آیا براستی موقف های قیامت، هزارسال به طول می انجامد؟

پرسش:

درخواستي كه از شما دارم درمورد فرستان مراحل پنجاه گانه قيامت به روايت حضرت علي (ع) به آدرس ايميل بنده يا معرفي منبعي در اين مورد است.

پاسخ:

با سلامی به روشنایی آفتاب پر مهر
پس از اينكه همه بندگان - به استثناي مخلَصين و شيعيان واقعي - در صحنه قيامت حاضر مي‏شوند، ايستگاه‏هايي را بايد طي كنند تا به مقصد و مقصود نهايي خود برسند. به حسب روايات - كه هماهنگ با آيات قرآن است - صحنه محشر و قيامت پنجاه موقف و ايستگاه دارد كه نخستين آنها به پاخاستن از قبر و حضور در صحنه محشر است. قرآن مي‏فرمايد:(تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ)"فرشتگان و روح [در روز قيامت‏] به سوي او عروج مي‏كنند، در روزي كه مقدارش پنجاه هزار سال است".معارج (70)، آيه 4.

 امام صادق(ع) با استناد به اين آيه مي‏فرمايد: "فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا عَلَيْهَا فَإِنَّ لِلْقِيَامَةِ خَمْسِينَ مَوْقِفاً كُلُّ مَوْقِفٍ مِقْدَارُهُ أَلْفُ سَنَةٍ"؛ "پيش از اينكه [در دادگاه عدل الهي‏] حساب شما را محاسبه كنند، از خود [در دنيا ]حساب بكشيد؛ زيرا قيامت داراي پنجاه ايستگاه است كه هر ايستگاه هزار سال به طول مي‏انجامد".(1)

 ابن مسعود مي‏گويد: ما نزد أمير المؤمنين(ع) نشسته بوديم كه فرمود: "إن في القيامة لخمسين موقفاً كل موقف ألف سنة فأول موقف خرج من قبره"؛ "در قيامت پنجاه موقف و ايستگاه است كه هر ايستگاه هزار سال به طول مي‏انجامد و نخستين ايستگاه هم بيرون آمدن از قبر است".(2)

 هدف از وجود اين ايستگاه‏ها، پاك شدن انسان و پيدا كردن آمادگي ملاقات با خداي سبحان است؛ زيرا قيامت يعني بازگشت هر چيز - با همه وجود - به مبدأ خود است‏"انا لله و انا اليه راجعون" بقره: 245 و همچنين ر.ك: نجم: 42؛ انشقاق: 6؛ مائدة: 18؛... و تنها كسي مي‏تواند به بارگاه الهي بار يابد كه با تمام وجود خود، تنها او را بخواهد و خدايي شود. اين ايستگاه‏ها نيز براي پاك شدن انسان‏ها است. اما انسان‏هايي كه از پيش، در دنيا خود را پاكيزه نموده‏اند، توقفي بس كوتاه دارند و به اندك زماني به محضر حق راه مي‏يابند.اين مطلب مضمون حديثي از پيامبر اكرم(ص) است كه به ايشان عرض شد كه قيامت چه روز طولاني‏اي است. فرمودند: قسم به كسي كه جان محمد(ص) به دست اوست، آن روز براي مؤمن كوتاهتر از نماز واجبي است كه او در دنيا اقامه مي‏كند".(3) ؛ بحث روايي ذيل آيه 4 سوره مباركه معارج؛ روشن است كه اين گروه مومناني هستند كه به مقام مخلَصين نرسيده‏اند.

 نكته ديگر اينكه ماندن در اين توقفگاه‏ها و طول آن، بستگي تام به فرد دارد. بر حسب بعضي از روايات، سران شرك - كه هيچ اميدي به اصلاح آنها نيست و حساب آنان روشن است - در اين مواقف نمي‏ايستند و به سوي دوزخ برده مي‏شوند.(4). همچنين ديديم كه شيعيان واقعي نيز در اين توقفگاه‏ها، درنگ ندارند و مستقيماً به بهشت مي‏روند.

1- كافي، ج 8، ص 143.

2- بحار الانوار، ج 7، ص 111.

3-( تفسير الميزان، ج: 20 ص: 13

4- بحار الانوار، ج 7، ص 250 و 260

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت