مقامات برزخی حضرت زهرا (س)

پرسش:

سلام . در مورد مقامات برزخی حضرت زهرا س چه روایات و نقل هایی از اهل بیت علیهم السلام وجود دارد؟

پاسخ:

سلام و احترام

آنچه در مورد حضرت از مقامات برزخی ایشان نقل شده است عبارتند از:

* مهمان پدر
اخبار متعدد بیانگر همجواری حضرت فاطمه(س) با پیامبر اکرم(ص) در عالم برزخ است، در اخباری که گزارشگر ماجرای شهادت حضرت صدیقه(س) و خبرهای غیبی پیامبر(ص) درباره این حادثه است، به ورود آن بانو(س) بر رسول گرامی(ص) پس از رحلت از دنیا و پذیرایی رسول خدا(ص) از ایشان در آن عالم تصریح شده است.
شیعه و سنی نقل کرده‌اند که آن بانو کمی پیش از رحلت پیامبر(ص) در کنار بستر ایشان بی‌تابی می‌کردند و پیامبر(ص) با دادن این مژده که تو اولین کس از اهل بیت من هستی که بر من وارد خواهی شد، لبخند شادی بر لبان ایشان نشاندند.
در کتاب الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهرا(س) روایت در این زمینه ذکر شده که برخی دارای اسناد متعدد هستند. از جمله آن روایات، روایت شیخ صدوق در کمال‌الدین است که به سند خود از سلمان نقل می‌کنند، در این نقل جناب سلمان اندوه حضرت فاطمه(س) را بر بالین پدر گزارش می‌کند و سپس به بیان برخی بشارت‌های رسول اکرم(ص) به دختر خویش می‌پردازد، یکی از آن بشارات همین امر است که تو اولین کس از اهل بیت من هستی که به من ملحق می‌شوی، در ادامه روایت سلمان، گزارش شادمانی صدیقه کبری از این بشارت‌ها آمده است.
طبری نیز در دلائل الامامة به سند خود از امام صادق(ع) نقل می‌کند: رسول اکرم(ص) پیش از رحلت خویش به طور خصوصی حضرت فاطمه(س) را خبر داده که او اولین کس از اهل بیت رسول خدا(ص) خواهد بود که به ایشان ملحق می‌شود.
ثقةالاسلام کلینی نیز در کتاب «کافی» جملاتی را از امیرالمؤمنین علی(ع) پس از تدفین صدیقه کبری(س) نقل می‌کند که می‌تواند شاهدی بر آنچه گذشت باشد، ایشان از امام حسین(ع) روایت می‌کند که فرمودند: هنگامی که فاطمه(س) رحلت کرد، امیرالمؤمنین(ع) مخفیانه او را دفن کرد و با خاک محل قبرش را پوشاند سپس برخاست و رو به قبر رسول خدا(ص) کرد و گفت: بر تو ای رسول خدا(ص)! از من سلام باد! و سلام بر تو از جانب دخترت، آنکه به زیارت تو آمده است و آنکه در دل خاک در بقعه تو به خاک سپرده شده و آنکه خدا خواست که به سرعت به تو ملحق شود... یا رسول‌الله (ص)! اما اندوه من بی‌پایان شده و اما شب‌های من پس به کم‌خوابی گرفتار گشته، اندوهی دارم که از قلبم نمی‌رود، مگر آنکه خداوند برای من نیز همجواری با تو را برگزیند، حزنی دارم که جانگداز است و همی که شعله‌ور و وای که چه زود میان من و دخترت جدایی افکنده شد! من شکایتم را به خدا می‌برم و به زودی دخترت تو را از همکاری امتت در ستم بر او خبر خواهد داد، پس با پرسش‌های مکررت خبرها را از او بخواه و ماجراها را از او بپرس! چه بسیار آتش درونی که در سینه‌اش تلاطم داشت و راهی برای بازگویی آن نیافت، اما پس از این باز خواهد گفت و خدا نیز داوری خواهد کرد و خدا بهترین داوران است ...
اخباری از این قبیل، ترسیمی از انس و همجواری حضرت فاطمه(س) با پدر بزرگوار خویش در عالم برزخ ارائه می‌دهند.

* زیارت حضرت زهرا(س) پس از رحلت
از مسلمات تعالیم شیعی، استحباب زیارت حضرت صدیقه(س) پس از شهادت ایشان، سلام کردن و توسل جستن به آن حضرت است. شیخ طوسی در کتاب تهذیب - یکی از کتب اربعه شیعه - می‌نویسد: آنچه در فضیلت زیارت آن حضرت نقل شده بیش از آن است که قابل شمارش باشد.
ایشان از حسین بن یزید بن عبدالملک از پدرش و او از جدش روایت می‌کند: بر فاطمه(س) وارد شدم. ایشان در سلام کردن بر من سبقت گرفت و پرسید: چه باعث شده که صبح دم بدین جا بیایی؟ گفتم: می‌خواستم برکتی بجویم. فرمود: پدرم به من از چیزی خبر داد که تو در پی آنی! او فرمود: هر کس سه روز بر او و بر من سلام کند، خداوند بهشت را برای او واجب می‌سازد.
عبدالملک گوید: از فاطمه(س) پرسیدم: این مربوط به زمان حیات شما و حیات رسول خداست؟ فرمود: بلی و نیز بعد از وفاتمان.
در این راستا روایت شیخ طوسی از حضرت صدیقه نیز گویای آن است که سلام کردن بر ایشان در زمان حیات نبوی ایشان با بعد از آن تفاوتی ندارد، چنانکه سلام گفتن بر پدر ایشان چنین حکمی دارد.
نمونه مشهور این زیارات که از ناحیه اهل بیت(ع) تعلیم داده شده، زیارت ذیل است که شیخ طوسی آن را در تهذیب با سند خود از امام باقر (ع) روایت کرده است: «یَا مُمْتَحَنَهُ امْتَحَنَکِ اللَّهُ الَّذِی خَلَقَکِ قَبْلَ أَنْ یَخْلُقَکِ فَوَجَدَکِ لِمَا امْتَحَنَکِ صَابِرَهً وَ زَعَمْنَا أَنَّا لَکِ أَوْلِیَاءُ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صَابِرُونَ لِکُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوکِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ أَتَى (أَتَانَا) بِهِ وَصِیُّهُ‏ فَإِنَّا نَسْأَلُکِ إِنْ کُنَّا صَدَّقْنَاکِ».
سید بن طاووس در اقبال الاعمال و دعای کوتاه زیر را نقل کرده و پس از آن می‌نویسد: روایت شده است که هر کس آن بانو را به این عبارات زیارت کند، سپس از خداوند طلب مغفرت نماید، خداوند او را می‌آمرزد.
عبارت مأثور زیارت چنین است: «السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ ، السَّلَامُ عَلَیْکِ یَا وَالِدَةَ الْحُجَجِ عَلَى النَّاسِ أَجْمَعِینَ ، السَّلَامُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَمْنُوعَةُ حَقُّهَا» سپس به خداوند عرضه می‌داری: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى اَمَتِکَ وَ ابْنَةِ نَبِیِّکَ وَ زَوْجَةِ وَصِیِّ نَبِیِّکَ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ ، صَلَاةً تُزْلِفُهَا فَوْقَ زُلْفَى عِبَادِکَ الْمُکْرَمِینَ مِنْ أَهْلِ السَّمَوَاتِ وَ أَهْلِ الْأَرَضِینَ».
زیارات دیگری نیز در کتب مزار نقل شده است. این قبیل زیارات مأثور نشانگر اشراف حضرت صدیقه(س) بر حال زیارت کنندگان خویش است. البته بزرگان راه زیارت و توسل به آن حضرت را تنها منحصر به عبارت مأثور نمی‌دانند. چنانکه شیخ صدوق در کتاب «من لایحضره الفقیه» می‌نویسد که در سفر حج پس از زیارت رسول اکرم(ص) حضرت صدیقه(س) را با عباراتی که خود تألیف کرده مخاطب قرار داده است.

* عنایت سید زنان به زائران قبر امام حسین(ع)
یکی از موضوعاتی که مشتمل بر حیات و اشراف برزخی حضرت فاطمه(س) نسبت به وقایع عالم دنیاست و روایات معتبر و فراوانی بدان دلالت دارند، زیارت امام حسین(ع) و عنایت آن حضرت به زائرینشان است. بنابراین اخبار حضرت صدیقه(س) به زائران قبر فرزند مظلوم خویش نظر دارند و برای ایشان دعا می‌کنند. در روایات مزبور با توجه به اینکه دعای خیر آن بانو نصیب زائران می‌شود، به زیارت سیدالشهدا(ع) تشویق شده است.
به عنوان نمونه مرحوم ابن قولویه در کامل الزیارات به چند سند از امام صادق(ع) نقل می‌کند که ایشان به معاویه بن وهب فرمود: ای معاویه! زیارت قبر حسین(ع) را به جهت هیچ نگرانی و خوفی وامگذار! زیرا هر آنکه زیارت ایشان را ترک کند حسرت فراوانی می‌برد ... آیا دوست نداری که خودت و نامت را در شمار کسانی که پیامبر خدا(ص) و علی(ع) و فاطمه(س) و ائمه(ع) حاضر می‌شود و از خداوند برای گناهان ایشان طلب مغفرت می‌کند.
به همین ترتیب روایات دیگری نیز وجود دارد که بر عنایت خاص حضرت فاطمه(س) نسبت به زوار امام حسین (ع) تصریح شده است.

* حضور حضرت زهرا(س) بر بالین شیعیان محتضر
روایات فراوانی در کتب معتبر شیعه نقل شده و گویای این حقیقت است که حضرت فاطمه زهرا(س) به همراه پدر و همسر گرامیشان بر بالین مؤمنانی که به حال احتضارند، حاضر می‌شود،‌ مؤمنان نیز به محض آنکه حجاب دنیا از جلوی چشمانشان کنار می‌رود، آن بانو را در کنار پیامبر اکرم(ص) و امیر مؤمنان(ع) بر بالین خود حاضر می‌یابند، غرق سرور می‌‌شوند.
ثقةالاسلام کلینی در کتاب کافی نقل می‌کند که امام صادق(ع) می‌فرمود: هنگامی که جان یکی از شما به اینجا (اشاره به حلقوم) برسد به او گفته می‌شود: دیگر از غم و غصه‌های دنیا ایمنی یافتی! و به او گفته می‌شود: نگاه کن! رسول خدا(ص) و علی(ع) و فاطمه (س) پیش روی تو هستند.
سدیر صیرفی نیز نقل می‌کند: به حضرت صادق(ع) عرض کردم که آیا جان مؤمن را به اکراه می‌گیرند؟ فرمود: نه سوگند به خدا! هنگامی که ملک‌الموت برای قبض روح نزد مؤمن حاضر می‌شود او هراسان می‌شود. فرشته مرگ به او می‌گوید: ای ولی خدا! هراسان مشو! سوگند به آنکه محمد(ص) را برانگیخت من نسبت به تو از پدر مهربان دلسوزترم. چشمانت را باز کن و نگاه کن! در این لحظه رسول خدا، امیرالمؤمنین، فاطمه، حسن و حسین و امامان از نسل ایشان بر او ظاهر می‌شوند. به او گفته می‌شود: اینان، رسول خدا(ص)، امیرالمؤمنین(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) و امامان‌اند که رفقای تو هستند ...».
در روایت دیگری یونس بن ظبیان از امام صادق (ع) نقل کرده که ایشان فرمود: ای یونس! هنگامی که مرگ مؤمن فرا برسد محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین - صلوات‌الله علیهم اجمعین - و فرشتگان مقرب، نزد او می‌آیند، چون خدا او را قبض روح کند، روح او در قالبی همچون قالب دنیوی‌اش قرار داده می‌شود ... و به واسطه صورت مشابهی که آن قالب با قالب دنیوی‌اش دارد کسی با او مواجه شود او را خواهد شناخت
روایات فوق همه حاکی از حضور حضرت فاطمه(س) بر بالین مؤمنانی است که در آستانه مرگ و ورود به عالم برزخ‌اند. از برخی روایات نیز بر می‌آید که این دیدار تنها مخصوص مؤمنان نیست، بلکه همه انسان‌ها چنین تجربه‌ای را در لحظه مرگ خواهند داشت، لیکن بسته به ایمان و عملکرد دنیوی‌‌شان نتایج مختلفی از این دیدار نصیب آنان می‌شود.

