1. عبادی
  2. اعتقادات و کلام
  3. سه شنبه, 16 ارديبهشت 1393
  4.  مشترک ایمیل شوید
سلام
طوفان نوح ع منطقه ای بوده یا جهانی؟چرا؟
نظر
There are no comments made yet.
بهترین پاسخ Pending Moderation
0
Votes
Undo
باسلام .
جواب در ضمن دو نکته بیان می‌شود:
1ـ جریان طوفان نوح یک پدیدة غیر طبیعی و خارق‌العاده و عذاب الهی بوده است. هرگز پدیده طبیعی نظیر طوفان سونامی نبوده است. براساس آیات در طوفان نوح از زمین و آسمان آب جریان پیدا کرده بود: «ففتحنا ابواب السماء بماء منهمر و فجرنا الارض عیوناً؛(1) در این هنگام درهای آسمانی را گشودیم و آبی فراوان و پی در پی فرو بارید و زمین را شکافتیم و چشمه‌های زیادی بیرون فرستادیم».
2ـ درباره منطقه‌ای و غیر منطقه‌ای بودن طوفان، دو دیدگاه مطرح شده، در برخی تفاسیر ضمن تحلیل مسئله آمده : از ظاهر بسیاری از آیات برمی‌آید که طوفان نوح(ع) جنبه منطقه‌ای نداشته، بلکه حادثه‌ای برای سراسر زمین بوده ؛ زیرا کلمه «ارض» به معنای زمین ذکر شده است، مثل «رب لا تذر علی الارض من الکافرین دیّاراً؛ خداوندا! روی زمین از کافران (که هرگز امید به اصلاح‌شان نیست) احدی را زنده مگذار».(2) همچنین آیه 44 سوره هود: «و قیل یا ارض ابلغی مائک؛ ای زمین! آب‌های خود را فرو ببر». از بسیاری تواریخ،‌جهانی بودن طوفان نوح برداشت می‌شود، به همین جهت تمام نژاد‌های کنونی را به یکی از سه فرزند نوح (خام، سام و یافث) که بعد از نوح باقی ماندند، باز می‌گردانند.
این مطلب که نوح از حیوانات روی زمین، نمونه‌هایی با خود برداشت، نیز مؤید جهانی بودن طوفان است. اگر محل زندگی نوح را کوفه بدانیم و طبق روایات، دامنة طوفان به مکه و کعبه کشیده شده باشد، مؤید دیگری بر جهانی بودن طوفان است.
با این حال احتمال منطقه‌ای بودن آن منتفی نیست،‌زیرا اطلاق کلمه «ارض» بر یک منطقة وسیع در قرآن مکرر آمده، حمل حیوانات در کشتی ممکن است به خاطر این باشد که در آن قسمت از زمین، نسل حیوانات قطع نگردد، به خصوص این که در آن روز نقل و انتقال حیوانات از نطقه‌های دور دست کار آسانی نبود.(3)
پی‌نوشت‌ها:
1. قمر(54) آیه 11 و 12.
2. نوح(71) آیه 26.
3. تفسیر نمونه، ج9، ص 102،‌نشر دارالکتب الاسلامیه، تهران ـ 1379ش.
نظر
There are no comments made yet.
  1. بیش از یک ماه پیش
  2. اعتقادات و کلام
  3. لینک جواب
  • صفحه :
  • 1


هنوز پاسخی برای این پرسش ارسال نشده است.

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت