آیا امام علی (ع) میدانست در لیلة المبیت کشته نخواهد شد؟

پرسش:

با وجودی که امام علی علیه السلام می‌دانست در لیلة المبیت کشته نمی‌شود، آیا خوابیدن ایشان در بستر پیامبر در آن شب فضیلت محسوب می‌شود؟

پاسخ:

با سلام و تشکر از حسن اعتماد جنابعالی

این که پیامبر به امام علی(ع) فرموده باشد که کشته نمی‌شوی یا قبلاً فرموده باشد که وزیر و جانشین من خواهی بود، پس آن شب کشته نمی‌شد، کافی نیست تا فرد نترسد و در بستر بخوابد و خود را در معرض مرگ قرار دهد. باید به صدق پیامبر باور و یقین داشته باشد که حتی اگر همه عالم متحد شوند، نمی‌توانند او را بکشند. این یقین، کیمیای ارزشمندی است که صاحبش را فضیلت می‌دهد و امام چنین یقین و باوری داشت. دیگران هم بودند که می‌دانستند کشته نمی‌شوند، ولی ترس همه وجودشان را گرفته بود. در غار از پیامبر می‌شنود که کشته نخواهند شد، با چشم خود هم می‌بیند که عنکبوت تمام در را با تارهای خود پوشاند و درختی رشد کرد و خشک شد و کبوتری آنجا لانه ساخت و تخم گذارد و شرایط به گونه‌ای شد که هیچ کس گمان نکند آنان درون غارند، با این وجود می‌لرزید و خوف آن بود که از ترس فریاد بزند و مشرکان آگاه شوند اما پیامبر به دلداری و تسلی او بر می‌خیزد: «لا تحزن انّ الله معنا؛ غمگین مباش که خدا با ماست».(1)
برای این که به فضیلت امام پی‌ببریم، لازم است این دو نفر را در این دو مقام با هم مقایسه کنیم امام علی در بستری است که هیچ کس باور نمی‌کند غیر پیامبر در آن باشد و همه شمشیر به دست پشت در ایستاده‌اند؛ هوا هم تاریک است؛ خشم هم تمام وجود آنان را گرفته و... پس احتمال کشته شدن امام به طور عادی حداقل 99% است. حالا چقدر به پیامبر ایمان داشته باشد که نترسد؟ نلرزد؟ آرام بخوابد و هیچ حرکت مشکوکی ننماید؟

1ـ توبه (9) آیه 40.
موفق باشید.
منتظر تماس های بعدی شما هستیم.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت