آیا ولايت پیامبر به كسى منتقل نشده است؟

پرسش:
برخى گفته اند: «ولايت منحصر در شخص پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) بوده و با رفتن او ولايت نيز خاتمه مى يابد؛ يعنى آن حضرت، هم خاتم نبوّت و هم خاتم ولايت بود و ولايت او به كسى منتقل نشده است»[1] آيا اين ادّعا درست است؟
پاسخ:
با سلام و عرض ادب و احترام
 اين ادّعا قطعاً نادرست و باطل است و با آيات قرآن كريم و روايات اهل بيت(عليهم السلام)و حركت تاريخ كه گواه آيات قرآن و حديث است در تعارض مى باشد. بر اساس صريح برخى آيات و روايات، ولايت پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم) (حقّ امر و نهى كردن، فرمان دادن و حكومت كردن) پس از آن حضرت، به اميرمؤمنان على(عليه السلام) و ديگر امامان معصوم(عليهم السلام)منتقل شده است كه در ذيل به دو آيه اشاره مى كنيم:
1. آيه 59 سوره نساء: (يااَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا اَطيعُوا اللّهَ واَطيعُوا الرَّسولَ واُولِى الاَمرِ مِنكُم؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را؛ و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولوا الامر را). در اين آيه مى بينيم كه مؤمنان، در كنار اطاعت از پيامبر، به اطاعت از اولى الامر مأمور گشته اند. اگر ولايت در رسول خدا(صلى الله عليه وآله وسلم)خاتمه مى يافت، ديگر چه نيازى به لزوم اطاعت از اولواالامر بود. گفتنى است كه بر اساس روايات اسلامى، منظور از اولواالامر جانشينان بر حق پيامبرند.
2. آيه 55 سوره مائده: (اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ ورَسولُهُ والَّذينَ آمَنوا اَلَّذينَ يُقِيمونَ الصَّلاةَ ويُؤتونَ الزَّكوةَ وهُم راكِعون؛ سرپرست و ولىّ شما، تنها خداست و پيامبر او و آن ها كه ايمان آورده اند؛ همان ها كه نماز را بر پا مى دارند و در حال ركوع، زكات مى دهند.) در اين آيه نيز علاوه بر ولايت رسول خدا، گروه خاصى از اهل ايمان را هم ولىّ ـ صاحب ولايت ـ مى شمارد. البته بر اساس شأن نزول، اين آيه مربوط به صدقه دادن على(عليه السلام) در حال ركوع است و به ولايت اميرمؤمنان(عليه السلام) مربوط مى گردد.
گذشته از آيات قرآن كريم، روايات بسيارى نيز داريم كه همگى به بيان ولايت امامان معصوم(عليهم السلام) پرداخته اند. اين روايات در كتاب هاى مختلفى از جمله كتاب «الغدير»، «عبقات الانوار» و «احقاق الحق»، به تفصيل ذكر شده اند.[2]

[1]. ماهنامه كيان ، بهمن 77 .
[2]. ر.ك: تفسير الميزان، علاّمه طباطبايى، ذيل آيه 55 سوره مائده، انتشارات جامعه مدرسين.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت