جایگاه اصلی دیوانگان بعد از مرگ کجاست ؟

پرسش:

جايگاه اصلى ديوانه كجا است؟
پاسخ :

با سلام و عرض ادب و احترام 

ديوانگان جزء كسانى هستند كه در اصطلاح قرآن كريم به آن‏ها مستضعف (مستضعف فكرى) گفته مى‏ شود و كار اين‏ها در قيامت با خداوند است و اميد هست مورد رحمت پروردگار قرار گيرند و داخل بهشت شوند. قرآن مى‏ فرمايد: «كسانى كه فرشتگانِ قبض ارواح، روح آن‏ها را گرفتند در حالى كه به خويشتن ستم كرده بودند، به آن‏ها گفتند: شما در چه حالى بوديد (و چرا با اين كه مسلمان بوديد در صف كفار جاى داشتيد) گفتند: ما در سرزمين خود تحت فشار و مستضعف بوديم. آن‏ها (فرشتگان) گفتند: مگر سرزمين خدا پهناور نبود كه مهاجرت كنيد، آن‏ها عذرى نداشتند و جايگاهشان دوزخ است و سرانجام بدى دارند، مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه به راستى تحت فشار قرار گرفته ‏اند (و حقيقتاً مستضعفند). نه چاره‏ اى دارند و نه راهى (براى نجات از محيط آلوده) مى ‏يابند. ممكن است خداوند آن‏ها را مورد عفو قرار دهد و خداوند عفو كنند و آمرزنده است».(1)
ديوانگان اگر لياقت بهشت از جهتى مانند كرامت و احترام ديگران را پيدا كنند، از روى مِهْر الهى داخل بهشت مى‏ شوند. اگر لياقتى نداشته باشند، از جهنم معافند و حكم ايشان حكم اطفال كفار است، يعنى ممكن است خداوند براى آن‏ها مكانى غير از بهشت و جهنم قرار دهد و به آن‏ها بعضى از نعمت‏ها را ببخشد.
چون به دليل عقل ثابت شده كه خداوند عادل است و تا اتمام حجّت نسبت به بندگان ننمايد، آنان را عذاب نم ى‏كند، درباره اين دسته از بندگان خود، به آن چه مقتضاى عدالت و لطف و كرم است، رفتار خواهد كرد.
پى نوشت‏ها:
1. نساء (14) آيه 97 تا 99.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت