چرا خداوند به بدکاران اجازه زندگی در این دنیا را داده است؟

پرسش:

چرا خداوند اجازه زندگي به بدكاران و كافران در اين دنيا را مي‏دهد و شر آن‏ها را كم نمي‏كند؟

پاسخ:

با سلام و ادب

دنيا براي بشر جاي انتخاب و آزمايش است. انتخاب راه خير يا شر، و آزمايش براي خوب يا بد شدن و مؤمن يا كافر گشتن. قرآن مي‏فرمايد: "او (خدا) كسي است كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك بهتر عمل مي‏كنيد".(1)

دنيا بستر آزمايش الهي است. دنيا ميدان عمل براي بشريت است تا چه كسي با حُسن عمل و انتخاب راه سعادت به خوش بختي ابدي برسد و چه كسي با افتادن در منجلاب معاصي، راهي جهنم شود.

انتخاب و آزمايش در جايي صورت مي‏پذيرد كه راه عمل و ترك آن باز باشد و انسان با كمال ميل يكي از دو طرف را برگزيد. اگر يك طرف را از روي ترس و وحشت و ناچاري انتخاب نمايد، در واقع خودش گزينش نكرده، بلكه ترس و ناچاري او را وادار بر پذيرش يك طرف نموده است. پذيرش از روي ناچاري ارزشي ندارد و موجب تكامل نمي‏شود. مثلاً اگر يك نفر يك تومان در راه خدا بدهد ارزش دارد، ولي اگر همه ثروتش را به زور از او بگيرند و مسجد بسازند، اثر اخلاقي و تربيتي و تكامل ندارد.

حال اگر خداوند هر گناهكاري را بلافاصله پس از معصيت يا ترك مجازات مي‏كرد، خود او و مردم مي‏ترسيدند و بقيه اعمال را از روي ناچاري انجام مي‏دادند و مفهوم اختيار كم رنگ مي‏شد يا اصلاً اثر خود را از دست مي‏داد و اثر تكاملي و معنوي نمي‏توانست داشته باشد. پس براي اين كه دنيا جاي عمل است و آخرت جاي پاداش يا مجازات مي‏باشد، خداوند مجرمان را در دنيا مجازات نمي‏كند تا ميدان عمل براي انسان‏ها باز باشد در اين جهان آزمايش شوند.

اصولاً ايماني كه از روي ترس عذاب باشد، مورد قبول نيست و توبه از ترس عذاب پذيرفته نمي‏شود. قرآن مي‏فرمايد: "ايمان به هنگام نزول عذاب فايده نمي‏بخشد: هنگامي كه شدت عذاب ما را ديدند، گفتند: اكنون به خداي يگانه ايمان آورديم و به معبودهايي كه شريك او مي‏شمرديم، كافر شديم، امّا هنگامي كه عذاب ما را مشاهده كردند، ايمان آن‏ها به حال شان سودي نداشت".(2)

قرآن در جاي ديگر علت مهلت دادن خداوند به مجرمان بزرگ را بيان كرده و فرموده: "آن‏ها كه كافر شدند و راه طغيان پيش گرفتند، تصور نكنند اگر به آنان مهلت مي‏دهيم (و آن‏ها را در دنيا عذاب نمي‏كنيم) به سود آن‏ها است. ما به آن‏ها مهلت مي‏دهيم كه بر گناهان خود بيفزايند و عذاب خوار كننده‏اي براي آنان مي‏باشد".(3)

بنابراين سنت الهي آن نيست كه ترازوي عدل و عدالت و قيامت را در دنيا بر پا كند و هر كسي را به مجازات عملش در دنيا برساند كه اصولاً با فلسفه وجود قيامت سازگار نيست. نيز عذاب نكردن آن‏ها در دنيا به اين معنا نيست كه خداوند به آن‏ها لطفي كرده وآن‏ها را مورد عنايت قرار داده، بلكه همان گونه كه آيه كريمه بيان كرده، براي آن است كه راه آن‏ها براي فسق و فجور باز باشد و در آخرت به عذاب سخت گرفتار باشند و اين لازمه اختيار داشتن بايد راه بدي و خوبي كاملاً باز باشد و اين امكان فراهم باشد.

قرآن در آيه ديگر مي‏فرمايد: "و (در آغاز) همه مردم امت واحدي بودند، سپس اختلاف كردند و اگر فرماني از طرف پروردگار تو (درباره عدم مجازات سريع آن) نبود، در آن چه اختلاف داشتند، داوري مي‏كرديم".(4) اين آيه مي‏گويد فطرت توحيدي در ابتدا دست نخورده بود، با گذشت زمان گروهي از جاده توحيد منحرف شدند و به شرك روي آوردند و جامعه انساني به دو گروه موحد و مشرك تقسيم شد. اين كه خداوند اختلاف را از طريق مجازات سريع مشركان بر نمي‏چينمد تا بار ديگر جامعه انساني موحّد شود، قرآن پاسخ مي‏دهد: اگر مشيّت الهي بر آزادي بشر در مسير هدايت (كه رمز تكامل و پيشرفت او است) نبود، خداوند به زودي ميان آن چه اختلاف داشتند، داوري مي‏كرد و مشركان و منحرفان را به كيفر مي‏رسانيد.

آيه اشاره به اين است كه سنت و فرمان الهي دائر بر آزادي انسان‏ها است كه از آغاز چنين بوده است، چه اين كه اگر منحرفان و مشركان بلافاصله مجازات شوند، ايمان موحدان تقريباً جنبه اضطراري و ناچاري پيدا مي‏كند و حتماً از روي ترس و وحشت خواهد بود. چنين ايماني نه مايه افتخار است و نه دليل بر تكامل. خداوند كيفر را بيشتر براي آخرت گذاشته تا نيكوكاران و پاكان آزادانه راه خود را انتخاب كنند(5) و بر بدكاران نيز اتمام حجّتي باشد.

هم چنين انسان هايي هستند كه اگر چه اهل فسق و جور هستند، اما در نهايت توبه مي‏كنند و به رستگاري مي‏رسند و مجازات سريع آن‏ها، اين مهلت را از آن‏ها مي‏گرفت. البته عكس اين قضيه نيز گاهي اتفاق مي‏افتد.

بنابراين قانون كلي الهي اين است كه نتيجه اعمال در آخرت نصيب بندگان گردد، گرچه گاهي خداوند بنا به مصالحي در دنيا بعضي را به مجازات مي‏رساند و به بعضي پاداش مي‏دهد.

 

  1. ملك (67) آيه 2.
  2. مؤمن (40) آيه 84 - 85.
  3. آل عمران(3) آيه 178.
  4. يونس(10) آيه 19.
  5. تفسير نمونه، ج 8، ص 252.

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما

وبگــــــــــردی طلبۀ پاسخگو

دانــــــلود های مفیـــــــــــــــــــد

حمایت از سایت

برای حمایت از سایت لوگوی زیر را در سایت خود درج نمایید.

بیشترین دانلود ها

جدیدترین مطالب سایت