همه چيز دست رهبري است و مردم نقشي ندارند!

شبه در نظام اسلامی

پرسش:

با دوستان بحث ميكردم سر رهبري حضرت اقا و جمهوريت اسلامي و اراي مردم شبهه اي شد كه گفتند همه چيز دست رهبري است و مردم نقشي ندارند. مثلا شوراي نگهبان را كه ريس جمهور را تنتخاب ميكند را نيمي از ان را رهبري انتخاب ميكند. شوراي نگهبيان هم كانديد ها رو صلاحيت ميدهد.
خبرگان را اقا انتخاب ميكند يا انكه اقا ميتواند عزل كند و خبرگان بر كار اقا نظارت ميدهد سياست كلي نظام در دست اقا است و قوه مجريه هيچ كارست مثلا اگر ريس جمهور بخواهد با امريكا رابطه برقرار كند بدون اذن رهبري نميتواند مسول صدا و سيما را اقا عزل و نصب ميكند و قوه قضاييه هم همينطور.

 

پاسخ:
با عرض سلام و ادب خدمت شما دوست گرامی.
دوست گرامی... اینکه میگویند همه چیز در دست رهبری است ، شبهه ای است از روی نداشتن علم بر روی قانون اساسی بوجود آمده است.وظایف و اختیارات ولی فقیه در قانون اساسی مشخص شده و چنین چیزی که شما میگید نیست. برای اطلاعات بیشتر اصل صد و ده قانون اساسی را مطالعه بفرمایید.
سوالی که پیش می آید این است که اگر همه چیز در دست رهبری است و مردم نقشی ندارند ، پس چرا آقای روحانی رئیس جمهور شد؟؟ مگر همه نمیگفتند آقای جلیلی یا قالیباف رئیس جمهور هستند؟؟ اتفاقا کسانی که در نظام کار میکنند میدانند که همه کاره مردم هستند و رهبری در حیطه ی وظایف خودش عمل میکند.
اینجور حرف ها از روی عدم آگاهی است. شورای نگهبان به عنوان فیلتر حاکمیت عمل میکند و صلاحیت افرادی که قرار است پست های حساس در نظام را بر عهده بگیرند را بررسی میکند. این شیوه بررسی صلاحیت ها در تمام کشور های دنیا با هر نوع نظام و ساختار حکومتی رایج است و نمیتوانید کشوری را مثال بزنید که مثلا برای انتخاب شخص دوم کشورشان صلاحیت های او را بررسی نکنند. عقلا هم قابل قبول نیست که هر کسی بتواند بیاید و رئیس جمهور شود!!  باید شرایط و توانایی هایی داشته باشد.
مرجع بررسی صلاحیت ها در جمهوری اسلامی شورای نگهبان است. شورای نگهبان 12نفر هستند که شش فقیه و شش حقوقدان هستند.  شش فقیه توسط رهبری انتخاب میشوند و شش حقوقدان توسط رئیس قوه قضاییه و با تایید رهبری.
اینکه فرمودید اعضای مجلس خبرگان را ، رهبری معظم انتخاب میکنند حرفی از اساس کذب است و بی علم و سواد بودن و جاهل بودن گوینده را به سادگی مشخص میکند. در همین انتخابات ریاست جمهوری در چند استان ، همزمان انتخابات مجلس خبرگان هم برگزار شد! یعنی اعضای مجلس خبرگان را مردم با رای مستقیم خود انتخاب میکنند. وظیفه ی مجلس خبرگان هم طبق قانون ، انتخاب ولی فقیه و عزل وی و نظارت بر کار اوست.رهبری هیچ حق دخالتی در انتخاب اعضای خبرگان ندارد. عزل و نصب خبرگان هم توسط رهبری نیست. بلکه طبق آیین نامه داخلی مجلس خبرگان ، عزل اعضای خبرگان توسط خود مجلس خبرگان انجام میشود.در صورتی هم عزل میشوند که صلاحیت های لازم را نداشته باشند یا فوت کنند.
طبق قانون ، تنظیم و ابلاغ سیاست های کلی نظام در اختیار رهبری است. رئیس جمهور مجری قانون اساسی و امور اجرایی کشور است.همه ی امور کشور و قوانین باید در چهارچوب سیاست های کلی نظام باشد. این هم امری بدیهی و عقلی است.
رئیس جمهور در قانون جایگاه و اختیارات و وظایف خود را بر عهده دارد و قانونا شخص دوم کشور است. اینکه رئیس جمهور نمیتواند مثلا با آمریکا رابطه برقرار کند به این دلیل است که کلیه امور امنیتی ، دفاعی و سیاست خارجی ، در اختیار رهبری است  و باید طبق سیاست های کلی ابلاغی و رهنمودهای معظم له انجام گیرد. باز هم این امر و واقعه در نظام ها و سایر کشور های دنیا امری رایج است. برای مثال در آمریکا آقای بوش از حزبی که انتخاب شد و رئیس جمهور شد طبق سیاست های کلی آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد. رئیس جمهور بعدی آقای اوباما ، که دقیقا از حزب مخالف آقای بوش انتخاب شده بود ، باز هم در امر سیاست خارجی و امنیتی همان راه آقای بوش را ادامه داد و جنگ در عراق و افغانستان را ادامه داد.. یعنی دو رئیس جمهور از دو حزب مخالف هم ولی در امور سیاست خارجی و امنیتی طبق یک سیاست کلی حرکت کردند. در ایران هم بدین شکل است. با تغییر رئیس جمهور و هیئت دولت سیاست های کلی نظام و حاکمیت تغییر نخواهد کرد و این سیاست ها همواره ثابت هستند. و اصل و اساس این نظام و انقلاب هستند. در رابطه با صدا و سیما و قوه ی قضاییه هم چون نهاد های حاکمیتی هستند و نماد و تابلوی نظام هستند ، عزل و نصب بالاترین مقامشان در اختیار رهبری است طبق قانون. کلا نهاد هایی که در امور راهبردی ، سیاست خارجی ، امنیتی ، دفاعی ، نظامی ، و سایر نهاد های حاکمیتی و غیر قابل تغییر ، تحت نظارت و انتخاب مستقیم رهبری هستند. برای مثال وزرای اطلاعات ، کشور ، دفاع و امور خارجه به پیشنهاد رئیس جمهور و تایید رهبری انتخاب میشوند. هر گونه تغییر و عزل و نصب در نهاد های فوق الذکر باید با هماهنگی و تایید رهبری باشد. چون با ماهیت نظام و بقا و امنیت مردم و نظام سر و کار دارند.
در پایان خدمت شما دوست عزیز عرض میکنم طبق اصل صد و ده قانون اساسی رهبری وظیفه ی نظارت بر سه قوه و ابلاغ سیاست های کلی نظام  را دارد و هرگاه احساس کند که مسولی از راه "سیاست های کلی نظام" تخطی کرده و خارج شده اند، رهبری میتواند با استفاده از اختیارات خود جلوی اینجور مسائل را بگیرد. برای مثال ماجرای عزل وزیر اطلاعات توسط آقای احمدی نژاد که رهبری با حکم حکومتی خود وزیر مربوطه را ابقا کردند. برای مثال ماجرای انتخاب آقای مشایی به عنوان معاون اولی رئیس جمهور که با مخالفت رهبری معظم رو به رو شد. برای مثال بحث رابطه با آمریکا که مطرح شد ، رهبری فرمودند تا زمانی که شرایط ما بر آورده نشود رابطه برقرار نخواهد شد. برای مثال در فتنه ی سال 88 عده ای که خواستار ابطال انتخابات شدند و درگیری خیابانی به راه انداختند ، رهبری از رای مردم صیانت کردند و فرمودند بنده زیر بار زور و بدعت نخواهم رفت. برای مثال ماجرای عقب نشینی هسته ای در زمان دولت اصلاحات که رهبری ورود کردند و جلوی تعلیق ها را گرفتند. و..... اینها همه و همه حکایت از آن دارد که هرجا که آرمان ها و سیاست های کلی نظام ، امنیت کشور و مردم و نظام  به خطر بیفتند و یا دچار انحراف شوند ، رهبری ورود پیدا خواهند کرد.معظم له هم همین نکته را فرمودند. ضمنا طبق قانون عزل و نصب بالاترین مقام بعضی از نهاد ها در اختیار رهبری است. چون این نهاد ها نهاد های حاکمیتی و فراجناحی هستند و نمیشود این نهاد هایی بسیار حساس را به دست افراد و جناح ها سپرد.
موید باشید.

نظرات (5)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام حاج آقا. نماز روزه هاتون قبول.
در جواب به آرش گفتید که مردم ، اعضای مجلس خبرگان رو انتخاب میکنن من که تا حالا چنین چیزی نشنیدم و ندیدم و حتی توی تلویزیونم ندیدم که مردم برای انتخاب اعضای مجلس خبرگان صف بکشن و رای بدن ، در ادامه گفتید که...

سلام حاج آقا. نماز روزه هاتون قبول.
در جواب به آرش گفتید که مردم ، اعضای مجلس خبرگان رو انتخاب میکنن من که تا حالا چنین چیزی نشنیدم و ندیدم و حتی توی تلویزیونم ندیدم که مردم برای انتخاب اعضای مجلس خبرگان صف بکشن و رای بدن ، در ادامه گفتید که اعضای مجلس خبرگان ، رهبری رو انتخاب میکنن ، رهبری هم اعضای شورای نگهبانو انتخاب میکنه. دوباره در شماره شش گفتید اعضای شورای نگهبان ، رهبری رو انتخاب میکنه. خب اینا که با هم تناقض داره. تازه اگه اعضای شورای نگهبان ، رهبری رو انتخاب کنه یا رهبری ، اعضای شورای نگهبان رو انتخاب کنه ، بازم که مردم در ادره امور کشور هیچ دخالتی ندارن.
در ضمن میخواستم در مورد فرموده مولامون امام علی علیه السلام در کتاب نهج البلاغه در مورد انتخاب رهبر آدرس بدید تا مطالعه کنم.
من مخالف رهبر و نظام نیستم ، خدارو گواه میگیرم اگه رهبر فرمان جهاد بده ، جزء فداییان راه ولایت باشم.
خدانگهدارتون.
========================
پاسخ:
با سلام و ادب
خوب بزرگوار شما ندید که دلیل بر نبودن نمیشه!خود بنده رفتم رای دادم و هر شهری چند نفر نماینده فرستاده.تلوزیونم نشون داده اما مثل انتخابات دیگه نیست که با شور نشون بدند.
اگر مطالب رو می خوندید این سوالات پیش نمیومد.چون نگفتیم که شورای نگهبان رهبری رو انتخاب می کنند بلکه فقط به عهده مجلس خبرگان هست که نماینده مردم هستند.
امام علی (ع) در نامه شماره 56 به «تشریح بن هاتی» و یا نامه شماره 73 به معاویه به ویژگیهای یک رهبر عادل پرداخته است.
بله شما بزرگوارید و خوبه که سوال براتون پیش میاد می پرسید.
موفق باشید

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
بیچاره آقا که این همه آدم بدون فکر هرچی میخوان میگن
یکی بیاد بگه:کسی که علمشو نداره حداقل قضاوت بیجا نکنه
--
بابت پاسخگویی ها خدا توفیقتون رو بیشتر کنه

===========================
پاسخ :
با سلام
ممنون از لطف شما.درست میشه ان شالله.

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
مطالب جدیدی که گذاشته بودید خوندم
استفاده کردم
ببخشید اگه با تاخیر نظر میذارم
بخش نظرات به سختی واسم باز میشه
تقریبا یه پروسه نیم ساعت چهل و پنج دقیه ای طول میکشه
که گزینه ثبت نظر واسم فعال بشه
به هر حال من همیشه به اینجا سر میزنم
موفق باشید
...

سلام
مطالب جدیدی که گذاشته بودید خوندم
استفاده کردم
ببخشید اگه با تاخیر نظر میذارم
بخش نظرات به سختی واسم باز میشه
تقریبا یه پروسه نیم ساعت چهل و پنج دقیه ای طول میکشه
که گزینه ثبت نظر واسم فعال بشه
به هر حال من همیشه به اینجا سر میزنم
موفق باشید

=================
پاسخ:
با سلام
نمیدونم شاید سرعت اینترنت شما پایین باشه.برای بنده که چنین مشکلی نیست.
ممنون .موفق باشید

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

ضمنا حضرت علی درباره ی نحوه ی انتخاب رهبر در نهج البلاغه هم همین شکل را پیشنهاد میکنند. ))
سلام چرا به امیرالمومنین دتهمت می زنید؟؟؟؟؟؟؟

This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام و تشکر و خسته نباشید فراوان
بنده احیانا نتوانستم به دلیل نگارش ناصحیص منظور خودم رو به شما برسانم
ریس جمهور را شورای نگهبان تایید صلاحیت میکند در این بحثی نیست...شورای نگهبان را رهبری انتخاب میکند...پس مردم در واقع در تایید صلاحیت...

با سلام و تشکر و خسته نباشید فراوان
بنده احیانا نتوانستم به دلیل نگارش ناصحیص منظور خودم رو به شما برسانم
ریس جمهور را شورای نگهبان تایید صلاحیت میکند در این بحثی نیست...شورای نگهبان را رهبری انتخاب میکند...پس مردم در واقع در تایید صلاحیت کاندیدای مورد نظر ازادی کامل ندارند.اکثر مردم میخواستند اقای رفسنجانی بتواند کاندیدا شود اما رد صلاحیت شد.پس در تعیین رئیس جمهور مردم مستقیم ازادی ندارند و نمایندگان رهبری هستند که تصمیم میگیرند چه کسی باید بیاید بله اینکه قبل از اینکه شخصی رییس جمهور بشود باید تایید صلاحیت بشود شکی نیست ولی در کشور ما فقط یک نفر تصمیم میگیرد و این ضمینه ساز حمومت دیکتاتوری است
2. وقتی ریس جمهور انتخاب شد رهبری در عزل ان اختیار دارد
3. بنده فارغ التحصیل حقوق هستم اصل 110 قانون اساسی گفته است سیاست های کلی نظام.سیاست های کلی نظام تا چه میزان شمول دارد؟ پس اگر رییس جمهور بخواد در امری عمل کند رهبری میتواند به استناد این اصل در این امر دخالت کند چون در این ماده حصری مشخص نشده است
4. رییس قوه قضاییه را رهبری انتخاب میکند
5. رییس صدا سیما را رهبری انتخاب میکند
6. تایید صلاحیت مجلس خبرگان با چه نهادی است و ان نهاد را چه کسی انتخاب میکند؟
7. ما سه قوه داریم که از این سه قوه اثبات کردم که دو قوه کامل دست رهبری است که مردم نقش چندانی ندارند
باز هم تشکر میکنم

==========================
پاسخ:
سلام علیکم
خوشحالم که شما هم فردی معتقد و مذهبی هستید .اینکه در حکومت اسلامی مردم دخالت نداشته باشند ، اشتباه محض است. شما اگر داعیه ی ولایتمداری دارید پس باید به فرمایشات معظم له هم گوش کنید. حضرت آقا در سخنرانی هایشان دیدید چقدر بر نقش و حضور مردم ، حضور آحاد مردم ، توده های مردم در صحنه و مشارکت ها تاکید دارند.حضرت امام و حضرت آقا فرمودند صاحبان این انقلاب مردم هستند. این نظام این کشور برای مردم است. حضرت علی در نامه اش به مالک بطور عجیبی بر حضور مردم در صحنه و استفاده از مردم تاکید میکنند... پس همه کاره مردم هستند.
اینکه فرمودید مردم در تایید صلاحیت کاندیدای مورد نظر نقشی ندارند درست نیست. نقش دارند ولی بطور غیر مستقیم. شما نظام و ساختار جمهوری اسلامی را مانند نمودار درختی در نظر بگیرید که در راس این نمودار مردم هستند. سپس مردم بطور مستقیم اعضای مجلس خبرگان را مشخص میکنند.بعد اعضای مجلس خبرگان رهبری را انتخاب میکنند. و سپس رهبری اعضای شورای نگهبان را. پس مردم بطور مستقیم ، بالاترین مجموعه و رده ی حکومتی را انتخاب میکنند. و بطور غیر مستقیم سایر رده ها را. حالا چرا انتخاب رهبری و زیر مجموعه های معظم له بصورت غیر مستقیم است؟؟ چون بحث تخصصی و علمی میشود. برای مثال پزشکان کل کشور بخواهند اعضای اصلی صنف پزشکان را انتخاب کنند. خب رای گیری میکنند بین پزشکان کشور و تعدادی از نفرات اول میشوند اعضای شورای پزشکان. بعد در "داخل همین اعضا " دوباره را گیری میشود و شخصی به عنوان مدیر این مجموعه انتخاب میشود. شما برای انتخاب مسول صنف پزشکان هیچ وقت از مردم رای گیری نمیکنید. چون مسئله ای تخصصی است. باید سوابق ، عملکرد ، تجربه و سطح علمی افراد بررسی شود و سپس برای نامزدی مجموعه انتخاب شود. ضمنا حضرت علی درباره ی نحوه ی انتخاب رهبر در نهج البلاغه هم همین شکل را پیشنهاد میکنند. یعنی ابتدا مردم به عده ای رای دهند شورایی تشکیل شود و آن شورا رهبری را انتخاب کنند. در صفات رهبری بیان شده در قانون مسائلی نظیر مرجعیت ، تقوا ، بینش سیاسی ، عدالت و .... نام برده شده که چون بررسی این شرایط کار مردم نیست باید آن را به دست اهلش یعنی عده ای مجتهد و فقیه سپرد. چون مثلا اینکه شخصی از لحاظ سطح علمی دینی در چه حدی است ، چه میزان تقوا و عدالت دارد ، چه میزان بینش سیاسی دارد ، کار مردم نیست. چون هرکس تعریف و ملاک خاصی برای خودش دارد. ولی وقتی عده ای مجتهد دور هم جمع میشوند همگی میدانند تقوا و عدالت چیست و یک تعریف دارند.
اینکه شما فرمودید اکثر مردم میخواستند آقای رفستجانی کاندیدا بشوند ، خب یک ادعاست. باید ثابت شود.دوما اینکه شورای نگهبان وقتی رد صلاحیت میکند به رای و نظر مردم کاری ندارد. آنچه که مصالح نظام را تامین میکند در نظر میگیرد نه خواست مردم. شاید مردم بخواهند یک قاتل یک جاسوس یک بمب گذار یک انسان نادان و جاهل رئیس جمهورشان شود. باید قبول کرد؟؟!!!! همه ی مردم از هر قشری میتوانند برای نامزدی ریاست جمهوری شرکت کنند و در نهایت شورای نگهبان افراد را بررسی و شرایطی که در قانون اساسی برای رئیس جمهور مشخص شده را اعمال میکند و باز هم در نهایت مردمند که انتخاب میکنند. یعنی شورای نگهبان نقش فیلتر را دارد. فرض کنید شورای نگهبان نبود و هزار نفر هم کاندیدای ریاست جمهوری میشدند. آیا چنین چیزی عقلانی و منطقی است؟؟ ضمنا لازم است بدانید که در تمام کشور های دنیا بحث اعمال و بررسی صلاحیت های افراد برای مناصب حساس حکومتی اجرا میشود. برای مثال در آمریکا رئیس جمهور حتما باید از میان افراد دو حزب جمهوری خواه و دموکرات باشد. در این دو حزب افرادی که از صلاحیت بیشتری برخوردار باشند توسط خود اعضای حزب برای ریاست جمهوری کاندیدا میشوند. و جالب است که آمریکا همواره دو کاندیدا داشته است. و ایران چندین کاندیدا. حالا آزادی عمل و قدرت انتخاب مردم در کدام کشور بیشتر است؟؟ کشوری که فقط دو کاندیدا دارد یا کشوری که از همه ی سلایق سیاسی و بصورت چندین نفری حاضر هستند.؟؟ جالب است بدانید در انگلیس ، کودکان اشراف زاده ها و اصیل انگلیسی از همان دوران کودکی آموزش های لازم برای ریاست جمهوری را میبینند!! مثلا آقای کامرون و بلر از همین افراد بودند. یعنی از دوران کودکی تحت تعلیم آموزش های لازم جهت ریاست جمهوری بودند. خب پطور آقایان مدعی دموکراسی به این کشورها گیر نمیدهند که رئیس جمهورشان را از میان اشراف زاده ها و از کودکی انتخاب میکنند؟؟ آیا اصلا بدین شکل دموکراسی معنی ای دارد؟؟
2- اینکه رئیس جمهور انتخاب شد رهبری در عزل آن اختیار دارد مشروط است. یعنی ابتدا باید دیوان عالی کشور یا مجلس عدم کفایت و سو مدیریت رئیس جمهور را اعلام کند و سپس رهبری تایید نمایند. پس رهبری به تنهایی قادر به عزل رئیس جمهور نیست.

3- سیاست های کلی نظام یعنی همان آرمانها و اعتقاداتی که حضرت امام (ره) و مردم برای آن انقلاب کردند. یعنی ظلم ستیزی ، استکبار ستیزی ، زیر بار زور نرفتن ، حاکم شدن یک شخص صالح بر مردم ، یعنی استقرار حکومت اسلامی و دینی و.... اینها میشود سیاست های کلی نظام. هر جا رئیس جمهور بخواهد از سیاست های کلی نظام که در "افکار و آرمانهای نظام و قانون اساسی" قید شده خارج شود رهبری موظف به جلوگیری از آن است.
4- خب رئیس دستگاه قضایی باید توسط حاکم آن کشور انتخاب شود و به اصول و مبانی آن نام و کشور متعهد و پایبند باشد. در همه جای دنیا همین است. کدام کشور را میتوانید مثال بزنید که رئیس دستگاه قضایی آن فردی از مخالفین و معاندین آن نظام یا از خارج از آن کشور باشد.؟؟ در آمریکا رئیس دیوان عالی آمریکا که همان دستگاه قضایی آمریکاست توسط بالاترین مقام آن کشور یعنی رئیس جمهور انتخاب میشود. ... چرا عده ای به خاطر رسیدن به منافع و لذت های دنیایی و شهوانی خود استقلال کشور را از بین میبرند و خودفروخته و واداده میشوند؟؟ آیا انتظار دارند رئیس قوه قضاییه و قهریه یک حکومت مخالف آن حکومت باشد تا هرکس هر غلطی خواست بکند؟؟!!!
5- جواب سوال پنج هم ، مانند جواب سوال چهار است.
6- تایید صلاحیت اعضای مجلس خبرگان با شورای نگهبان است. اعضای شورای نگهبان را رهبری انتخاب میکند.در اینجا مسئله و شبهه ای که مطرح میشود شبهه ی دور هست. لازم است بدانید که در مورد اصل انتخاب آيت الله خامنه اي به عنوان رهبر انقلاب اسلامي چنين شبهه اي اساسا پيش نمي آيد چرا كه ايشان منتخب مجلس خبرگاني بودند كه كار نظارت بر فرايند انتخاب آن را شوراي نگهباني انجام داده بود كه امام خميني ره فقهاي آن را انتخاب كرده بود هر چند در مورد تداوم رهبري و مساله نظارت بر عملكرد رهبري شايد چنين شائبه اي پيش آيد اما در اين زمينه نيز بايد بگوييم كه همانگونه كه اشاره شد نظام اسلامي مبتني بر نظريه امامت و ولايت است كه در آن فردي كه واجد صلاحيت هاي رهبري جامعه اسلامي باشد (يعني امام در دوران حضور و ولي فقيه در دوران غيبت) تنها كسي است كه حق حكومت داشته وتنها حكومت مشروع از ديدگاه شيعه چنين حكومتي است و چنين حكومتي در دوران غيبت مشروط به تحقق شرايط در شخص ولي فقيه است كه از جمله آن شرايط علاوه بر شرايط عمومي مرتبط با مديريت جامعه تقوا و عدالت است و تازماني كه مجموع اين شرايط در وي وجود داشته باشد ولي فقيه حاكم برحق بوده و حكومتش از مشروعيت برخوردار است و اگر يكي از اين شرايط را از دست بدهد حاكم از مقام خود منعزل خواهد شد يعني خود به خود مقام ولايت خود را از دست خواهد داد و چنين شخصي ديگر ولي فقيه نخواهد بود ولو اينكه خودش ادعاي ولايت داشته باشد و البته در اين ميان مجلس خبرگان رهبري نيز نهادي است كه سازوكار قانوني بركناري چنين فردي را بر عهده دارد و اين تفاوت عمده اي است كه ميان نظام جمهوري اسلامي ايران با نظام هاي غربي وجود دارد يعني نظام هايي كه در آنها عدالت وتقوا به عنوان امور ارزشي در فرآيند سكولاريزاسيون جامعه از شرايط رهبران جامعه كنار گذاشته شده و باعث مشكلاتي همچون ديكتاتوري هاي به ظاهر قانوني و يا ديكتاتوري اكثريت شده است . در حالي كه رهبري در نظام اسلامي اساسا حق هيچگونه عملكرد سليقه اي مغاير با چارچوبهاي شرعي و اخلاقي را ندارد و اين مساله خود ضامن مهم جلوگيري از انحراف ولي فقيه مي باشد . علاوه بر اينكه فقهاي شوراي نگهبان تنها صلاحيت علمي نمايندگان مجلس خبرگان را تاييد مي كنند و كار نظارت بر فرآيند انتخاباتي توسط مجموعه شوراي نگهبان صورت مي گيرد كه در آن علاوه بر فقهاي شوراي نگهبان حقوقدانان شوراي نگهبان كه با معرفي رئيس قوه قضائيه وانتخاب نمايندگان مردم درمجلس شوراي اسلامي برگزيده مي شوند نيز حضور دارند فلذا غير از تاييد صلاحيت علمي صلاحيت هاي ديگر توسط مجموعه اي غير از مجموعه انتخابي رهبري صورت مي پذيرد . صلاحيت علمي نيز كه توسط فقهاي شوراي نگهبان صورت مي گيرد بدون ضابطه و قانون نبوده و همچون هر آزمون تاييد صلاحيت به گونه اي است كه امكان اعتراض در نتايج و درخواست علت عدم تاييد وجود دارد و بنابر اين سليقه اي بودن و يا نبودن اين تاييد يا رد صلاحيت ها مشخص خواهد گرديد و البته به نظر مي رسد عملكرد شوراي نگهبان در سالهاي اخير چنان بوده است كه چنين شائبه اي وجود نداشته باشد به عنوان مثال در آخرين انتخابات سراسري مجلس خبرگان رهبري افراد بسياري مشهوري كه منتسب به هم عقيده بودن با اعضاي شوراي نگهبان و نيز از معتقدين مسلم به ولايت مطلقه فقيه و رهبري مقام معظم رهبري بودند و برخي از آنان حتي عنوان آيت الله راداشتند دراين آزمون رد شدند كه نشان از اين داشت كه شرط عدالت و فقاهت اعضاي شوراي نگهبان توانسته است به خوبي ايفاي مسئوليت نمايد . از جمله اين افراد مي توان به اسامي زير اشاره كرد كه همگي از چهره هاي نزديك به رهبري به شمار مي آيند :
محمدمهدي ميرباقري (رئيس فرهنگستان علوم اسلامي) از اصفهان، كاظم صديقي (خطيب مشهور) از تهران، سيدرضا تقوي (رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور) از تهران، سيدمحمدحسن ابوترابي فرد (نايب رئيس مجلس) از تهران، سيدعلي‌محمد يثربي (نماينده قم) از قم، خانم زهره صفاتي (مدرس دروس خارج فقه) از تهران ،‌مرتضي آقا تهراني و ... هر چند در اين ميان افرادي با جار وجنجال هاي فراوان تلاش مي كنند تا با سياسي كردن موضوع چنين القا نمايند كه اين رد وتاييد ها سليقه اي صورت گرفته است .
7- برای ما هنوز ثابت نشده که از سه قوه ، دو قوه دست رهبری است.حالا بنده خلاف حرف شما را ثابت میکنم. اولا اعضای قوه ی مقننه ( مجلس ) را چه کسی انتخاب میکند؟؟ آیا غیر از اینست که توسط رای مستقیم مردم انتخاب میشوند؟؟ آیا غیر از اینست که هم مجلس اصولگرا داشتیم و هم مجلس اصلاح طلب؟؟ دوما رئیس جمهور را چه کسی انتخاب میکند؟؟ آیا غیر از اینست که رئیس جمهور توسط رای مستقیم مردم انتخاب میشوند؟؟ اگر انتخاب رئیس جمهور به دست رهبری بود و یا دستی غیر از دست مردم در کار بود ، هرگز حاضر نبودند زیر بار اصلاح طلبان بروند. پس دو قوه عملا و عینا توسط مردم انتخاب میشوند.در قوه ی قضاییه هم چون نهاد حاکمیتی و فراجناحی باید باشد و نباید تغییر کند ، انتخاب بالاترین مقام آن در اختیار رهبری است. قوه ی قضاییه ، قوه ی قهریه و زور است و اگر این قوه به دست جناح ها و جریانات سیاسی سپرده شود ، این قوه از استقلال خواهد افتاد و هر جناحی که حاکم بر این قوه شود میتواند دیگر جناح ها را حذف کند. پس رئیس این قوه نباید از طرف مردم انتخاب شود.ضمنا عرض هم کردم در قبل که در آمریکا هم بدین شکل است. یعنی مسول دیوان عالی آمریکا که همان دستگاه قضایی آمریکاست توسط بالاترین مقام این کشور یعنی رئیس جمهور انتخاب میشود.
دوستان عزیز... به همه ی بزرگواران گرامی توصیه میکنم حتما به مطالعه ی قانون اساسی کشورمان ، ساختار سیاسی کشور و ساختار سیاسی سایر کشورها بپردازند و کشورمان را از لحاظ قانون و ساختار سیاسی با کشورهای دیگر مقایسه کنند. اینجور شبهات به دلیل عدم آگاهی پیش می آید. لذا تحقیق و کسب اطلاع در رابطه با امور قانونی و حکومتی کشور برای همه ی ما لازم است.بدین منظور تعدادی از اصول قانون اساسی را ذیل این مطلب قرار میدهم. امیدوارم که راهگشا باشد.

شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آراء عمومی و همه‏پرسی را بر عهده دارد.
• اصل سابق: شورای نگهبان نظارت بر انتخاب رییس جمهور، انتخابات مجلس شورای ملی و مراجعه به آراء عمومی و همه‏پرسی را بر عهده دارد.
اصل ۱۰۰
برای پیشبرد سریع برنامه‏های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند. شرایط انتخاب‏کنندگان و انتخابشوندگان و حدود وظایف و اختیارات و نحوه انتخاب و نظارت شوراهای مذکور و سلسله مراتب آنها را که باید با رعایت اصول وحدت ملی و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی و تابعیت حکومت مرکزی باشد قانون معین می‌کند.
اصل ۱۰۱
به منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‏های عمرانی و رفاهی استانها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، شورای عالی استانها مرکب از نمایندگان شوراهای استانها تشکیل می‌شود. نحوه تشکیل و وظایف این شورا را قانون معین می‌کند.
اصل ۱۰۲
شورای عالی استانها حق دارد در حدود وظایف خود طرحهایی تهیه و مستقیما یا از طریق دولت به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کند. این طرحها باید در مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
اصل ۱۰۳
استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.
اصل ۱۰۴
به منظور تأمین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه‏ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی، شوراهایی مرکب از نمایندگان کارگران و دهقانان و دیگر کارکنان و مدیران، و در واحدهای آموزشی، اداری، خدماتی و مانند اینها شوراهایی مرکب از نمایندگان اعضاء این واحدها تشکیل می‌شود. چگونگی تشکیل این شوراها و حدود وظایف و اختیارات آنها را قانون معین می‌کند.
اصل ۱۰۵
تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلام و قوانین کشور باشد.
اصل ۱۰۶
انحلال شوراها جز در صورت انحراف از وظایف قانونی ممکن نیست. مرجع تشخیص انحراف و ترتیب انحلال شوراها و طرز تشکیل مجدد آنها را قانون معین می‌کند. شورا در صورت اعتراض به انحلال حق دارد به دادگاه صالح شکایت کند و دادگاه موظف است خارج از نوبت به آن رسیدگی کند.
اصل ۱۰۷ - خبرگان رهبری
پس از مرجع عالیقدر تقلید و هبر کبیر انقلاب جهانی اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت‏الله‏العظمی امام خمینی "قدس سره‏الشریف" که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهده خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری درباره همه فقهاء واجد شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم بررسی و مشورت می‌کنند هر گاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مساإل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصد و نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می‌نمایند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسوولیت‏های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت. رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است.
• اصل سابق‏‏‏‏: هر گاه یکی از فقهای واجد شرایط مذکور در اصل پنجم این قانون از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شده باشد، همانگونه که در مورد مرجع عالیقدر تقلید و رهبر انقلاب آیت‏الله‏العظمی امام خمینی چنین شده است، این رهبر، ولایت امر و همه مسیولیتهای ناشی از آن را بر عهده دارد، در غیر این صورت خبرگان منتخب مردم درباره همه کسانی که صلاحیت مرجعیت و رهبری دارند بررسی و مشورت می‌کنند، هر گاه یکی مرجع را دارای برجستگی خاص برای رهبری بیابند او را به عنوان رهبر به مردم معرفی می‌نمایند، وگرنه سه یا پنج مرجع واجد شرایط رهبری را به عنوان اعضای شورای رهبری تعیین و به مردم معرفی می‌کنند.
اصل ۱۰۸
قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‏نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهاء اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.
• اصل سابق‏‏‏‏: قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین‏نامه داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیله فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهایی رهبر انقلاب برسد. از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون در صلاحیت مجلس خبرگان است.
اصل ۱۰۹ - شرایط و صفات رهبر
1. صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه.
2. عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام.
3. بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری.
در صورت تعدد واجدین شرایط فوق، شخصی که دارای بینش فقهی و سیاسی قوی‏تر باشد مقدم است.
• اصل سابق:
شرایط و صفات رهبر یا اعضای شورای رهبری:
1. صلاحیت علمی و تقوایی لازم برای افتاء و مرجعیت.
2. بینش سیاسی و اجتماعی و شجاعت و قدرت و مدیریت کفای برای رهبری.
اصل ۱۱۰ - وظایف و اختیرات رهبر
1. تعیین سیاستها کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام.
2. نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام.
3. فرمان همه‏پرسی.
4. فرماندهی کل نیروهای مسلح.
5. اعلام جنگ و صلح و بسیج نیروهای.
6. نصب و عزل و قبول استعفای‏:
1. فقه‏های شورای نگهبان.
2. عالیترین مقام قوه قضاییه.
3. رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
4. ریییس ستاد مشترک.
5. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.
6. فرماندهان عالی نیروهای نظامی و انتظامی.
7. حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه.
8. حل معضلات نظام که از طرق عادی قابل حل نیست، از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام.
9. امضاء حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان و در دوره اول به تأیید رهبری برسد.
10. عزل رییس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم.
11. عفو یا تخفیف مجازات محکومیت در حدود موازین اسلامی پس از پیشنهاد رییس قوه قضاییه.
رهبر می‌تواند بعضی از وظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند.

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت