آیا هیچ کس از مرگ خود یا دیگری خبر دارد یا نه؟

پرسش:

 آیا هیچ کس از مرگ خود یا دیگری خبر دارد یا نه؟ چرا ما از این امر آگاه نیستیم ؟

پاسخ:

با سلام و ادب

خدمت شما عرض کنم که هیچ کس از زمان قطعی مرگ خویش و یا ديگران  آگاه نیست،  حتی اهل بیت و معصومین هم که به دلیل ارتباط با عالم غیب و برخورداری از آن از نحوه شهادت و چگونگی این امر اطلاع داشتند ، در عین حال می دانستند که در هر آن ممکن است در قضای الهی تغییری رخ داده ، شرایط و کیفیت این امر تغییر یابد و به اصطلاح «بداء» حاصل گردد .

 تنها خداوند است که از امور غیبی  از جمله مرگ افراد  به نحو مطلق آگاه  است . هر نوع تغییرات و تبدیل های قطعی در مورد حوادث آینده را می داند.

از طرف دیگر خداوند برخی از اولیای خود را از پاره ای از اخبار غیبی آگاه می سازد چنان که خود فرمود:
« داناى غيب اوست و هيچ كس را بر اسرار غيبش آگاه نمى‏سازد مگر رسولانى كه آنان را برگزيده»  (جن  آیات  26و27)  بدین وسیله خداوند زمینه بهره مندی آنان از بخشی از علوم غیبی را فراهم می نماید. به دلیل فوائدی که  بر این  امر مترتب است و به دلیل آن که این امر باعث سوء استفاده و نوعی تبعیض نخواهد شد ؛ زیرا این افراد چه بدانند کی و کجا از دنیا خواهند رفت و چه ندانند ، در مراتب بندگی و عبودیت و اخلاص آن ها تغییری حاصل نمی گردد .

اما انسان های عادی  اگر بدانند مرگ آن ها نزدیک است، مراقب اعمال خود خواهند بود . اگر بدانند فرصت کافی در اختیار دارند ، دست به بسیاری گناهان خواهند زد تا در آخرین فرصت ها توبه نمایند ؛ به علاوه این آگاهی موجب اختلال زندگی عادی بشر و لذت های طبیعی او از زندگی و آزموده شدن صحیح او در عالم دنیا است .

 در هر حال خداوند به همه انسان ها اخطار داده تا در هر حال منتظر رسیدن لحظه مرگ باشند . نسبت به این امر بی توجهی ننمایند .همواره خود را آماده هجرت بکنند . البته این امر خود یکی از بزرگ ترین نعمت های خداوند برای افرادی چون ماست تا به فرصت طولانی دل خوش نشده ، گرفتار انحراف و گناه نگردیم .

اما آگاهی بزرگان دین از زمان مرگ شان در هر حال در نحوه اعمال و رفتارشان تفاوتی ایجاد نمی نماید . آن ها در هر صورت بندگی خداوند را به نحو شایسته و کامل انجام خواهند داد . نتیجه آن انسان های كامل و اولیای الهی ممكن است به اذن الهي از زمان مرگ خود یا دیگران آگاه شوند.

نظرات (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون. ما یه معلم دینی داشتیم که میگفت به همه ی انسان ها نزدیک مرگشون که باشه. الهام میشه. ثملا کافرا یه روز فبل مرگ و افراد با فضیلت یک سال قبل و.. میخواستم ببینم این امر واقعیت داره و روایتی براش وجود داره؟ میگفت زمان اصلی معلوم نیست ولی الهامه...

ممنون. ما یه معلم دینی داشتیم که میگفت به همه ی انسان ها نزدیک مرگشون که باشه. الهام میشه. ثملا کافرا یه روز فبل مرگ و افراد با فضیلت یک سال قبل و.. میخواستم ببینم این امر واقعیت داره و روایتی براش وجود داره؟ میگفت زمان اصلی معلوم نیست ولی الهامه هستش. ممنون میشم جواب بدید.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام و ادب
نه خیر حرف درستی نیست و فقط برای مردان الهی و اولیای خدا ممکنه اینطور باشد.
باید ازشون دلیل و مدرک می خواستید.

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت