تفاوت امام علی(ع) با سایر ائمه در چیست؟

پرسش:

با سلام
من میخواستم بدانم امام علی و دیگر امامان چه ویژگیهای دارند که به این رتبه رسیده اند مثلا برای امام علی مقامات بسیار بالایی در نظر گرفته می شود در صورتیکه درباره رفتار آنها جز مسائلی که خیلی های دیگر هم می توانند داشته باشند , چیزی ذکر نمی گردد . مثلا یتیم نوازی و کمک به دیگران و ....... این قبیل رفتار از آدمهای دیگر نیز سر می زند . من دقیقا می خواهم بدانم چه ویژگیهایی امام علی داشتند که به این مقامات عالیه رسیده اند .ویژگیهایی که دیگران نداشته و ندارند . با تشکر

پاسخ:

با سلام و احترام
امامان(ع) دو نوع ویژگی دارند: بعضی از آنها مانند ولایت تکوینی، علم غیب و عصمت از مختصات آنان می‌باشند وجود این صفات امامان را از انسان‌های دیگر متمایز می‌کنند. آنان در ایجاد و کسب چنین ویژگی‌هایی، آزمون‌های بسیاری را پشت سر نهاده‌اند ائمه به دلیل لیاقت‌ها و قابلیت‌های که دارند دارای این صفات هستند.
برخی دیگر از صفات امامان صفات مشترک هستند، بدین معنا که این صفات را مانند عدالت و تقوا انسان‌های دیگر نیز دارند منتهی این صفات درجات و مراتب دارند. امامان(ع) از جمله امام علی(ع) بالاترین درجة این ویژگی‌ها را دارند. در عین حال صفات برجسته و شکی که در یک یک انسان‌ها وجود دارد، در آنها یکجا جمع شده است، در وجود شخصیتی مانند حضرت علی(ع) صفاتی مانند شجاعت، کرم، زهد، عابد بودن، عدالت و... یکجا جمع است، در حالی که این ویژگی‌ها یکجا در انسان‌ها مشاهده نمی‌شود. به تعبیر شاعر:
آنچه خوبان همه دارند، تو همه داری.
منشأ این صفات ریشه در تربیت، خانواده، باورها، خداباوری و قالبیت‌های ذاتی و اکتسابی آنها است. امام علی(ع) دارای هر سه نوع ویژگی است. حضرت با توجه به عنایت الهی و کسب قابلیت‌ها مانند خداباوری، معادگرایی و توکل به خدا، به اوج کمال رسیده، قله‌های رفیع معنویت و انسانیت را فتح کرده، به گونه‌ای که از او موجود استثنایی ساخته است. امامان دیگر نیز به وجود حضرت افتخار می‌نمودند. افزون بر آن حضرت چنان در به دست آوردن صفات الهی و انسانی  موفق بود که شخصیت او دیگران را تحت تأثیر قرار داد به همین خاطر می‌بینیم که عاشقان و دوستداران حضرت علی(ع) تنها در میدان شیعیان نیست. دانشمندان و نویسندگان بزرگ از جهان مسیحیت و آیین‌های دیگر در مورد شخصیت برتر حضرت سخن گفته و اظهار ارادت نموده‌اند، از جمله آنان می‌توان به نویسنده مسیحی «جورج جرداق» اشاره کرد که کتاب بسیار مفصلی در مورد آن حضرت به عنوان «علی صوت العدالة الانسانیه» نوشته است متن کتاب سیری در نهج البلاغه ا «استاد مطهری» در سایت حوزه وجود دارد. آن را مطالعه فرمایید.
منتظر ارتباط‌‌های بعدی‌تان هستیم
موفق باشید.
   

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت