آیا شب اول قبر برای همه است؟

شب اول قبر

پرسش:
آیا شب اول قبر برای همه است؟
پاسخ :
با سلام و عرض ادب و احترام
سختيها و وحشت در اول ورود به برزخ و يا قبر، تا حدودي عمومي است و هر انسان معمولي با آن مواجه خواهد شد. و مسلماً هر كسي به اندازة انس و ارتباط و تعلقي كه به نظام مادي و موجودات آن داشته است از اين وحشت و سختيها و فشار برخوردار خواهد بود.
 و همچنين هر كسي به اندازة عدم انس با عوالم اخروي و ارزشها و معيارها و احكام آن و به اندازة انصراف و روگرداني و فرار از عوالم اخروي و ارزشهاي آن، با مواجه شدن با نظام برزخي و احكام و آثار آن، با يك نوع وحشت و ابهام و تحيّر روبرو خواهد بود.
  و به عكس ،كسي كه انس و ارتباط و تعلق كم به دنيا ،داشته و از طرفي به آخرت امر اخروی، انس بيشتر داشته و گرايش به آن عوالم و ارزشهاي بالاتر داشته است، از اين وحشت و سختيهاي اول برزخ و اول قبر كمتر برخوردار خواهد شد و به آساني با آن عالم و احكام و آثار آن و نيز اهل آن مأنوس گشته و منطبق خواهد بود و خيلي زود و بي تكلف همة دنيا و آنچه در دنيا بود فراموش نموده و منقطع شده و به آن نظام آشنا گرديده و از نعمتها و خصوصيات برتر آن بهره مند بوده و به راه خود ادامه مي دهد.
 و اگر تعلق به دنيا خيلي كمتر بوده و انس به آخرت زياد بوده باشد با پشت سر گذاردن سختي و فشار جزئي با عالمي بسيار وسيع با احكام و آثار جذاب و هدايت كننده مواجه مي شود و گويي با خلاص شدن از نظام پست دنيوي از زندان رهايي يافته و پر و بال او باز شده است.
  سختيها و فشار و وحشت اول قبر يا اول برزخ در خصوص همة مؤمنين و اهل هدايت با اختلاف مراتب وجود دارد و تنها ارباب معني و مهذبين و اهل انقطاع و مجاهدين هستند كه از اين مسأله مستثني مي باشند(معصومين نيز به طريق اولي از اين جمله افراد هستند) و علت آن هم همان انقطاع از دنيا و مأنوسات و مألوفات آن و انس و الفت با عوالم بالاتر و در اصل انس و ارتباط با حضرت حق است كه  مجرد انتقال از دنيا با بهجت و سرور خاص به نظامي كه   با تمام وجود، مشتاق آن بوده و به سوي آن كشيده مي شدند وارد مي گردند و به شهود جمال وجه حق كه مجذوب آن بودند بيش از پيش نائل گشته و با كنار گذاشتن حجاب ماده و بدن، بزرگترين مانع از موانع را از سر راه خود در طلب مقصود بر مي دارند.(1)
  به بيان ديگر بايد گفت عالم قبر و سختيها و فشارهاي آن، ظهور اعمال و كردار ما در اين دنيا و در واقع باطن اعمال ما در دنيا مي باشد.
  بنابراين كسي كه معصوم بوده و هيچگونه خطا و گناهي از او سر نزده از سختيها و فشارهاي عالم قبر در امان خواهد بود.
منابع و مآخذ :
   1. معاد، استاد شجاعي، ص271و272

نظرات (1)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام بر شما. آیا شهدا و کسانی که اجر شهید را دارند (مثلا کسی که حین زایمان فوت شده) نیز فشار قبر دارند؟
====================
پاسخ:
با سلام
در ميان روايات، به روايتي برمي خوريم كه بلافاصله پس از ريخته شدن نخستين قطره خون شهيد، جز بدهكاري، همه...

سلام بر شما. آیا شهدا و کسانی که اجر شهید را دارند (مثلا کسی که حین زایمان فوت شده) نیز فشار قبر دارند؟
====================
پاسخ:
با سلام
در ميان روايات، به روايتي برمي خوريم كه بلافاصله پس از ريخته شدن نخستين قطره خون شهيد، جز بدهكاري، همه گناهان را از او زدوده شده شناسانده است: «عن ابي جعفر(ع) قال: اول قطره من دم الشهيد كفاره لذنوبه الا الدين، فان كفارته قضاؤه؛ امام صادق(ع) فرمود: نخستين قطره از خون شهيد، پوشاننده گناهان او جز دين است؛ چرا كه كفاره دين، پرداخت آن مي باشد»
لذا خداوند بخاطر فضیلت راه شهید و فداکاری آنها و جهاد در راه خدا فشار قبر را از آنها بر میدارد.

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت