چرا انبیاء نتونستند مدینه فاضله رو بسازند؟

سوال:
چرا انبیاء موفق نبودند و هرگز نتونستند مدینه فاضله رو بسازند؟
پاسخ:
سلام علیکم
آمدن انبیاء و قانون آسمانی برای هدایت مردم ،یک ضرورت است و پذیرفتن مردم یک وظیفه دیگر و حساب آن دو از هم جداست.برنامه خدا این نیست که مردم را به اجبار هدایت نماید و اگر چنین بود همه ی آنان هدایت می شدند.
سوره نحل آیه 9:"و لو شاء لهداکم اجمعین"
چنانکه روش پیامبر نیز اجبار و سلب آزادی از مردم و تحکم بر آنان نبوده.
سوره غاشیه آیه 22:"لست علیهم بمصیطر"
خداوند باید وسیله هدایت رو برای مردم فراهم سازد.
سوره لیل آیه 12:"ان علینا للهدی"
و مردم هم باید هدایت پذیر باشند.اما گروهی از مردم هدایت را نپذیرفتند، این امر نباید سبب شود که هدایت خداوند نسبت به دیگران قطع شود.همان گونه که باغبان به خاطر وجود علف هرز هرگز دست از آبیاری باغی که درختان خوبی دارد بر نمی دارد.در قرآن می خوانیم" هنگامی که خدا اراده فرمود انسان را خلق کند،ملائکه گفتند:این انسان اهل فساد و خونریزی است" اما خداوند در پاسخ فرمود:من چیزی را می دانم که شما نمیدانید"انی اعلم ما لاتعلمون"(بقره آیه30 )
از همه گذشته ،ساختن نمونه هایی و تربیت افرادی برای اثبات مدعا کافی است.انبیاء از طرف خدا طرح جامعه ی سالم را میدهند و خود هم به آن عمل می نمایند و افرادی را نیز که آمادگی دارند کشف و آنان را تربیت میکنند و یک جامعه ی کوچکی را برای نمونه به دنیا عرضه میکنند و سپس از همه دعوت می نمایند که طبق این مدل و الگو نظام اجتماعی خود را بسازند
پیامبر عزیز اسلام ،امتی تشکیل داد از سفید و سیاه و از قبایل مختلف و اساس کار خود را بر مبارزه با شرک و طاغوت و ایمان به خدا پی ریزی نمود.تمام امتیازات موهوم را از بین برد و اخلاق و بهداشت و خدمت و مساوات در برابر قانون خدا و اخوت اسلامی و عدل و قسط و آزادی و صداقت و اخلاص را به ارمغان آورد.
افرادی همچون حضرت علی(ع)و ابوذر و سلمان و مقداد و میثم تربیت نمود که تا پای جان ایستادند،از شهادت استقبال کردند و از دادن خون در راه استقرار نظام خدایی مضایقه نکردند.
اکنون اگر هنوز دنیا رنگ مکتب انبیاء را نگرفته باید علل آن را در جای دیگر بررسی کنیم،نه ضعف مکتب اسلام و یا عدم لیاقت رهبران دینی.
خورشید بر همه چیز می تابد،اگر به آینه تابید و نورش منعکس شد ولی به دیوار تابید و منعکس نشد،هرگز در خوبی خورشید و در نور افشانی اش شک نمی کنیم.
کوتاه سخن آنکه این مردمند که باید جامعه ایده آل بسازند.انبیاء الهی معلمانی هستند که خود را برای درس دادن آماده می کنند،این شاگرد که باید درس را فراگیرد.
اگر انبیاء جامعه ایده آل نساختند بخاطر کوتاهی خود مردم است ،زیرا بخاطر ظلم و کفر و فسق و اسراف و دروغگویی از قابلیت هدایت افتاده اند.در قرآن می فرمایید.
سوره قصص آیه 50:ان الله لایهدی القوم الظالمین
سوره مائده آیه 67:ان الله لایهدی القوم الکافرین
سوره منافقون آیه 6: ان الله لایهدی القوم الفاسقین
سوره غافر آیه 28: ان الله لایهدی من هو مسرف کذاب
در صفحه اول قرآن تابلویی نصب شده که می فرماید:ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین"یعنی با اینکه قرآن برای هدایت تمام جهانیان نازل شده اما تنها افراد پرهیزکار که در برابر حق ،تکبر و لجاجت و عناد و هوس را کنار گذاشتن و در جستجوی حقند ،از هدایت آن بهره مند می شوند.
موفق باشید.
منبع:کتاب اصول عقاید ،آقای قرائتی،ص271،272،273

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت