفی شود، اما این امر معنایش آن نیست که پیروان ادیان الهی مجبور به پذیرش اسلام باشند.
در خصوص عدم اجازه تبلیغ از دین مسیح در اماکن مذهبی مسلمانان باید گفت: اولا اسلام با تبلیغ دین مسیح مخالف نیست. از این رو اسلام همه پیروان ادیان الهی را به گفتگو و بحث آزاد فرا خوانده است: «قُلْ یا أَهْلَ الْکِتابِ تَعالَوْا إِلى کَلِمَةٍ سَواءٍ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَ لا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئاً وَ لا یَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ » (1) از سوی دیگر از همگان پیروان ادیان الهی خواسته است که آموزههای دینی خود را عرضه نمایید تا انسان ها در مقایسه بین آن ها بهترین و برترین را انتخاب کنند: «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه» (2)
ثانیا در جمهوری اسلامی ایران اقلیتهای مذهبی در انجام مراسم عبادی و مذهبی خود آزاد هستند.البته این کشورطبق مقررات خود اجازه تبلیغ از ادیان اقلیتهای مذهبی را در رسانه ها و مطبوعات نمیدهد. در برخی کشورهای دیگر نیز این گونه است که اقلیتهای مذهبی حق تبلیغ از دین خود را ندارند. افزون بر آن - متاسفانه-برخی از تبلیغ دین مسیحیت سوء استفاده مینمایند . به بهانه تبلیغ از آن در صدد ضربه زدن به حکومت دینی و اسلام هستند. چنان که امروزه یکی از انگیزههای تبلیغ از دین مسیح - در سطح ایران و جهان- زیر سوال بردن اسلام و حکومت اسلامی است. طبیعی است اگر تبلیغ از دین تبدیل به مسایل سیاسی گردد، هیچ کشوری اجازه تبلیغ از آن دین را نمی دهد. مهم تر از همه این که امروزه در سطح بسیار کلان و گسترده از دین مسیح تبلیغ میشود. در این جا نظر شما را به گزارش تبلیغات از دین مسیح در ایران جلب مینمایم که حاکی از تبلیغ هدفمند این دین در ایران است:
درسال های اخیر کشورهای اسلامی پذیرای موج وسیع و پردامن هائی از تبلیغات مسحیت بودهاند که در این میان، ایران بیش ترین سهم از هجمههای این موج را دریافت کرده است.
طی یک پژوهشی که انجام شده ،مشخص شده که تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات شهری، تبلیغات در اقشار، تبلیغات در کلیساهای خانگی، اینترنت و اغواگران، راه تبلیغ مسیحیت در ایران هستند.
اینترنت
فعالیت مبلغان مسیحی در اینترنت با استفاده از انبوهی سایتها و وبلاگها جریان دارد. تالار گفتگوی این سایتها به محلی برای جذب ایرانیانی تبدیل شده است که تبلیغی را دریافت می کنند و پس از مدتی به محافل خانگی دعوت میشوند. همچنین از دیگر کاراییهای اینترنت برای گروههای مبلغ مسیحیت، مظلومنمایی، تشویش اذهان عمومی و ... ازطریق انتشار اخبار کذب و بزرگنمایی شده است.
تبلیغات شهری
تبلیغات شهری شامل طیف وسیعی از اقدامات میشود. دیوار نویسی، ترسیم صلیب بر روی دیوار اماکن عمومی و خصوصی، توزیع رایگان مکتوباتی نظیر «بهای محبت»، «حیات در مسیح»، «تشبه به مسیح»، «دروس مقدماتی»، «زندگی تازه»، «آشنایی با کتاب مقدس»، «عیسی کیست؟»، «کلیسا»، «بشارت شخصی»، «اخلاقیات در کتاب مقدس»، «چگونه باید دعا کرد؟»، «خادم مسیحی»، «راهنمای مطالعه انجیل یوحنا»، «اصول اعتقاد ما»، «ماموریت کلیسا»، «خدمت تعلیم»، «مسیحی در جامعه» و ... و توزیع سی دیهای تبلیغاتی رایگان نظیر «عشق». «خدا محبت است»، «کتاب آفرینش»، «داستان خدا» و ... نیز از این دست اقدامات است.
در جذب جوان، بر روی روابط بین دختران و پسران مانور داده میشود. از این منظر، دین مسیحی، دینی سهلگیر معرفی میشود، به صورتی که در آن دختران و پسران بدون محدودیتهای اسلامی میتوانند با یکدیگر رابطه داشته باشند
تبلیغات در اقشار
الف) انجام فعالیتهای تبلیغی بر جوانان و جذب آنها: در جذب جوان، بر روی روابط بین دختران و پسران مانور داده میشود. از این منظر، دین مسیحی، دینی سهلگیر معرفی میشود، به صورتی که در آن دختران و پسران بدون محدودیتهای اسلامی میتوانند با یکدیگر رابطه داشته باشند.
ب) گروههای اجتماعی:
گروههای اجتماعی که دارای بیش ترین اهمیت و اولویت در برنامههای جذب گروههای مبلغ مسیحیت هستند، عبارتند از: دانشجویان، معتادان، مخالفان سیاسی نظام، دختران فراری و کودکان خیابانی، بهائیان، لائیکها و معلولان جسمی و مبتلایان به بیماریهای صعب العلاج.
تبلیغات در کلیساهای خانگی
کلیساهای خانگی، منازلی هستند که کشیشان مسیحی یا افراد مرتد تازه جذب شده، مالکیت و یا اجاره آن ها را در اختیار دارند. این محلها از سوی سازمانهای کلیسایی با مبالغ قابل توجهی به اجاره در آورده میشوند تا امورات جذب در آن ها صورت گیرد.
این اماکن عمدتاً شاهد رجوع جوانان تازه جذب شده هستند. همچنین برخی کتب، سی دیها و جزوات، شبنامهای و وبلاگهای اینترنتی، از این اماکن تهیه و توزیع و به روز رسانی میشوند.
گفته میشود بیش ترین آمار در کلیساهای خانگی مربوط به شهرهای تهران، کرج و رشت است.
تبلیغات تلویزیونی
شبکههای ماهوارهای متعدد تحت مجموعهای رسانهای که به صورت شبکهای کاملاً هماهنگ به تحرک میپردازند، به شیوههای گوناگونی، به صورت مستقیم تبلیغات وسیعی را برای مسیحیت به مرحله اجرا در میآورند.
افراد این گروه با سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره در محافل و با راه اندازی وبلاگ و چت کردن مبادرت به جذب جوانان هوس باز میکنند.
محورهای القای این شبکهها عبارتند از:
الف) تبلیغات مسحیت صهیونیستی: یکی از مجریان «نجات تی وی» میگوید: « اسرائیل سرزمین مقدسی است .پس کسی که میگوید مرگ بر اسرائیل، آن مرگ به خودش بر میگردد.»
ب) انجام تبلیغات ویژه معتادان و معلولان با استفاده از تصاویر ساختگی و مجهول و انتشار موسیقی و تصاویر هیجان آور به صورت مداوم.
ج) نشان دادن مسیحیت به عنوان یک دین فراگیر که توانسته تمامی نژادها را به سمت خود جذب کند.
این گونه اقدامات عوام فریبانه اغلب با انتشار نماهنگهایی از درون ایران نیز همراه میشود.
همچمنین در این بررسیها مشخص شده که برخی از این گروه های مبلغ طیف وسیعی از اغواگران زن را در اختیار دارند.از این گروه برای جذب افراد مذکر بهره برداری میکنند. افراد این گروه با سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره در محافل و با راه اندازی وبلاگ و چت کردن مبادرت به جذب جوانان هوس باز میکنند. (3)
پینوشتها:
1. آل عمران (3)آیه64.
2. زمر (39) آیه 18 .
3. شیعه نیوز.
سلام
جواب عالی بود ولیکن
این تبلیغات قهری است نه اختیاری
ثانیا
فرض کن رسول ص در مکه با تمام وجود به این حقیقت رسید که دین اسلام حق است و تبلیغ علنی کرد چرا سنگ اندازی مردم آن زمان بر ایشان نکوهیده است؟آنها بت را خدا می دانستند و هنجار اجتماعی آنها بود و تبلیغ رسول ص ،مبارزه با عقیده و ایمان و باور مردم در جامعه بوده، به این جهت یک مجرم اجتماعی بوده ، آیا میشود گفت نباید رسول ص در آن زمان( که تنها او معتقدبه اسلام بود )دینی که صددرصد حق می داند تبلیغ کند؟؟؟
وآیا قریش که می خواستند (برطبق یقینیات خود )یک هنجار شکن اجتماع را بکشتند مجرم اند؟؟؟؟