* تربیت اطفال شیعه در عالم برزخ
یکی از شئونی که در اخبار به حضرت صدیقه کبری(س) نسبت داده شده است و بیانگر گستردگی سایه محبت ایشان به شیعیان خویش است، سرپرستی و تربیت اطفال متوفای مؤمنان در عالم برزخ می‌باشد. روایاتی که ذیل آیه ۲۱ سوره مبارکه طور آمده نشان می‌دهند خداوند متعال برای خوشحال کردن مؤمنانی که فرزندان خود را در طفولیت از دست می‌دهند، آن اطفال را بدون آزمایش به والدین مؤمنشان ملحق می‌سازد، اما در مورد دیگر اطفال، آنان را در عرصه قیامت مورد آزمایش قرار می‌دهد و تنها در صورت توفیق در امتحان، وارد بهشت می‌شوند.
بر اساس یکی از این روایاتی که در تفسیر قمی از امام صادق (ع) نقل شده است حضرت فاطمه (س) تربیت اطفال متوفای شیعه را در عالم ارواح تربیت بر عهده دارند.
شیخ صدوق نیز در کتاب توحید از امام صادق (ع) نقل می‌کند:
«هنگامی که یکی از فرزندان مؤمنین از دنیا می‌رود، منادی از ملکوت آسمان‌ها و زمین ندا می‌کند: «آگاه باشید! فلانی فرزند فلانی مرده است». اگر پدر و مادرش یا یکی از آنها و یا یکی از خویشاوندان مؤمنش مرده بود، او را به آنها می‌سپارند تا پرستارش باشند و الا او را به فاطمه (س) خواهند سپرد که پرستاریش کند تا آن زمان که پدر یا مادر یا یکی از خویشاوندان مؤمنش به او ملحق گردد در آن وقت طفل را به آنها باز می‌گردانند».
لطف مادرانه فاطمه (س) نه تنها شامل شیعیان است، بلکه سایه‌اش بر سر اطفال ایشان نیز گسترده است.
منبع: کتاب «مقامات صدیقه کبری(س) در عالم آخرت» به قلم آیت‌الله نجم‌الدین طبسی

نظرات (4)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حاج آقا ببخشید من در قسمت از شما مشاوره خواسته بودم. ببخشید این دوستم اصلا دست بردار نیست خخخخیلی هم به خونمون زنگ میزنه باور کنید ساعت 3 و نیم بعد از ظهر 4 بعد از ظهر طفلی برادرم از سرکار میاد خسته ست خوابیده با زنگ این دوست من بیدار میشه ،...

سلام
حاج آقا ببخشید من در قسمت از شما مشاوره خواسته بودم. ببخشید این دوستم اصلا دست بردار نیست خخخخیلی هم به خونمون زنگ میزنه باور کنید ساعت 3 و نیم بعد از ظهر 4 بعد از ظهر طفلی برادرم از سرکار میاد خسته ست خوابیده با زنگ این دوست من بیدار میشه ، باور کنید زیاد بهش محل نمیذارم ولی کلافم کرده خیلی کلافم کرده بیا با هم مسجد بریم بیا بریم فلان حاج آقا سخنرانی میکنه باور کنید خخخخخیلی باهاش میرفتم ولی ما که تو قسمت خانما اصلا به سخنرانی گوش نمیدیم که ، حاج آقا این دوستم نامزد داره با نامزدش مشکل داره دوست داره منه بیچاره رو بکشه بیرون و فقط از نامزدش بدی بگه ، به چی قسم بخورم ازش بدم میاد ازش بدم میاد خخخیلی ، امروز زنگ زده بود خونمون میگفت بیا بریم مثلا برنامه هست روز ولادت حضرت زهرا (س) ست راستش نه تنها باهاش نرفتم ، (چون ما که میریم نه تنها استفاده نمیکنیم بلکه کارمون فقط صحبت کردنه ) حاج آقا من امروز رک بهشون گفتم خواهشا به خونمون زنگ نزن ، برادرم از سر کار میاد ، خوابیده ، بیدار میشه، بدجوری بهشون برخورد ، من گناه کردم ؟؟؟ حاج آقا چیکار کنم؟؟؟؟ دلشو شکوندم، ای خدا چیکار کنم؟؟؟؟
======================
پاسخ:
با سلام
در این مواقع شما باید رک حرف خودتون رو بزنید و نباید دوستی باعث مشکلاتی شود.
شما هیچ گناهی نکردید و کارتونم درست بوده و بهشون بگید بجای اینکه با شما بیرون برند با نامزدشون رابطه رو درست کنند و بیرون برند.
موفق باشید

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

حاجي يادم رفت وبم رو درج كنم

delshad-st.mihanblog.com

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام حاج اقا
سوالي كه پيرامون عهد داشتم رو خواستم بپرسم
در احكام نذر و عهد در مساله ر اخري كه مساله2678 در رساله مرجع عاليقر مرحوم ايت الله تبريزي ذكر شده است به شرح ذيل است
مساله2678.اگر به عهد خود عمل نكند بايد كفتاره بدهد يعني شصت فقير را سير...

سلام حاج اقا
سوالي كه پيرامون عهد داشتم رو خواستم بپرسم
در احكام نذر و عهد در مساله ر اخري كه مساله2678 در رساله مرجع عاليقر مرحوم ايت الله تبريزي ذكر شده است به شرح ذيل است
مساله2678.اگر به عهد خود عمل نكند بايد كفتاره بدهد يعني شصت فقير را سير كند يا دوماه پي در پي روزه بگيرد يا به بنده آزاد كند
در مساله ماقبل يعدي 2677نيز فتوايي صادر شده مبني بر اينكه...
مساله2677. در عهد هم مثل نذر بايد صيغه خوانده شود و....
حالا سول بنده اينه كه
نذر كه مشخصه كه مثلا من نذر ميكنم كه بر خدا برگردن من است كه اگر خدا بيمارم را شفا داد براي مسجد يه فرش ميخرم يا...
اما موضوع عهد چگونه است؟؟من ملتفت اين مساله عهد نميشم يعني چگونه بايد عهد كنم به كي عهد كنم؟؟منظور از عهد. عهد به خداست يا عهد به بنده؟؟؟ صيغه عهد چگونه است؟؟؟؟؟؟مثل صيغه نذر است؟؟؟؟؟
من قبلا يه عهد نادانسته انجام دادم اما زدم زيرش چون عهدي كه صيغه و چيزي توش نبوده
اصل عهدم چنين بود
من به خدا قول ميدم كه از اين به بعد بچه مو نزنم
بعد زدم زير قولم
ايا بايد كفاره بدم؟؟؟؟؟
اگه كفاره بدم صيغه اي كه گفته شده رو نخونده بودم؟؟
حالا تكليف چيه؟؟؟
==================================
پاسخ:
سلام
نظر آیت الله تبریزی ره هم این هست که در عهد صیغه خوندن واجب است.ایشان در این زمینه می فرمایند:
برای محقق شدن عهد شرعی باید صیغه خوانده شود و کاری را که عهد می کند انجام دهد، یا عبادت باشد یا انجام آن بهتر از ترکش باشد؛ ولی بنا بر احتیاط واجب در صورتی که متعلق عهد مرجوح شرعی نباشد آن عمل را انجام دهد. (یعنی مانع شرعی نداشته باشد) (توضیح المسائل، باقر العلوم 1383، هفتم ، ص 415 م 2677)
و از ابشان که در مورد صیغه عهد پرسیدند:
آیا برای عهد بستن با خدا خواندن صیغه عهد باید با عبارت عربی باشد؟
ج) باید بگوید عاهات... و یا علی عهد...
(المسائل المنتخبه، دارالصدیقه الشهیده، 1382، الرابعه ص 362، م 1239)

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
حاج آقا ببخشید بنده یه دوست دارم 4 ساله باهاش دوستم خلاصه ی کلام خیلی دوست داره با من بره بیرون، بیا بریم لوازم آرایشی میخام بخرم ، بیا بریم لباس بخرم حاج آقا اکثرا هم از بیشتر کارهام زدم و باهاش بیرون رفتم حتی تو ماه شعبان سال قبل با اینکه...

سلام
حاج آقا ببخشید بنده یه دوست دارم 4 ساله باهاش دوستم خلاصه ی کلام خیلی دوست داره با من بره بیرون، بیا بریم لوازم آرایشی میخام بخرم ، بیا بریم لباس بخرم حاج آقا اکثرا هم از بیشتر کارهام زدم و باهاش بیرون رفتم حتی تو ماه شعبان سال قبل با اینکه روزه بودم تو هوای گرم باهاش بازار میرفتم، ولی باور کنید دیگه خستم کرده نمیتونم باهاش بیرون برم، چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟ امروز بازم زنگ زد و کلی ازم خواست باهاش بیرون برم ولی به صراحت گفتم اصلا حوصله ی بیرون رفتن ندارم، حاج آقا من گناه کردم که بهش نه گفتم؟؟؟؟؟؟؟؟ امروز روزه ام روزم قبول نیست؟؟؟؟؟؟ شما بگید چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باور کنید بیشتر مواقع هم اصلا هیچی نمیخره فقط دوس داره بیخودی با من بگرده ، من چیکار کنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
=============================
پاسخ:
با سلام
نه خیر گناهی نکردید و ربطی به روزه هم نداره و درسته.
مثل همین عکس العمل فعلی در دفعات بعدی هم تکرار کنید و به مرور زمان رابطه خود رو کم کنید .

ادامه مطلب
نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت