چرا دستورات صریح قرآن در قوه قضاییه اجرا نمی شود؟

پرسش:

بعضی از قوانین قضایی ما با متن صریح قرآنی منطبق نیست و گاهاً تناقض نیز دارد همچون قطع کردن دست سارق و مجازات های قصاص و ...... در این موارد ملاک عمل چیست قرآن یا قانون ؟ چرا؟ و اگر قرآن است آیا شخص مؤمن مکلف به اجرای آن است؟ چرا؟

 پاسخ:

برادر عزیز اقای   مهدی عزیز،  ضمن عرض سلام و اظهار خوشحالی از این که سوال خود را با ما در میان گذاشتید و امید این که جواب ما قانع کننده باشد:

قوانین در اسلام با اجتهاد و استنباط فقها از کتاب و سنت استخراج می گردداما حالا که نظام حکومت ‘ اسلامی است و بنا بر اجرای احکام اسلام می باشد‘نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی به تدوین قوانین می پردازندو آنان برای تدوین قوانین از همه متخصصان از جمله فقیهان کمک می گیرند  و با توجه به ایات و روایات و مصالح زمان و حکومت و مردم به تدوین قوانین برای اجرا اقدام می نمایند و برای اینکه قوانین مصوب خلاف شرع نباشد‘ شورای محترم نگهبان متشکل از شش فقیه وظیفه نظارت وتایید مصوبات مجلس را دارند .

البته گاهی احکام شرع مقدس به صورت مقطعی با مصالح نظام و حکومت تعارض پیدا می کند و برای تشخیص تقدم مصلحت یا عدم تقدم ان ‘ شورای تشخیص مصلحت تشکیل شده است.

 اینها همه طبق احکام شرع می باشد و رعایت مصالح نظام و مقتضیات زمان از دستورات اولیه و مهم شرع می باشد.

بنابراین در نظام جمهوری اسلامی برای این که قانونی اجرایی شود باید توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود و به تایید شورای نگهبان برسد . قوانین جمهوری اسلامی به هیچ وجه با صریح قرآن و سنت متناقض نیستند زیرا نه نمایندگان چنین قوانینی تصویب می کنند و نه شورای نگهبان تایید می کند ونه مردم و مجتهدان و متدینان چنین اجازه ای می دهند.

البته گاهی ممکن است اجرای بعضی احکام به مصلحت نباشد یا لازم باشد شکل آن تغییر کند که تشخیص آن وظیفه مجلس است  وباید مجمع تشخیص مصلحت تایید کند.

هیچ کس حق ندارد سر خود ‘ قانونی را مخالف شرع بداند یا قانونی را که به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان نرسیده به عنوان قانون شرع اجرا کند یا به عنوان مخالف شرع جلوی اجرای قانون مصوب ‘ بایستد.
اجرای قانون وظیفه حکومت است  وافراد حق ندارند راسا وارد شوند زیرا لازمه ان هرج ومرج است . هر کس که اجتهاد و نظری دارد ‘ برای خودش محترم است ولی برای اجرایی شدن باید اول آن را به تصویب  مجلس و شورای نگهبان برساند .اگر هر فرد حتی هر مجتهدی حق داشته باشد استنباط خود را به عنوان احکام شرع اجرا کند اختلاف و هرج و مرج پیش خواهد امد و این بر خلاف خواست خدا است که ایجاد نظم و حکومت را به عنوان اولین پله برای اجرای دین خواسته و دستور داده است .

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت