چرا جوانان از روحانی زده شدند؟

 

روحانی

پرسش:

چرا جوانان امروز ما روحانی زده شده اند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

شاید مقصودتان این است که چرا جوانان از روحانی زده شدند؟
در این صورت در پاسخ می گوییم:  اگر چه این مسئله در مورد تمام جوانان صدق نمی کند و اختصاص به زمان حاضر ندارد و چه بسا پیش از انقلاب بیشتر بوده است ، اما ما نیز تا اندازه ای با این نظرتان موافق هستیم و علت آن را در چند چیز می بینیم.
1. عدم شناخت صحیح و نداشتن روابط نزدیک و نبود درک صحیح و متقابل از همدیگر. هم چنین این احساس که روحانیت ، نقش آمرانه دارد و به نیازها و خواسته های جوانان توجه و آگاهی ندارند.
2.عملكرد و رفتار تعداد محدودي از افراد روحاني كه در دستگاه ها و نهادهاي دولتي و حكومتي اشتغال دارند موجب پيدا شدن تعارض و شكاف بين گفتار و عمل از ديدگاه توده مردم گشته و اين امر موجبات بدبيني به تمامي روحانيت را فراهم آورده است . مردم انتظار دارند كه نه تنها در رده هاي سطح اول مسؤولان نظام , بلكه در ساير رده ها نيز شاهد صداقت , درست كاري , امانت داري , گرايش به خدمت به مردم , بي توجهي به تجملات و زخارف دنيا و... باشند; ولي رفتار عده ای از آنان موجب بدگماني و بدبيني اقشاري از مردم نسبت به روحانيت شده است .
 3. برخي افراط و تفريط, رفتارها و برخوردهاي ناصحيح در بيان احكام شرع و... موجبات بدبيني عده اي از افراد را فراهم آورده است .
 4. اختلافات جناحي و سليقه اي در مسائل اقتصادي , سياسي , اجتماعي و... باعث افت جايگاه و منزلت روحانيت در ديدگاه مردم شده است .
 5. از ديگر علل آن , حل نشدن برخي از مشكلات و معضلات , عدم اجراي ارزش هاي اسلامي در جامعه به صورت كامل (مانند عدالت اجتماعي , مبارزه با مظاهر فساد و...) و تحليل نادرست مردم (يعني مشكلات را همواره از چشم روحانيت ديدن ) است .
6. تغيير ارزشهاي جامعه يكي ديگر از عوامل روز اين مشكل است . گفتني است پس از پايان جنگ و آغاز دوران بازسازي كشور, مدلي براي توسعه اقتصادي و اجتماعي در پيش گرفته شد كه موجب بروز تضادها و تغيير ارزشهاي جامعه به سوي ارزش هاي مادي , تجمل پرستي , مدرك گرايي و... شد.
نتيجه  طبيعي آن تغيير ديدگاه جامعه نسبت به روحانيان كه مدافع ارزش هاي اسلامي اند - شد.
 7. تهاجم شديد و گسترده فرهنگي غرب عليه ارزشهاي اسلامي با استفاده از تمامي امكانات نرم افزاري و سخت افزاري , تكنولوژي هاي پيشرفته , عناصر وابسته داخلي و مطبوعات وابسته و... براي ضربه زدن به مهمترين ركن انقلاب اسلامي يعني ولايت فقيه و حوزه هاي علميه و روحانيت با ناكارآمد خواندن مديريت فقهي و فراهم آوردن موجبات بدبيني مردم نسبت به اين گروه .
 8. به فرموده امام علي (ع ) (من ملك استائثر) قدرت در دست هر كسي باشد مردم به طور طبيعي از آنها فاصله مي گيرند.
 9. انتظارات غير واقعي و بيش از حد از روحانيت داشتن چه در حل مشكلات در زمينه هاي گوناگون , و چه در شيوه هاي سلوك فردي و اجتماعي .
 10. تعميم نادرست اشكالات مشاهده شده از پاره اي عناصر به مجموعه و تمامي روحانيت چنانچه اگر شخصي از يك فردروحاني خطايي ببيند فرياد مي زند كه كل روحانيت منحرف گشته است .


نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت