چرا خدا راضی به اذیت و آزار ائمه(ع) شده است؟

پرسش:

اگر خداوند امامان را خیلی دوست داشت، چرا حاضر شد این همه بلاها بر سر آنان بیاید؟

پاسخ:

با سلام و احترام

خداوند نه تنها ائمه (ع) بلكه ساير انسان ها را نيز مى‏توانست در مرتبه و رتبه‏اى بالا بيافريند كه ديگر نيازى به طى مراتب و كشيدن سختى‏ها نداشته باشند.

 ولى در اين صورت ديگر صحنه موجود جهان بدين گونه نبود. اراده خداوند در خلقت عالم طبيعت و آدميان بنابر حكمت بالغه او چنين تعلق گرفته است كه موجوداتى مختار و درگير در عالم ناسوت و طبيعت با اختيار خود و يا كوشش و رنج و مبارزه‏هاى گوناگون راه كمال را بپيمايند و پيامبران و امامان از اين قاعده مستثنا نيستند ، چرا كه آنان نيز بشرند و همان خصوصيات را دارا هستند ولى بدان جهت كه با وحى مرتبط بوده و سنگينى رسالت الهى را بردوش دارند و وقايع و حقايق را دريافته‏اند مسيرى دشوارتر را در راه دعوت و تبليغ خويش طى كرده كه البته موجب زيادى كمال و ترفيع درجه آنان مى‏شود و هر چه مسئوليت بيشتر باشد ، سختي ها و مشكلات نيز بيشتر است  ، نيز هركس كه بخواهد به درجات بالاتر برسد ، طبعا مورد آزمون هاي سخت تري قرار مي گيرد .

هر که در این بزم مقرب تر است     جام بلا بیشترش می دهند.

بنابراين پيامبران و اولياى الهى نيز از ابتلا و امتحان مصون نبوده بلكه در مرحله‏اى بسيار دشوارتر قرار داشتند.

از طرف ديگر اگر خداوند مى‏خواست پيامبران و انسان‏هاى شايسته تنها به حكومت و حكمرانى دست يابند و بر كافران و ستمگران تسلّط يابند ، راه يافتن انسان‏ها به سوى دين و گرايش آن‏ها به دين و پيامبران الهى با خلوص نيت صورت نمى‏گرفت ، يعنى چون مى‏ديدند در هر حال پيامبران و انسان‏هاى برگزيده الهى به حكومت و سلطه دست مى‏يابند، آن‏ها با انگيزه‏هاى مادى به سوى دين روى مى‏آوردند و هدف پيامبران كه هدايت انسان‏ها به سوى خداوند و رساندن بشر به سوى كمال و سعادت با پذيرش آگاهانه و خالصانه دين الهى بود، تحقق نمى‏يافت.

اميرمؤمنان در يكى از بخش‏هاى خطبه قاصعه مى‏فرمايد: «اگر خداوند اراده مى‏فرمود، به هنگام بعثت پيامبران، درهاى گنج‏ها و معدن‏هاى جواهرات و باغ‏هاى سرسبز را روى پيامبران مى‏گشود و پرندگان آسمان و حيوانات وحشى زمين را همراه آنان به حركت در مى‏آورد، اما اگر اين كار را مى‏كرد، آزمايش از ميان مى‏رفت و پاداش و عذاب بى اثر مى‏شد و بر مؤمنان اجر و پاداش امتحان شده گان لازم نمى‏شد و ايمان آورندگان ثواب نيكوكاران را نمى‏يافتند و واژه‏هاى (ايمان، كفر، خوب، بد و...) معانى خود را از دست مى‏داد... .

اگر پيامبران الهى، داراى چنان قدرتى بودند كه مخالفت با آنان امكان نداشت... مستكبران در برابرشان سر فرود مى‏آوردند و تظاهر به ايمان مى‏كردند، از روى ترس يا علاقه‏اى كه به ماديات داشتند. در آن صورت، نيت‏هاى خالص يافت نمى‏شد و اهداف غير الهى در ايمانشان راه مى‏يافت و با انگيزه‏هاى گوناگون (غير الهى و خالص) به سوى نيكى‏ها مى‏شتافتند».(2)

1. انفال(8) آيه 53.
2. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتى، خطبه 192، ص 389 - 387.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت